۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
آنافیلاکسی چیست؟ + علائم و درمان

علائم آنافیلاکسی معمولا چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض یک آلرژن رخ می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آنافیلاکسی یا شوک آنافیلاکتیک یک واکنش آلرژیک شدید و تهدیدکننده زندگی است که در عرض چند ثانیه تا چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت‌زا مانند نیش زنبور یا بادام‌زمینی رخ می‌دهد. این بیماری باعث می‌شود سیستم ایمنی مقدار زیادی مواد شیمیایی التهابی وارد جریان خون کند در نتیجه افت شدید و ناگهانی فشار خون، منقبض شدن مجاری تنفسی و تپش قلب رخ می‌دهد. بعضی از محرک‌های رایج در ایجاد آنافیلاکسی شامل بعضی از مواد غذایی، بعضی از داروها و نیش حشرات می‏‌شود.

علائم آنافیلاکسی چیست؟

علائم آنافیلاکسی معمولاً در عرض چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض یک آلرژن رخ می‌دهد. البته به ندرت ممکن است ظاهر شدن علائم تا نیم ساعت یا بیشتر طول بکشد. علائم آنافیلاکسی شامل سرگیجه، غش، افت ناگهانی فشار خون، خس‌خس سینه و مشکلات تنفسی، نبض ضعیف، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، واکنش‌های پوستی مانند کهیر، خارش یا رنگ‌پریدگی، تورم زبان و گلو می‌شود.

علت بروز شوک آنافیلاکسی چیست؟

سیستم ایمنی بدن به صورت طبیعی برای مقابله با مواد بیگانه مضر مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها آنتی‌بادی تولید می‌کند، اما سیستم ایمنی برخی افراد نسبت به مواد بی‌ضرر مانند یک ماده غذایی، واکنش شدیدی نشان می‌دهد و عملکرد بدن را تحت تأثیر قرار می‌‎دهد. رایج‌ترین محرک آنافیلاکسی در میان کودکان مواد غذایی حساسیت‌زا مانند بادام زمینی، ماهی، صدف، شیر، کنجد، آجیل و سویا است. در میان بزرگسالان نیز مصرف بعضی از داروها مانند آنتی‌بیوتیک، آسپرین و دیگر مسکن‌ها، نیش زنبور و لاتکس موجود در دستکش‌ها می‌تواند خطر بروز آنافیلاکسی را افزایش دهد.

چگونه می‌توان آنافیلاکسی را تشخیص داد؟

پزشکان در ابتدا به منظور تشخیص شوک آنافیلاکسی، سوالاتی از فرد در مورد نحوه واکنش بدن به غذاهای خاص، داروها و نیش حشرات می‌پرسند. سپس در صورتی که تشخیص داده شود فرد دچار حساسیت یا آلرژی شده است، ممکن است لازم باشد فرد آزمایش خون برای اندازه‌گیری هیستامین انجام دهد. آزمایش‌های پوستی نیز به منظور شناسایی محرک انجام می‌شود.

روش درمان آنافیلاکسی چگونه است؟

معمولاً پزشکان برای کاهش شدت پاسخ آلرژیک و باز شدن مجاری تنفسی، اپی‌نفرین (آدرنالین) تجویز می‌کنند. همچنین، اکسیژن برای کمک به تنفس، آنتی‌هیستامین برای کاهش التهاب مجاری تنفسی و بتاآگونیست برای تسکین علائم تنفسی تجویز می‌شود. بیشتر افرادی که در معرض خطر آنافیلاکسی قرار دارند، انژکتور خودکار اپی‌نفرین به همراه دارند، این دستگاه یک سرنگ با سوزن مخفی است که با فشار دادن به ران، یک دوز از دارو تزریق می‌‎شود. در صورتی که دلیل بروز آنافیلاکسی نیش حشرات باشد، با انجام روش ایمنوتراپی حساسیت بدن نسبت به نیش حشرات کم می‏‌شود و از واکنش شدید در آینده جلوگیری می‏‌شود.

چگونه می‌توان خطر بروز آنافیلاکسی را کاهش داد؟

دوری از محرک‌هایی که عامل شوک آنافیلاکسی است بهترین روش پیشگیری از بروز این بیماری است. در صورتی که آلرژی غذایی دارید، قبل از خرید مواد غذایی به برچسب بسته‌بندی آن‌ها توجه کنید. اگر به نیش حشرات حساسیت دارید، از لباس آستین‌بلند استفاده کنید و هنگام نزدیک شدن زنبور، به‌آرامی از محل دور شوید. هنگام غذا خوردن در بیرون از منزل، در مورد ترکیبات موجود در غذا سوال بپرسید تا بدانید حاوی چه موادی است، زیرا حتی مقدار ناچیزی از ماده حساسیت‌زا ممکن است باعث بروز واکنش شدید و خطرناک شود.

کد خبر 666350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.