۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
بارزترین علائم آلرژی چیست؟

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: حساسیت زمانی بروز می‌کند که سیستم ایمنی بدن به‌طور اشتباه ماده‌ای را که به نام آلرژن شناخته می‌شود و چندان خطرناک هم نیست، به عنوان دشمن می‌شناسد و برای بهبود عملکرد بدن در مقابل مهاجمان خارجی، شروع به ترشح ماده‌ای به نام هیستامین می‌کند.

مرجان منوچهری نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حساسیت‌های فصلی در اثر واکنش بدن به عواملی ایجاد می‌شود که برای آن بی‌ضرر است، اما سیستم دفاعی بدن به آن واکنش شدیدی نشان می‌دهد.

وی افزود: حساسیت‌های فصلی معمولاً در تمامی فصل‌ها اتفاق می‌افتد، اما با فرا رسیدن فصل بهار فراگیرتر بوده و خود را به صورت عطسه، سرفه، آبریزش بینی، سوزش و آبریزش چشم، خارش گلو، خارش چشم، ورم چشم، سرفه‌های آلرژیک و گرفتگی بینی و گلو نشان می‌دهد.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: حساسیت زمانی بروز می‌کند که سیستم ایمنی بدن به‌طور اشتباه ماده‌ای را که به نام آلرژن شناخته می‌شود و چندان خطرناک هم نیست، به عنوان دشمن می‌شناسد و برای بهبود عملکرد بدن در مقابل مهاجمان خارجی، شروع به ترشح ماده‌ای به نام هیستامین می‌کند.

منوچهری ادامه داد: ترشح ماده هیستامین موجب بروز علائم التهابی مانند تورم، قرمزی، خارش و خلط می‌شود. این علائم ممکن است در مدت چند دقیقه تا چند ساعت پس از تماس با ماده آلرژی زا در هر نقطه از بدن مانند پوست، چشم‌ها، دیواره معده، بینی، سینوس‌ها، گلو و ریه‌ها اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: گرد گیاهان، گرد و غبار، پروتئین‌های حیوانی، روغن و مواد دفعی حیوان، مواد شیمیایی صنعتی مانند شوینده‌ها، پارچه‌ها، پلاستیک، بعضی فلزات، غذاها و داروها، پر پرندگان و موی بعضی حیوانات از جمله مهمترین آلرژن‌ها هستند.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان اصفهان اضافه کرد: گرفتگی و خارش بینی، عطسه، ترشح از بینی، خارش گوش‌ها و سقف دهان، التهاب و قرمزی چشم، التهاب‌های پوستی که باعث خشکی، قرمزی و خارش پوست می‌شود، کهیر و ضایعات خارش دار پوست از شایع‌ترین علائم آلرژی است.

منوچهری تاکید کرد: همچنین آلرژی موجب بروز آسم، مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس، سرفه و خس خس سینه می‌شود و در مواردی بسیار نادر عکس العمل‌های حاد مثل شوک آنافیلاکسی را در پی دارد.

کد خبر 491325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.