آلرژی های فصلی و روش های درمان آن

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: آلرژی، واکنش افراطی سیستم دفاعی بدن نسبت به بعضی از عوامل موجود در محیط است که افراد زیادی را در فصول مختلف سال مبتلا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آلرژی انواع متفاوتی دارد و می‌تواند اکثر ارگان‌های بدن مانند بینی، چشم، گوش، حلق و ریه را درگیر کند. برای آگاهی بیشتر در زمینه انواع آلرژی ها و راه درمان آن‌ها با مهرداد صلاحی، متخصص بیماری‌های عفونی، داخلی و ریه گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

آلرژی بینی چیست؟

آلرژی تنفسی در افراد بزرگسال انواع مختلفی دارد که آلرژی بینی، یکی از آن‌ها است؛ گاهی اگر آلرژی بینی ادامه پیدا کند، ممکن است سبب پلیپ بینی شود. در این نوع آلرژی ممکن است فرد در فصل سرما دچار عطسه و آبریزش بینی شود.

آیا تب یونجه نوعی حساسیت فصلی است؟

تب یونجه نوعی آلرژی است که افراد در فصل بهار و تابستان به علت گرده‌های گل و گیاه دچار آن می‌شوند و علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم را تجربه می‌کنند؛ در این نوع آلرژی مجاری فوقانی تنفسی درگیر می‌شود.

علت خارش چشم ها پس از رفتن به استخر چیست؟

خارش چشم نیز نوعی حساسیت مجسوب می‌شود که ممکن است افرادی که به استخر می‌روند دچار آن شوند؛ علت این نوع آلرژی، کلر موجود در آب استخر است که اگر بیش از حد باشد، حساسیت ایجاد می‌کند و با درمان‌های موضعی و داروهای ضد حساسیت قابل درمان است.

آیا آسم، نوعی آلرژی است؟

آسم، نوعی آلرژی و حساسیت ریوی است و در واقع اسپاسم بیش از حد مجاری تنفسی انتهایی به یک محرک خارجی محسوب می‌شود. این بیماری هم زمینه ارثی و هم اکتسابی دارد؛ گاهی ممکن است فرد به علت شغلی که دارد به آسم مبتلا شود. برای مثال جوشکارها و افرادی که در صنایع پتروشیمی، ریسندگی و بافندگی کار می‌کنند، ممکن است از این بیماری رنج ببرند.

چه عواملی در بروز آسم موثر است؟

گاهی ممکن است آسم بر اثر استفاده بعضی داروها ایجاد شود و یا زمینه مادرزادی داشته باشد. مصرف سیگار و قلیان در بروز آسم مؤثر است؛ از دیگر موارد مؤثر در ایجاد آسم می‌توان به آلاینده‌های هوا و شوینده‌ها اشاره کرد. علامت بارز آسم سرفه، تنگی نفس و خِس خِس سینه است. افراد مبتلا به آسم می‌توانند با توصیه پزشک معالج خود از ماسک‌های فیلتردار مانند ماسک n95 استفاده کنند.

چند نوع آسم وجود دارد؟

آسم‌ها دو گروه هستند که به انواع آلرژیک و غیرآلرژیک تقسیم می‌شود. فردی که در یک کارخانه رنگ‌سازی کار می‌کند و بخارهای شیمیایی باعث تخریب ریه او می‌شود، به آسم غیر آلرژیک مبتلا شده است. به طور کلی بیشتر آسم‌ها از نوع آلرژیک هستند که در ریه بروز پیدا می‌کنند،

آیا آسم در تمام سنین بروز می‌کند؟

بیماری آسم در تمام سنین بروز می‌کند، اما این نوع حساسیت در دهه دوم و سوم زندگی شیوع بیشتری دارد. آسم از آلرژی جدا نیست بلکه آسم شکل شدیدتر آلرژی تنفسی است و آسم‌هایی که در سنین بالای ۴۰ سال بروز پیدا می‌کند، با آسم‌هایی که در سنین پایین فرد را مبتلا می‌کند، تفاوت دارد. همچنین اکثر افرادی که قبل از سن بلوغ دچار آسم می‌شوند، بعد از سن بلوغ بهبود پیدا می‌کنند؛ بیماری آسم می‌تواند باعث ایجاد مشکل در خوابیدن، کار و تفریح افراد مبتلا شود.

کهیر پوستی چیست و انواع آن کدام است؟

 کهیر پوستی گاهی فقط به صورت خارش بر روی پوست بروز می‌کند که در این حالت پوست کهیر، دانه و راش نمی‌زند و فقط قرمزی و خارش دارد. گاه نیز  کهیر به صورت تاول بروز می‌کند که به آن کهیر واضح می‌گویند. واکنش‌های کهیری ممکن است، سبب تورم اطراف چشم‌ها و لب شود که علت این تورم می‌تواند نوعی کهیر پوستی به نام " آنژیو آدم " باشد؛ این نوع کهیر در اثر کمبود نوعی آنزیم در بدن ایجاد می‌شود و بعضی مواد غذایی مانند بادمجان، موز و گردو، می‌تواند سبب این نوعی کهیر شود.

کهیر پوستی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص کهیر پوستی نوعی تست به نام تست "خراش پوستی" انجام می‌شود که در آن واکنش سلول‌های لنفوسیت بیمار را نسبت به آلرژن خارجی می‌سنجند. اگر فرد حساسیتی داشته باشد، معمولاً در محل تزریق ماده حساسیت زا، کهیر ایجاد می‌شود. درمان کهیر پوستی سخت است، چراکه مواد آلرژن خارجی زیاد است و عوامل محیطی مختلفی مانند داروها، غذا و گزش حشرات در ایجاد حساسیت دخالت دارند.

مواد غذایی چه نقشی در ایجاد کهیر پوستی دارد؟

گاهی ممکن است مواد غذایی که طبع گرم دارند مانند خرما، نبات و بعضی ادویه‌های گرم، سبب ایجاد حساسیت و آلرژی ‌شود. گاهی برخی از بیماران به علت خوردن غذاهایی که طبع گرم دارند، دچار آلرژی و کهیر شده‌اند که در این صورت با مصرف مواد غذایی با طبع خنک مانند تخم شربتی، عرق شاتره و کاسنی، علائم کهیر و آلرژی تاحدودی کاهش می‌یابد؛ البته این موضوع نیز از نظر علمی مورد تأیید نیست، اما از نظر تجربی از زبان بیماران شنیده می‌شود.

کهیر پوستی چگونه درمان می‌شود؟

 به طور کلی برای کهیرهای پوستی، درمان سه تا ۶ ماهه وجود دارد؛ کهیرهای پوستی در افراد بالغ با اعصاب ارتباط دارد و استرس این موارد را شدیدتر می‌کند. به همین دلیل گاهی برای درمان کهیرهای پوستی، داروهای ضد استرس نیز تجویز می‌شود. نوعی دیگر از کهیر، کهیر تماسی است که در اثر تماس با سرما و یا گرما به وجود می‌آید. به طور مثال ممکن است فرد در حمام بر اثر تماس با آب گرم، دچار کهیر بر روی پوست شود؛ دوری از ژنی که سبب ایجاد کهیر شده است تا حدودی می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند.

کد خبر 422180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.