از نقش غذا بر بروز بیماری‌های غیرواگیر تا تعیین سموم کالاها

دیابت، بیماری قلبی عروقی و بیماری تنفسی نقش مستقیمی با مصرف نوع غذا دارند، از این رو یکی از وظایف سازمان غذا و دارو پایش سموم کشاورزی و آفت کش‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به نقش غذا در بروز بیماری‌های غیرواگیر، اظهار کرد: دیابت، بیماری قلبی عروقی و بیماری تنفسی نقش مستقیمی با مصرف نوع غذا دارند، اقدام‌خوب سال قبل ما در این زمینه تدوین حداکثر باقی مانده مجاز آلاینده‌ها و سموم بود که حدود ۱۸ هزار شاخص ابلاغ شد.

وی افزود: در هر کشوری میزان جذب و مصرف محصول غذایی متفاوت است و برخی کشورها همچنان استاندارد خود را بر مبنای سایر کشورها می‌چینند، اما این شاخص باید برای مردم همان کشور به شکل تخصصی تدوین شود که ما توانستیم این شاخص را برای مردم خود تدوین کنیم؛ سالانه ۲۰ هزار محصول کشاورزی را ارزیابی می‌کنیم تا به مردم اطمینان دهیم محصول عرضه شده مطمئن است.

انجام ۵۴ هزار مورد بازرسی مواد غذایی در سال گذشته

فرامرز خدائیان، مدیرکل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: یکی از وظایف ما پایش سموم کشاورزی، آفت کش‌ها و فلزات سنگین است و در سال قبل ۲۵ مورد از این فرآورده‌ها را به لحاظ آفت کش بررسی کردیم که ۶۴۰۰ نمونه در کل کشور برداشته شد.

وی افزود: برنامه عملیاتی خوبی اجرا می‌شود که یکی از اقدامات مدیریت بیماری‌های غیرواگیر است، در دهه ۸۰ اسیدهای چرب ترانس که برای انسان ایجاد مشکل می‌کند ۴۵ درصد بود که الان به زیر دو درصد رسیده است.

مدیرکل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در زمینه نظارت نیز در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ هزار مورد بازرسی مواد غذایی و در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۴ هزار مورد بازرسی داشتیم.

وی با اشاره به اهمیت ایمنی غذا، گفت: سازمان سال قبل سال خوبی از لحاظ تعیین ضوابط ایمنی غذایی داشت که کم سابقه بود؛ به طوری که برای اولین بار تمام سمومی که در کشور ثبت شد و یا سمومی که برای کالاهای استراتژیک استفاده می‌شد، تعیین حد شده و به سازمان‌های مربوطه ابلاغ شد.

خدائیان اضافه کرد: ایمنی غذا در سلامت نقش دارد و باید سلامت آن تأمین شود، شعار امسال روز جهانی ایمنی غذا «معیارهای غذایی می‌توانند نجات‌بخش جان‌ها باشند» است، برای تعریف معیار امنیت غذایی باید اقدامات لازم را انجام دهیم چراکه بیش از ۲۰۰ بیماری از طریق غذا به انسان منتقل می‌شود و سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان به دلیل غذا بیمار می‌شوند و مرگ و میر حاصل از بیماری غذایی ۴۲۰ هزار مورد است و بیش از ۴۰ درصد جمعیت کودکان زیر ۵ سال (۹ درصد جمعیت جهان) توسط غذا بیمار می‌شوند.

وی تصریح کرد: هزینه‌ای که کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط برای ایمنی غذا می‌کنند بیش از یکصد میلیارد دلار است و باید در خصوص معیارها سعی و تلاش کنیم. سازمان غذا و دارو سال قبل سال خوبی از لحاظ تعیین ضوابط ایمنی غذایی داشت که کم سابقه بود.

مدیرکل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: برای اولین بار تمام سمومی که در کشور ثبت شد یا سمومی که برای کالاهای استراتژیک استفاده می‌شد، تعیین حد شدند و بیش از ۱۷ هزار mrl تعیین و تدوین و به سازمان‌های مربوطه ابلاغ شد. سال قبل ضوابط برخی شاخص‌ها در غذاهای کودکان از جمله شیرخشک بازنگری شد.

کد خبر 666268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.