از تولید تا سنجش ایمنی مواد غذایی مصرفی در کشور

راه‌های زیادی برای سنجش ایمنی غذا وجود دارد که در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو با استفاده از تمام ابزارهای موجود، مواردی که باعث تهدید ایمنی غذا شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد، این در حالی است که استانداردهای غذایی همگام با سراسر جهان به‌روزرسانی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمنی و سلامت فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی به معنای اطمینان از سلامت غذایی است که بر سفره افراد جامعه قرار می‌گیرد و نقش مهمی در بهبود بهداشت عمومی و سلامت جامعه دارد؛ به همین دلیل یکی از مهم‌ترین وظایف دولت‌ها، تأمین غذای ایمن و مورد نیاز مردم است.

از جمله تهدیدهای جدید ایمنی مواد غذایی می‌توان به تغییرات در تولید، توزیع و مصرف مواد غذایی، تغییرات محیط‌زیست، عوامل بیماری‌زای جدید، گسترش فناوری‌ها، مصرف افزودنی، آفت‌کش، آنتی‌بیوتیک و هورمون‌ها در تولید مواد غذایی به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه اشاره کرد که ایمنی مواد غذایی را به چالش می‌کشند، همچنین افزایش سفر و تجارت، احتمال آلودگی مواد خوردنی و آشامیدنی در جهان را تقویت می‌کند.

فرآورده‌های غذایی مورد تأیید غذا و دارو از سلامت کافی برخوردار است

مهدی انصاری، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع غذا، دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به چگونگی سنجش ایمنی مواد غذایی مصرفی در کشور، اظهار کرد: فرآورده‌های غذایی که مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد، از سلامت کافی برخوردار است.

وی با بیان اینکه غذا مهم‌ترین فرآورده سلامتی است که مورد استفاده تمام آحاد مردم قرار می‌گیرد، افزود: به همین دلیل سلامت و ایمنی آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع غذا، دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به مباحث قاچاق و برخی تخلفات در حوزه غذا، تصریح کرد: با توجه به استانداردهای جهانی که در کشور در خصوص ایمنی غذایی رعایت می‌شود، مردم می‌توانند در مورد سلامت تمام مواد غذایی و آشامیدنی که از سوی سازمان غذا دارو تأیید شده است، اطمینان داشته باشند.

وی درباره چگونگی سنجش سلامت و ایمنی غذایی گفت: راه‌های زیادی برای سنجش ایمنی غذا وجود دارد که ما در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو با استفاده از تمام ابزارهایی که در دست داریم، هر موردی که باعث تهدید ایمنی غذا شود را بررسی می‌کنیم.

انصاری با تاکید بر اینکه استانداردهای غذایی در ایران همگام با سراسر جهان به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌شوند، خاطرنشان کرد: این استانداردها روز به روز در جهان سختگیرانه‌تر می‌شود تا هیچ مورد جدیدی نتواند سلامت غذا را تهدید کند.

وی افزود: یکی از مواردی که برای حفظ و تأمین ایمنی غذا در کشور صورت می‌گیرد، رصد و پایش مبادی ورود این اقلام به کشور است و این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ هرچند نمی‌توان برخی تقلب‌ها، تخلف‌ها و بحث قاچاق را نادیده گرفت.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع غذا، دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو ادامه داد: در تلاش هستیم که محل تولید مواد غذایی همچنین مبادی ورود اقلام وارداتی را به دستگاه‌های پیشرفته جهت آزمایش دقیق و سریع مجهز کنیم تا این مهم در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بالاترین دقت انجام گیرد.

وی اظهار کرد: برخی بر این باور هستند که پایش و رصد محصولات غذایی تنها برای اقلام صادراتی صورت می‌گیرد، در حالی که حفظ جان مردم و امنیت غذایی از هیچ محدودیتی برخوردار نیست و برای تمام محصولاتی که در داخل کشور عرضه می‌شود نیز پایش انجام می‌گیرد.

انصاری گفت: از دیگر اقداماتی که باید با هدف ایمنی غذایی صورت گیرد این است که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، محصولات خام و زمین‌های کشاورزی نیز شناسنامه‌دار شود تا دقت بالاتری در رصد و پایش آن‌ها صورت گیرد.

وی افزود: یکی از خطراتی که ایمنی غذایی را تهدید می‌کند، ایجاد آلودگی در محصولات ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی است که در این راستا به دنبال این هستیم تا آزمایشگاه‌های مرجع سراسر کشور را به دستگاه‌های پایش و رصد این مورد تجهیز کنیم.

ایمنی مواد غذایی اساس تأمین غذای سالم است

پیش‌تر نیز مهدی میرجهانیان، مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ایمنی مواد غذایی موضوعی است که در سال‌های اخیر به‌شدت مورد توجه قرار گرفته است و اساس تأمین غذای سالم به شمار می‌آید؛ به همین دلیل ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا سفره به عنوان یک اصل پذیرفته شده در دستور کار است.

وی تمام زنجیره تولید مواد غذایی شامل مواد اولیه یا محصولات فرآوری شده را تابع این موضوع دانست و افزود: در این چهارچوب باید شرایطی فراهم شود که یک ماده غذایی از لحظه شروع تولید در مزرعه تا فرآوری مواد اولیه‌ای که قرار است تبدیل به غذاهای بعدی شود، از نظر سلامت کنترل شود.

مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان حلقه بعدی زنجیره ایمنی مواد غذایی را شامل برداشت و جابه‌جایی محصولات، فرآوری در صنایع تبدیلی کوچک یا بزرگ و در نهایت جابه‌جایی تا رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی یا سفره‌ها است و گفت: یک ماده غذایی از زمانی که ماده اولیه است تا تبدیل شدن به ماده فرآوری شده و رسیدن به سفره مصرف‌کننده باید سالم باشد و کنترل‌های شدیدی در زمینه تولید محصولات گلخانه‌ای همچون فلفل دلمه‌ای، خیار و صیفی‌جات در استان اصفهان انجام می‌شود.

وی مشخص بودن میزان استفاده از انواع کودهای شیمیایی یا آفت‌کش‌ها از لحظه تولید مواد غذایی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در مرحله بعد باید مشخص شود که چگونه محصول می‌تواند با کمترین خطر و ایمن‌ترین حالت در چرخه مواد غذایی قرار گیرد. قسمت مهمی از ایجاد ایمنی در این چرخه به انسان‌ها بازمی‌گردد. صنایع دامی و حتی تولید محصولاتی همچون عسل و لبنیات نیز از دیگر حلقه‌های زنجیره ایمنی مواد غذایی است.

کد خبر 666155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.