از تراز تجاری مثبت با همسایگان تا حماسه شهریاران

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه بیستم خردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نوسازی‌های غیراخلاقی دولت‌های غرب‌گرا جامعه را پرخاشگر کرد» نوشت: محور بیانات رهبر معظم انقلاب در چهاردهم خرداد «ایمان و امید» بود. نیاز بیش از پیش جامعه ایرانی به این دو مقوله، بر کسی پوشیده نیست، اما راجع به زوایای ایمان و امید در جامعه هم کمتر صحبت شده‌است. ایمان، تنها یک موضوع فردی و اعتقادی نیست، بلکه آثار اجتماعی آن هم قابل چشم‌پوشی نیست.

ابراهیم فیاض، جامعه شناس در این رابطه می‌گوید: در علوم اجتماعی و جامعه شناسی حتی در میان کسانی که ماتریالیسم هستند، مانند فوئرباخ و به تبع آن دورکیم ایمان را سبب انسجام اجتماعی می‌دانند که سبب می‌شود جامعه به هم پیوسته شود و به خودکشی و افسردگی نرسد. ایمان موجب می‌شود که جامعه احساس کند اول و آخری دارد و جهان رها شده نیست، اینجاست برخی ایمان را سیمان اجتماعی می‌نامند، مثل اینکه وقتی وسط کاشی‌ها سیمان می‌ریزیم، چگونه مستحکم می‌شود، یک لایه چند میلیمتری سیمان است، اما انسجام بنا را حفظ می‌کند.

ایمان سبب می‌شود تمام بلوک‌های جامعه به هم پیوند بخورد و منسجم شود به همین دلیل جامعه شناسی دین به شدت روی این موضوع تأکید دارد و معتقد است اگر جامعه بخواهد دچار آنومی، بی هنجاری، رهاشدگی و فروپاشی نشود، حتماً باید ایمان داشته باشد و این ایمان هم یک نظام معنایی تشکیل می‌دهد که در این نظام معنایی، همه چیز در آن منسجم تعریف می‌شود.

راهبردی‌ترین و استراتژیک‌ترین مقوله در یک جامعه ایمان جامعه است و اگر ایمان نباشد، اخلاق در جامعه از بین می‌رود. حالا آن‌هایی که در جامعه ما شروع به یک نوع نوسازی‌های غیراخلاقی مانند تعدیل اقتصادی، لیبرالیسم و نئولیبرالیسم کردند، موجب شدند جامعه به شدت پرخاشگر شود؛ یعنی همین دولت قبلی که دولت غرب‌گرای شدید بود، جامعه را به‌شدت پرخاشگر کرد و اگر نگاه کنید هر وقت این دولت‌های غرب‌گرا می‌آیند در جامعه شورش ایجاد می‌شود، دولت هاشمی‌رفسنجانی که بعد از جنگ بود، بلافاصله شورش اسلامشهر، مشهد و شیراز را شکل داد.

غرب‌گرایی چون ایمان و اخلاق را از بین می‌برد و جامعه غیراخلاقی می‌شود، سبب پرخاشگری و خشونت در جامعه می‌شود. دولت خاتمی نیز حوادث هجدهم تیر را به وجود آورد و جامعه را به آشوب و پرخاشگری کشاند. در دوره دوم احمدی‌نژاد غرب‌گرایی شدید شد و ۸۸ را به وجود آورد و این دولت آخری نیز که سرکار آمد با غرب‌گرایی شدید اتفاقات سال ۹۶ و ۹۸ را به وجود آورد که از نتایج آن همان شورش ۱۴۰۱ بود.

از تراز تجاری مثبت با همسایگان تا حماسه شهریاران

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تراز تجاری مثبت با همسایگان» نوشت: رشد ۱۴.۵ درصدی تجارت ایران با ۱۵ کشور همسایه محقق شد. مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ با ۱۵ کشور همسایه با رشد ۱۴.۵ درصدی به ۵۸ هزار و ۸۴۳ میلیون دلار رسید.

مجموع مبادلات بازرگانی (صادرات غیرنفتی و واردات) با ۱۵ کشور همسایه در سال گذشته به میزان ۹۶ هزار و ۷۶۷ تن و به ارزش ۵۸ هزار و ۸۴۳ دلار بوده که سهم ۶۱ درصدی از وزن و ۵۲ درصدی از ارزش کل تجارت خارجی را داشته است و به لحاظ ارزشی نسبت به سال ۱۴۰۰ از رشد ۱۴.۵ درصدی برخوردار بوده است.

افزایش ۱۹.۵ درصدی ارزش صادرات

براساس این گزارش، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای برق، نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) به ۱۵ کشور همسایه شامل کشورهای امارات متحده عربی، پاکستان، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، فدراسیون روسیه، ترکیه، قزاقستان، ترکمنستان، عمان و عربستان سعودی، در مجموع بالغ بر ۳۰ هزار و ۵۳۷ دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، افزایش ۱۹.۵ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

همچنین وزن صادرات به کشورهای همسایه با حدود ۷۵.۲ میلیون تن با رشدی کمتر از یک درصد مواجه بوده است و در بین کشورهای همسایه، بیشترین میزان صادرات غیر نفتی به کشور عراق با ۲۷.۲ میلیون تن به ارزش ۱۰.۲ میلیارد دلار بوده است، این در حالی است که در بین کشورهای همسایه، کمترین میزان صادرات غیر نفتی به کشور بحرین با ۱۰.۸ هزار تن و به ارزش ۱۰.۴ میلیون دلار بوده است.

طبق گزارش وزارت اقتصاد و دارایی، بیشترین رشد وزنی و ارزشی صادرات غیر نفتی در بین این کشورها، با ارزش ۱۴.۷ میلیون دلار متعلق به عربستان سعودی بوده است.

پنج کشور نخست مقصد صادراتی کالاهای ایرانی از بین کشورهای همسایه به ترتیب عراق با ۱۰.۳ میلیارد دلار، ترکیه با ۷.۵ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۵.۸ میلیارد دلار، افغانستان با ۱.۶ میلیارد دلار و پاکستان با ۱.۵ میلیارد دلار است.

از تراز تجاری مثبت با همسایگان تا حماسه شهریاران

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دارالتفسیر شیخ طبرسی به پایگاهی برای تربیت نسل قرآنی تبدیل شود» نوشت: آیت‌الله جعفر سبحانی در مراسم افتتاح دارالتفسیر شیخ طبرسی که در محل مرقد شیخ طبرسی واقع در جنب باغ رضوان برگزار شد، با اشاره به آیه ۸۸ سوره مبارکه اسرا «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَی أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ کَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرًا»؛ بگو اگر انس و جن با هم جمع شوند که سخنی همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد هر چند یکدیگر را در این کار کمک کنند، بیان کرد: قرآن کریم سخن خداوند است و از آنجا که خدا وجودی لایتناهی است، سخن او نیز لایتناهی است و برای معانی آن پایانی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: هیچ کتابی به اندازه قرآن در جهان مورد بحث قرار نگرفته؛ حتی تورات و انجیل که کتب مقدس و قابل احترامی هستند. اما قرآن از همان زمانی که بر رسول خدا (ص) نازل شد از جهات مختلف مورد توجه همه علما و همه بزرگان بوده و حتی کلمات آن نیز شمرده شده است.

این عالم افزود: اگر همه گفته‌ها و نوشته‌هایی که در مورد قرآن وجود دارد را در یک جا جمع کنیم، یک کتابخانه بسیار بزرگی را تشکیل می‌دهد و عجیب این است هنوز هم جای بحث در مورد این آیات نورانی باقی است و هر تفسیری که نوشته می‌شود یک نوآوری جدیدی دارد.

وی در ادامه به تفسیر مجمع‌البیان که توسط شیخ طبرسی تألیف شده اشاره و اظهار کرد: مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن، از مهم‌ترین تفاسیر قرآن کریم و تألیف شیخ طبرسی است. ایشان از سال ۵۳۰ شروع به تألیف این کتاب کرده و در سال ۵۳۷ آن را به پایان رسانده است.

از تراز تجاری مثبت با همسایگان تا حماسه شهریاران

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «افول دلار از سه ماه دیگر شدت می‌گیرد» نوشت: مشاور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و از طراحان تحریم بانکی ایران تصریح کرد که سلطه دلار در کمتر از سه ماه آینده پایان می‌پذیرد.

«جیمز ریکاردز» که نویسنده کتاب جنگ‌های ارزی است و نقش پررنگی در طراحی و اعمال تحریم‌های مالی و بانکی علیه ایران داشته، تاکید کرد که گروه بریکس در حال ایجاد یک ارز تجاری ذخیره جدید است که می‌تواند جایگزینی برای دلار باشد و انتظار می‌رود که افول هژمونی پول آمریکا در کمتر از سه ماه آینده آغاز شود.

او افزود: در ۲۲ آگوست (۳۱ مرداد ۱۴۰۲)، یعنی حدود دو ماه و نیم دیگر، مهم‌ترین تحول در نظام مالی بین‌المللی از سال ۱۹۷۱ فاش خواهد شد زیرا ۲۲ آگوست تاریخ آغاز اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی است و سال ۱۹۷۱ سال پایان دادن آمریکا به نظام برتون وودز بود. جهان طی چند سال آینده شاهد انتقال از سلطه دلار به یک ارز اصلی جدید خواهد بود که ممکن است با معرفی یک ارز اصلی جدید باشد و می‌تواند نقش دلار را در پرداخت‌های جهانی کرده و در نهایت جایگزین آن شود.

مشاور سابق سیا پیش‌بینی کرد که گرایش به سمت ارز جدید که توسط کشورهای بریکس به منظور تأثیرگذاری بر تجارت جهانی و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی مورد بحث قرار می‌گیرد انقلابی عمیق و غیرمنتظره ایجاد کند و موجب ایجاد یک شوک ژئوپلیتیک بی‌سابقه شود که ممکن است دنیا برای آن آماده نباشد.

از تراز تجاری مثبت با همسایگان تا حماسه شهریاران

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حماسه شهریاران» نوشت: آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در پنجمین مقصد دور دوم سفرهای استانی، در سفری دو روزه روز پنجشنبه هفته گذشته وارد استان آذربایجان شرقی شد.

رئیس‌جمهور در این سفر علاوه بر پیگیری مصوبات سفر قبلی، دیدارهای مردمی، نشست با فعالان اقتصادی، هنرمندان و فعالان فرهنگی از کارخانه‌های بزرگ صنعتی این استان نیز بازدید کرد. همچنین در این سفر با حضور رئیس‌جمهور جشن احیای ۲۲۰ واحد تولیدی راکد در استان در محل کارخانه ماشین‌سازی تبریز برگزار و پروژه راه‌آهن «تبریز - میانه» نیز پس از سال‌ها وقفه افتتاح شد.

رئیس‌جمهور در بدو ورود به استان آذربایجان شرقی، در تشریح اهداف و برنامه‌های سفر خود گفت: تمدن آذربایجان از کهن‌ترین تمدن‌های ایران اسلامی و پشتوانه عظیم فرهنگی نه فقط برای آذربایجان که برای ایران اسلامی و جهان اسلام است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در این سفر در وهله اول وضعیت اجرای مصوبات دور اول سفرها را پیگیری خواهیم کرد، افزود: برخی از این مصوبات اجرا شده و آن دسته از مصوبات که تکمیل نشده نیز پیگیری خواهند شد تا کارها بر زمین نماند و نیازها و مطالبات مردم تأمین شود.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: همان گونه که رهبری معظم انقلاب فرمودند، آینده بسیار روشن خواهد بود و بسیاری از مشکلاتی که امروز موجب رنج مردم عزیزمان است، به لطف خداوند متعال و با دست جوانان عزیز ان‌شاءالله برطرف خواهد شد.

از تراز تجاری مثبت با همسایگان تا حماسه شهریاران

کد خبر 666140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.