خدمت بدون توقف / آذربایجان؛ پیشتاز در امیدآفرینی

سفرهای رئیس‌جمهور و هئیت وزیران به استان‌های مختلف، فعالیتی مستمر است که همچنان تداوم دارد و استقبال پرشور مردم از آیت‌الله رئیسی و دولتمردانش قطع به یقین آنان را مصمم‌تر به اقدام، عمل و حضور میدانی در هر استان خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کاروان امید؛ شاید این بهترین کلیدواژه‌ای باشد که می‌توان در ستودن سفرهای رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان‌ها، شهرها، حتی روستاها و آبادی‌های دور و نزدیک کشورمان به کار برد.

کاروانی که تقریباً هر هفته، آن هم در روزهای تعطیل و نیمه‌تعطیل پایانی هفته یک استان را بر اساس اولویت انتخاب می‌کند و برای سرکشی، دیدارهای مردمی و قشری، نظارت و افتتاح طرح‌ها و از همه مهم‌تر تحقق مردم‌داری دولت مردمی با حضور در بین مردم برای تزریق امید و امیدآفرینی تلاش می‌کند و تکاپویی مثال‌زدنی دارد.

خدمت بدون توقف / آذربایجان؛ پیشتاز در امیدآفرینی

آیت‌الله رئیسی در پنجمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی، پنجشنبه گذشته به آذربایجان شرقی سفر کرد.

جمعی از اعضای کابینه دولت، متشکل از وزرای کشور، بهداشت و درمان، میراث فرهنگی و گردشگری، سرپرست وزارت صمت، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، معاون امور زنان و خانواده و معاون اجرایی رئیس‌جمهور، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی را در این سفر همراهی کردند.

پیگیری مصوبات سفر قبلی، دیدارهای مردمی، نشست با فعالان اقتصادی، هنرمندان و فعالان فرهنگی و بازدید از کارخانه‌های بزرگ صنعتی این استان در برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور تعریف شده بود.

خدمت بدون توقف / آذربایجان؛ پیشتاز در امیدآفرینی

در این سفر همچنین با حضور آیت‌الله رئیسی جشن احیای ۲۲۰ واحد تولیدی راکد در استان در محل کارخانه ماشین‌سازی تبریز برگزار و پروژه راه‌آهن «تبریز-میانه» نیز پس از سال‌ها وقفه افتتاح شد.

البته این سفر خبر خوشی هم برای کشاورزان متقاضی خرید تراکتورهای ایرانی داشت و آن صدور دستور رئیس‌جمهور برای اختصاص ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی بود.

خدمت بدون توقف / آذربایجان؛ پیشتاز در امیدآفرینی

جشنی برای احیا، مهار تورم و رشد تولید

طبق قرار قبلی جشن احیای ۲۲۰ واحد تولیدی راکد در استان آذربایجان شرقی در محل کارخانه ماشین‌سازی تبریز برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله رئیسی در سخنرانی خود اظهار کرد: مأموریت دولت سیزدهم حمایت مالی، حمایت حقوقی و قضائی از شرکت‌های تولیدی است. شرکت‌های تولیدی را مجهز کنید و نگران آینده نباشید که چه خواهد شد. دولت پشتیبان تولید و شرکت‌های تولیدی است. تلاش می‌کنیم حقوق کارگران و تولیدکنندگان ضایع نشود. مهار تورم را با رشد تولید دنبال می‌کنیم نه مهار رکود.

استقبال گرم و صمیمی مردم آذربایجان شرقی از آیت‌الله رئیسی پیام واضحی را برای دشمنان به همراه داشت، میهمان‌نوازی مردم آذری‌زبان ایران از رئیس‌جمهور بار دیگر وحدت و انسجام مردم همیشه در صحنه آذربایجان را ثابت کرد؛ وحدتی که دشمن را آزار می‌دهد، دشمنی که همواره درصدد کاستن علقه ملی این مردم به بهانه‌های قومیت‌گرایی است.

خدمت بدون توقف / آذربایجان؛ پیشتاز در امیدآفرینی

دولت سیزدهم، دولت تفاوت‌ها است؛ همانگونه که رهبر حکیم انقلاب مردمی بودن و حضور دولت در بین مردم را تأیید و بر آن تاکید کردند، حالا این دولتمردان هستند که با عمل به این آموزه حکمرانی دینی و سیاسی، عاملان امیدواری شده‌اند تا دردی از دردهای جامعه بکاهند و مشکلی از مشکلات سال‌ها بر زمین مانده را بردارند و حل کنند.

باید تاکید کرد که افزایش اعتماد مردم به دولت به‌عنوان سرمایه‌ای اجتماعی، یکی از نتایج این سفرهای برنامه‌ریزی شده است. این دستاورد مهم در گرو میزان تأثیرگذاری این سفرها در اصلاح ساختار مدیریتی در کشور و تحقق مطالبات مردم در استان‌ها است.

مطالباتی که به شکل جهادی و میدانی در حال تحقق است و همین حضور میدانی است که می‌تواند مسائلی همچون بوروکراسی و دیوان‌سالاری نهفته در ساختار اداری کشور را نیز رفع کند و از دست‌اندازها بکاهد.

سفرهای راهگشا

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز و رئیس مجمع نمایندگان شمال غرب کشور در مجلس به خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سفرهای دولت به استان‌ها و مناطق مختلف کشور، امیدبخش و راهگشای امور است.

به گفته این نماینده مجلس، پیگیری نتایج سفرهای قبلی اقدام خوبی است که در سفرهای دوم انجام می‌شود؛ از سوی دیگر نیازها و طرح‌های جدیدی وجود دارد که نیازمند تصمیم‌های جدید است. در مجموع بازدیدهای میدانی و دیدار با مردم از نزدیک، اقدام ارزشمندی است که به توسعه و پیشرفت استان آذربایجان می‌انجامد.

خدمت بدون توقف / آذربایجان؛ پیشتاز در امیدآفرینی

نماینده تبریز و رئیس جدید مجمع نمایندگان شمال غرب کشور افزود: بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در این سفر افتتاح شد و همچنین با مشارکت شرکت‌های دولتی و خصوصی قراردادهای خوبی برای آینده بسته شد.

وی ادامه داد: ۲۲۰ واحد راکد تولیدی صنعتی در استان آذربایجان شرقی وجود داشت که با پیگیری‌های مدیریت استان به خط تولید بازگشت. ضمن اینکه کارخانه ماشین‌سازی تبریز راکد نبود بلکه توسعه پیدا کرده اما سایر کارخانه‌ها در این مجموعه غرفه زده بودند و احیا شدند.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی تاکید کرد: سفر رئیس‌جمهور برکات زیادی داشت و حضور پرشور و رضایتمندی مردم نشان از این داشت که مردم قدردان زحمات و تلاش‌های دولتمردان هستند.

وظیفه دولت سنگین‌تر شد

روح‌الله متفکرآزاد، نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، از دو سفر آیت‌الله رئیسی در طول یک سال به استان آذربایجان شرقی تشکر کرد و گفت: این مهم نشانگر افزایش سرمایه اجتماعی و ایجاد رضایتمندی در جامعه است.

به گفته وی، دولت و وزرا در سفر به استان آذربایجان شرقی ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار و ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به این استان اختصاص دادند. در سفر اول نیز ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار و ۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات، برای آذربایجان در نظر گرفته شد.

نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بسیاری از طرح‌هایی که دولت قول داده بود به سرانجام برساند، محقق شد؛ راه‌آهن خاوران، انتقال آب به میانه، طرح‌های مربوط به دریاچه ارومیه همچنین استقلال مس سونگون از جمله طرح‌ها و وعده‌هایی بود که داده شده بود و در این سفر محقق شد.

خدمت بدون توقف / آذربایجان؛ پیشتاز در امیدآفرینی

وی ادامه داد: طرح‌های زیادی در استان آذربایجان وجود دارد که نیاز به توجه مجدد دولت برای تکمیل و نهایی شدن طرح دارد. انعقاد موافقت‌نامه با بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این سفر اهمیت زیادی داشت که با اعتبار ۲۱۰ همت، امضا شد. این موضوع اهمیت زیادی داشت، چرا که اتفاقات خوبی در حوزه اقتصادی و تولیدی در استان آذربایجان رخ خواهد داد.

آزاد تاکید کرد: این موفقیت بزرگی است که ۲۱۰ همت در سه سال در این استان پهناور سرمایه‌گذاری شده است تا به توسعه استان بینجامد و مردم از ثمرات آن بهره‌مند شوند و از آن استفاده کنند. همچنین کارخانه‌های زیادی در این مدت احیا و به چرخه تولید وارد شدند.

به گفته وی، حضور پرشور زنان و مردان آذربایجانی در استقبال از رئیس‌جمهور بسیار ستودنی و پرشور بود و نشان می‌داد تبریز و آذربایجان بزرگ در ردیف اول امیدآفرینی در ایران اسلامی هستند.

نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس یازدهم تاکید کرد: آذربایجان انگیزه و امید را به ایران هدیه داد و وظیفه دولت در امر خدمت‌رسانی را سنگین‌تر کرد. این میزان از ابراز ارادت، محبت و خلوص در بیان احساسات از حضور رئیس‌جمهور و وزیران نشانگر این است که دولت هرچه در توان دارد باید برای خدمت بیشتر به مردم به کار ببندد.

حضور بی‌واسطه در بین مردم، امتیاز بزرگ دولت سیزدهم

اصغر عالمیان، رئیس دانشکده حکمرانی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره سفرهای استانی رئیس‌جمهور و آثار این سفرهای کاری اظهار کرد: نتیجه دفترنشینی دولت سابق کمترین میزان سفر به استان‌ها و شهرهای مختلف و بین اقشار مختلف مردم کشورمان بود.

به گفته وی، این دفترنشینی هشت ساله به رکود تورمی منتهی شد و بیشتر بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور را تحت تأثیر قرار داد. امروز سفرهای استانی دولت سیزدهم به دور دوم خود رسیده و احیای بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی که تا پیش از این دولت تعطیل شده بود را به دنبال داشته است.

رئیس دانشکده حکمرانی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان افزود: این سفرها جبران مافات آن چیزی است که از دست رفته بود و امروز در حال احیا شدن و از سر گرفتن فعالیت‌های تولیدی و سرمایه‌ای است.

وی در رابطه با مقایسه ساختار سیاسی و حاکمیتی کشورهای مختلف و ضرورت داشتن یا نداشتن این گونه سفرها تصریح کرد: ساختار نظام کشور آمریکا ریاستی است و رئیس‌جمهور، رئیس یک مجموعه فدرالی است اما نظام سیاسی ما متفاوت است.

عالمیان با اشاره به اینکه ۵۰ کشور و ایالت مستقل از یکدیگر ایالات متحده آمریکا را شکل داد است، ادامه داد: همه این ایالت‌ها با یک قانون اساسی، یک نظام فدرال را شکل داده‌اند؛ یعنی اینکه تمام ایالت‌ها یک حکومت مستقل دارند اما در چند بخش از جمله سیاست خارجی، دفاع ملی و ارتباطات با سایر سازمان‌های بین‌المللی را به اشتراک گذاشته‌اند.

خدمت بدون توقف / آذربایجان؛ پیشتاز در امیدآفرینی

وی اظهار کرد: ساختار حکمرانی در کشورهایی مانند ایران یا فرانسه، نظام بسیط متمرکز یا پذیرفتن نظام غیرمتمرکز است، به این معنا که نظام ما فدرالی نیست اما در عین حال حاکمیت بخش‌های محلی مانند شوراهای اسلامی روستا و شهر را پذیرفته‌ایم؛ همچنین قدرت، اقتصاد و سیاست مدیریتی یکپارچه با یک پارلمان و یک قوه مجریه در حال کار و فعالیت در این نظام حکمرانی است.

رئیس دانشکده حکمرانی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با بیان اینکه برخی می‌گویند حضور رئیس‌جمهور در بین مردم یا سفر به استان‌ها ضرورتی ندارد، خاطرنشان کرد: این درست نیست چرا که ساختار حکمرانی ما با کشوری مانند آمریکا با ۵۰ ایالت متفاوت است.

وی افزود: حضور مستقیم و بدون واسطه رئیس‌جمهور برای مشاهده کارها و نظارت بر مصوبه‌های سفرهای گذشته اقدامی است که دولت و نظام اسلامی باید آن را دنبال کند و تحقق بخشد که بحمدالله دولت سیزدهم همین منش و روش را در پیش گرفته است.

عالمیان با تاکید بر اینکه در سفر آیت‌الله رئیسی و وزیران دولت به استان آذربایجان شرقی بخش عمده‌ای از مصوبات سفر اول هیئت دولت به این استان محقق شده است، گفت: این نشان از کار شبانه‌روزی و بی‌وقفه دولت حتی در روزهای تعطیل هفته دارد.

وی با طرح این سوال که چرا باید طرح راه‌آهن میانه-تبریز ۲۲ سال متوقف بماند، اما در این دولت در کمتر از ۱۲ ماه به نتیجه برسد و افتتاح شود، افزود: همین طرح خط آهنمسافت تهران تا تبریز را چهار ساعت کاهش می‌دهد؛ بنابراین طبیعی است که این اقدامات با تقدیر و ستایش رهبر معظم انقلاب و مردم عزیز همراه شود.

خدمت بدون توقف / آذربایجان؛ پیشتاز در امیدآفرینی

رئیس دانشکده حکمرانی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان اظهار کرد: در نظام اسلامی مردم و رهبری مکمل یک نظام دولتی و جمهوریت دینی هستند، این اقدامات مردمی را می‌پسندند و تأیید می‌کنند. این مدل یک نمونه جهادی در اداره قوه مجریه است.

وی ادامه داد: با انجام این سفرها و پیگیری کارها است که مردم ایران اسلامی در ارتباط مستقیم با متولیان امر به نظام سیاسی خودشان دلگرم و امیدوار می‌شوند. اگر همین امروز از مردم کشوری مانند آمریکا نظرخواهی و افکارسنجی کنید درخواهید یافت مردم چندان کاری به حکومت و مبانی ندارند؛ یا اینکه دنبال یک لقمه نان هستند یا کسب ثروت بیشتر را دنبال می‌کنند.

به گفته عالمیان، ساختار حکومت چنین کشورهایی اینگونه است که خواهان تکاپوی مردم برای کسب ثروت بیشتر است. نظام سرمایه‌داری به شکل جنگلی است که همه برای پول بیشتر تلاش می‌کنند و هر کسی که بیشتر دستانش را دراز کند و به منابع بیشتر به هر طریقی حتی تحمیل جنگ فیزیکی، دست‌اندازی کند یا از روش تحریم اقتصادی رقابت ناصحیح را پیش بگیرد را هدف گرفته؛ طبیعی است در این سیستم مردم دغدغه‌مند یک لقمه نان یا در اندازه بزرگ‌تر، تبدیل شدن به کارتل بزرگ اقتصادی باشند و از هر ابزاری برای رسیدن به این هدف استفاده کنند.

وی ادامه داد: مردم با مشاهده وزیران و رئیس‌جمهور همچنین نتیجه دادن اموری مانند راه افتادن مجدد کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی که مدت‌ها تعطیل بودند، امیدوار می‌شوند. در همین سفر تمام منافع معدن مس آذربایجان با دستور آیت‌الله رئیسی به مردم آذربایجان اهدا شد. این آرزوی سال‌های دور مردم این خطه بود و باعث رونق این استان می‌شود.

رئیس دانشکده حکمرانی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی زیرساخت لازم برای این رونق و ترقی را دارد، افزود: همه این تلاش‌ها به تزریق امید و امیدآفرینی در جامعه و گسترش دادن درست بخش خصوصی و اینکه مردم حس کنند دولت با صداقت و همدلی امور کشور و استان‌ها را پی گرفته است و پیش می‌برد، منجر خواهد شد و نتایج خوبی برای آینده ایران خواهد داشت.

کد خبر 665897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.