مجتمع مطبوعاتی اصفهان، ظرفیت‌ها و ناکامی‌ها

با گذشت حدود ۱۰ سال از تاسیس مجتمع مطبوعاتی اصفهان باید دید این مجتمع تا چه میزان توانسته است با کاستن از دغدغه‌ اهالی مطبوعات در تأمین دفتر و محلی برای توزیع، بر کیفیت نشریات بیفزاید و کمک کند تا این رسانه‌ها از آلام شهر و استان بکاهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال‌ها پیش طرح ایجاد مجتمع مطبوعاتی در اصفهان در حالی برای اولین بار مطرح شد که بر اساس قانون، حمایت و ساماندهی مطبوعات در ردیف وظایف اصلی و قانونی اداره کل ارشاد اسلامی است، اما کوتاهی و بی‌توجهی به وضعیت رسانه‌های شهر اصفهان باعث شد که شهرداری اصفهان پیش‌قدم شود و کلنگ احداث مجتمع مطبوعاتی استان اصفهان را بر زمین زند؛ مجتمعی که سال ۱۳۹۳ با اعتباری بالغ‌بر ۱۰ میلیارد تومان ساخته شد، به بهره‌برداری رسید و امروز در اختیار رسانه‌های استان است.

هدف اصلی و اولیه ساخت مجتمع مطبوعاتی ساماندهی انبار توزیع مطبوعات و ایجاد یک مجموعه کامل با امکانات و تجهیزات مناسب برای توسعه و رونق مطبوعات بوده است. نشریاتی که پیش از این در واحدهای کوچک مستقر بودند و از زیرپله‌ها اقدام به توزیع نشریه می‌کردند، اکنون تا حدودی سامان یافته‌اند.

ایجاد فضایی مجهز و امن برای مطبوعات که توسط اهالی مطبوعات مدیریت شود و "خانه اهل رسانه شهر" باشد، رویکرد شهرداری اصفهان در جریان ساخت این بنا بود.

امروزه مجتمع مطبوعاتی یک پایگاه فرهنگی محسوب می‌شود که حدود ۷۰ رسانه را در خود جای داده است. استقرار آن در مسیر کمربندی شرق و حلقه سوم ترافیکی شهر اصفهان نیز توزیع مطبوعات را تسریع و تسهیل کرده است.

این مجتمع دارای اساسنامه، هیئت‌امنا و هیئت‌مدیره‌ای هفت نفره است. اعضای هیئت‌مدیره هر دوسال یک‌بار توسط هیئت‌امنا انتخاب می‌شوند و طبق قانون اعضای هیئت‌مدیره نمی‌توانند بیش از چهار سال متوالی (دو دوره دوساله) عضو هیئت‌مدیره باشند.

مجتمع مطبوعاتی اصفهان شامل هفت طبقه و هر طبقه ۱۰ واحد مستقل و مجهز به همه امکانات یک دفتر کار است. همچنین سالن ورزشی، موتورخانه، نمازخانه، پارکینگ، دو انبار و سالن بزرگ توزیع، از دیگر امکانات این مجتمع است. مجتمع مطبوعاتی اصفهان در هیچ‌یک از استان‌های دیگر نمونه مشابهی ندارد و از این حیث خدمتی بی‌نظیر به اهالی رسانه این شهر به‌حساب می‌آید.

علی‌رغم آن که برگزاری دوسالانه انتخابات جهت انتخاب اعضای هیئت‌مدیره یکی از بندهای اساسنامه مجتمع است اما در آخرین دوره هیئت‌مدیره به مدت پنج سال انتخاباتی صورت نگرفته است و در سه سال آخر حتی جلسات هیئت‌امنا نیز تشکیل نشده است.

از سال‌های گذشته علاوه بر حضور و فعالیت دفاتر نشریات، فعالیت‌هایی نیز در مجتمع انجام شده است که فعالیت‌های اردویی، بازدیدهای خبری و برگزاری مراسم مناسبتی با هدف هویت‌بخشی به خانواده بزرگ رسانه‌های استان از جمله این اقدامات بوده است.

اینک با وجود چنین بنای منحصربه‌فردی در شهر اصفهان و با گذشت حدود ۱۰ سال از تأسیس آن، باید دید این مجتمع تا چه میزان توانسته است با کاستن از دغدغه اهالی مطبوعات در تأمین دفتر و محلی برای توزیع، بر کیفیت نشریات بیفزاید و کمک کند تا این رسانه‌ها از آلام شهر و استان بکاهند. نگاهی به محتوای آنچه در نشریات ساکن در مجتمع مطبوعاتی می‌گذرد، نشان می‌دهد ساخت این بنای عظیم تأثیر چندانی بر کیفیت رسانه‌ها نگذاشته است.

حجم عظیم اخبار دریافتی از سوی خبرگزاری‌ها و حجم ناچیز خبرها و یادداشت‌های تولیدی، بسته بودن درِ بسیاری از اتاق‌ها در طول هفته، نگاه بیشتر اقتصادی و کمتر فرهنگی به مسئله چاپ و نشر، تیراژ بسیار پایین و در نتیجه اثرگذاری کم برخی از این نشریات تا آنجا که توزیع آن‌ها به میزهای کار تعداد محدودی از مدیران شهری خلاصه شود، همه گواه این مدعا است.

در کنار ساختمان بلندمرتبه مجتمع مطبوعاتی، دریافت اجاره‌بهای بسیار ناچیز از دفاتر نشریات حتی با وجود کمک‌های مالی دیگری که سایر ارگان‌ها از جمله شهرداری اصفهان در قالب‌های مختلف به مطبوعات ارائه می‌کنند، همچنان تناسبی با نقش مثبت و مؤثری این نشریات در رفع مسائل شهر و کشور، دیده نمی‌شود.

از طرفی در اساسنامه مجتمع نیز بندهایی تحت عنوان "اهداف مجتمع مطبوعاتی" ذکر شده که تاکنون تحقق نیافته است؛ "تأسیس موزه مطبوعات و نمایشگاه دائم سواد رسانه‌ای جهت بازدید عموم به‌ویژه دانشجویان، دانش‌آموزان و گردشگران" از آن جمله است.

اینک با گذشت بیش از یک ماه از تشکیل هیئت‌مدیره جدید مجتمع مطبوعاتی باید دید چه تصمیمات و اصلاحات مؤثری جهت بهبود بهره‌وری مطبوعات استان و مجتمع مطبوعاتی اصفهان توسط هیئت‌امنا و هیئت‌مدیره جدید رقم خواهد خورد.

کد خبر 634405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.