از افول بیکاری در سال ۱۴۰۱ تا واردات یک تن شمش طلا به کشور

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه هفتم خردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رسانه ملی داشتیم، اما زبان تبیین نداشتیم» نوشت: حسن رحیم‌پورازغدی با انتقاد از عملکرد ضعیف رسانه‌ای در تبیین دستاوردهای انقلاب گفت: «بعضاً افتخار را تبدیل به ننگ می‌کنیم، چون بلد نیستیم درست حرف بزنیم. انسانی‌ترین حرکت را طوری مخفی می‌کنیم که انگار حرکتی غلط است.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم آغاز به کار «رادیو تبیین» گفت: دشمن این قدر دروغ گفت که دستاوردهای نظام دیده نشد. بعضی جوانان می‌پرسند از نظر علمی و صنعتی زمان شاه بهتر بوده یا الان؟ این سوال به خاطر ضعف رسانه‌های ماست. ما عقده در لسان داشتیم و درست عمل نکردیم. ما موفقیت‌های بزرگی داشتیم ولی در تبیین مواضع اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و شرعی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در یک عرصه‌هایی شکست خوردیم و باید این شکست را بپذیریم. حالا وقت ضد حمله است.»

دوران صداوسیمای بدون رقیب گذشته

رحیم‌پورازغدی در بخشی از سخنانش با اشاره به آیات قرآن گفت: «خدا در قرآن به انبیا می‌فرماید که به مردم بگویید شغل ما پیغمبری نیست و غیرانتفاعی خدمت می‌کنیم. مخاطب باید ما را باور کند. در این صورت می‌توانیم با یک موج رادیو مسیر افکار عمومی را تغییر دهیم. البته یک تاکتیک رسانه‌ای وجود دارد که نظام سرمایه‌داری با بمباران افکار عمومی یک حرف مفت را با رسانه‌های متعدد تحمیل می‌کند. در دورانی که رسانه آمده فاصله ما با نسل قبل بیشتر شده است.»

از افول بیکاری در سال ۱۴۰۱ تا واردات یک تن شمش طلا به کشور

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «افول بیکاری در سال ۱۴۰۱» نوشت: داده‌ها حکایت از آن دارند که بازار اشتغال کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده است، نشان به آن نشان که در این سال نسبت به سال ۱۴۰۰، همزمان با کاهش نرخ بیکاری، تعداد جمعیتی که امیدواری بیشتری برای یافتن کار داشتند نیز با افزایش ۲۴۲ هزار نفری مواجه و به جمعیت شاغل کشور نیز ۲۶۸ هزار نفر افزوده شد.

بر اساس داده‌های مرکز آمار، سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، نرخ بیکاری با کاهش ۰.۲ درصدی به ۹ درصد رسید و با وجود اینکه سهم نرخ مشارکت اقتصادی بدون تغییر ماند و در ایستگاه ۴۰.۹ درصد ثابت ماند، اما بر تعداد جمعیت اضافه شد و به ۲۴۲ هزار نفر در پایان سال ۱۴۰۱ رسید.

در همین بازه زمانی نیز تعداد ۲۶۸ هزار شغل جدید به بازار اشتغال کشور افزوده شد. جمعیت بیکار کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ هزار نفر پایین‌تر آمده است.

کل جمعیت شاغل کشور در سال گذشته ۲۳ میلیون و ۷۱۵ هزار نفر برآورد شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۶۸ هزار نفر بالاتر رفته است. با وجود افزایش تعداد شاغلان در سال گذشته، نرخ اشتغال در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ تغییری نکرده و در همان عدد ۳۷.۲ درصد باقی مانده است.

از افول بیکاری در سال ۱۴۰۱ تا واردات یک تن شمش طلا به کشور

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «واردات یک تن شمش طلا به کشور در قالب بازگشت ارز صادرات» نوشت: رئیس سابق سازمان توسعه تجارت از ورود یک تن شمش طلا به کشور طی سه ماه گذشته در قالب بازگشت ارز صادرات خبر داد.

علیرضا پیمان‌پاک در فضای مجازی نوشت: «با همراهی بانک مرکزی طی سه ماهه گذشته بیش از یک تن شمش طلای استاندارد در قالب بازگشت ارز صادرکنندگان خرد به کشور وارد شده است.»

وی با اشاره به اینکه این عدد طی سه سال گذشته تنها ۸۰ کیلوگرم بوده است، تأکید کرد: تسهیل شرایط بازگشت ارز در شرایط فعلی بهترین راه خنثی‌سازی تحریم‌ها است.

گفتنی است به دلیل تحریم‌های آمریکا با استفاده از سلاح دلار، کشورمان راه‌های جایگزینی برای دور زدن این تحریم‌ها در پیش گرفته است. در همین زمینه براساس تصمیم دولت، صادرکنندگان می‌توانند به ازای تعهد ارزی خود مبنی بر بازگشت ارز صادرات، شمش طلا وارد کنند.

دولت همچنین به دنبال تسویه‌های غیر دلاری در مبادلات خارجی و استفاده از ظرفیت همکاری‌های پولی با کشورها است. نشست اخیر اتحادیه پایاپای آسیایی که هفته قبل به میزبانی بانک مرکزی کشورمان برگزار شد نیز اقدامی در همین چارچوب به‌شمار می‌رود.

از افول بیکاری در سال ۱۴۰۱ تا واردات یک تن شمش طلا به کشور

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «محو کمالیسم در اردوغانیسم» نوشت: تا دو هفته پیش که هنوز صندوق‌های دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه باز نشده بود، تصور عمومی بر این بود که زلزله زمستانی، آرزوهای بهاره اردوغان را بر باد خواهد داد اما حالا به نظر نمی‌رسد با توجه به واقعیات زمینی فلات آناتولی، فعلاً هیچ زلزله‌ای حریف «رجب پاشا» شود.

به اعتقاد «قوا مراد اوزتاسکین» مقاله‌نویس ترک روزنامه واشنگتن‌پست و از آشنایان مشترک اردوغان و مرحوم خاشقچی، زلزله دوقلوی ویرانگر اخیر در جنوب ترکیه و شمال سوریه نه‌تنها پایه‌های قدرت سلطان پرزیدنت را نلرزاند، بلکه با مشاهده آرای مرحله اول در شش استان زلزله‌زده و فلاکت‌زده مزبور می‌توان گفت او به شکلی عجیب شکست را هم در این مناطق به پیروزی تبدیل کرده است.

رئیس‌جمهوری که به نظر می‌رسید منفورترین شخصیت استان‌هایی باشد که بیشترین آمار تلفات و ویرانی ساختمان‌ها را در زلزله‌های ۷.۸ و ۷.۶ ریشتری و صدها پس‌لرزه قوی دیگر، در بهمن گذشته به خود اختصاص داده‌اند، به شگفت‌انگیزترین شکل ممکن در این شش استان به طور میانگین ۶۳ درصد آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۳ را کسب کرده، در حالی که کل آرای رجب طیب اردوغان ۴۹.۵۲ درصد در مقابل ۴۴.۸۸ درصد کمال قلیچدار اوغلو، رقیب قدیمی او، دبیرکل حزب جمهوری خلق و رهبر ائتلاف ملت- ائتلاف فراگیر شش حزب مخالف دولت بوده است.

از افول بیکاری در سال ۱۴۰۱ تا واردات یک تن شمش طلا به کشور

کد خبر 663843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.