از نظم جدید منطقه تا لایحه تشکیل وزارت بازرگانی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، سیزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ایران، معمار نظم جدید منطقه» نوشت: دیپلماسی همسایگی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی عملکرد موفق‌تری نسبت به دیپلماسی برجامی داشته است؛ دیپلماسی که سفر امروز رئیس‌جمهور به سوریه بر محور آن و با تمرکز بر پیگیری اهداف اقتصادی انجام می‌شود.

سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری خود، در تبیین سفر امروز رئیس جمهور به سوریه با یادآوری اینکه این نخستین سفر عالی‌ترین مقام اجرایی کشورمان به سوریه بعد از ۱۳ سال تنش‌آفرینی و جنگ‌افروزی تروریست‌ها و حامیان جهانی و منطقه‌ای آن‌ها است، گفت: این سفر برای دو کشور و جبهه مقاومت سفری راهبردی است و علاوه بر تحکیم روابط بسیار خوب سیاسی دو طرف، گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری از مهم‌ترین اهداف آن است.

رئیس‌جمهور امروز در سفری مهم راهی دمشق می‌شود و میهمان «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه است؛ سفری به کشور دوست و متحد که بعد از قریب به ۱۳ سال از آغاز بحران ظهور داعش و تروریسم در سوریه صورت می‌گیرد و می‌توان آن را بیش از هر چیز نشان‌دهنده ارسال پیام توسعه روابط تهران به دمشق به عنوان هم پیمان استراتژیک خود ارزیابی کرد.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر و در بحبوحه توفانی‌ترین برهه‌های تاریخی سوریه نشان داده پشتیبانی قدرتمند برای تحقق صلح در این کشور بوده و حتی در بحرانی‌ترین شرایط، پای دوستانش می‌ایستد.

از این‌رو سفر سید ابراهیم رئیسی به دمشق تنها فرصتی برای تازه کردن دیدارهای سیاسی نیست بلکه از یک سو محملی است برای ترسیم چشم‌انداز جدید همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های متعدد سیاسی و اقتصادی و از سوی دیگر حضوری درخشان در ضیافت پیروزی مقاومت که پس از بیش از یک دهه تحولات پرفراز و نشیب به تغییر معادلات در منطقه انجامیده و در نهایت به خروج ایالات متحده از منطقه حکم کرده است.

اکنون که ۱۳ سال است ایران در مبارزه با تروریسم ویرانگر، دوشادوش ملت‌های منطقه گام برداشته و یکی از پررنگ‌ترین همکاری‌های خود را در صحنه میدانی و مستشاری در سوریه تجربه کرده است، دو طرف قصد دارند روند این همسویی را در صحنه‌های جدید همکاری به آزمون بگذارند. روندی که بی‌تردید سفر جاری رئیس‌جمهور به سوریه بر نقطه عزیمت آن دلالت دارد.

سوریه که به عنوان یکی از کشورهای عضو محور مقاومت در روند حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت خود در سال‌های مواجهه با جریان‌های تروریستی مولود غرب در بالاترین سطح از حمایت‌های نظامی و مستشاری جمهوری اسلامی بهره‌مند بوده، جایگاه مهمی در اهداف سیاست خارجی خود به آن اختصاص داده است.

چنان که مناسبات سیاسی دو کشور از طریق همکاری و هماهنگی‌های سیاسی و میدانی در روند انجام توافقات دوجانبه به نتایجی ثمربخش انجامیده است، امری که زمینه را برای آماده‌سازی سند همکاری‌های بلندمدت راهبردی دو کشور فراهم ساخته و انتظار می‌رود در جریان سفر رئیس‌جمهور به دمشق مقدمات نهایی شدن آن فراهم شود.

از نظم جدید منطقه تا لایحه تشکیل وزارت بازرگانی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خصوصی سازی مدارس یعنی نابودی ایران» نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار شمار زیادی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، معلمان را پرورش‌دهندگان جواهر قیمتی «نسل نوجوان و جوان» و معماران آینده کشور خواندند و با تبیین بایدها و نبایدهای مهم نظام آموزش و پرورش گفتند: نظام در مقابل توقعات خود از معلمان، باید در قبال مشکلات مختلف آنها، حقیقتاً احساس مسئولیت کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جامعه معلمین را از بهترین و شریف‌ترین قشرهای کشور دانستند و با سپاس از زحمات این مجاهدان بردبار و سخت‌کوش و متعهد در همه شهرها و روستاهای کشور افزودند: ارزش و اهمیت پرورش نسلی آگاه، عالم، اهل فکر و منطق، مؤمن، با اراده و «برخوردار از اخلاق اسلامی و تعهدات ملی» برای ساختن آینده کشور، با هیچ کار دیگری قابل مقایسه نیست.

رهبر انقلاب با گرامیداشت یاد استاد شهید مطهری به عنوان نمونه یک «معلم حقیقی و کامل» و توصیه به معلمان برای بهره‌گیری از آثار ایشان، حدود ۵ هزار معلم شهید را جلوه‌ای از سربلندی جامعه معلمین در آزمون‌های گوناگون ۴۵ سال اخیر برشمردند و افزودند: معلمان عزیز، فرزندان ملت را همان‌گونه که برای فرزند خود آرزو دارند، «خوشبخت، سربلند، عاقل، باسواد و برخوردار از رفتار احترام‌برانگیز» بار بیاورند که این مهم، علاوه بر درس دادن، با رفتار و کردار معلمان تحقق خواهد یافت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تشویق دانش‌آموزان به حضور در مراکز برکت‌آفرین از جمله مساجد و هیئت‌ها را توقعی دیگر از معلمان بیان کردند و گفتند: حضور دانش‌آموزان در مدارس، علاوه بر یادگیری برکات دیگری دارد که از روش‌های مجازی قابل تحقق نیست؛ ضمن اینکه روند آموزش و پرورش از کرونا، فتنه‌ها، اغتشاشات و ایجاد ناامنی در خیابان‌ها و برخی مسائل دیگر ضربه خورده است.

از نظم جدید منطقه تا لایحه تشکیل وزارت بازرگانی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جشن پیروزی در دمشق» نوشت: سفر امروز رئیس‌جمهور به دمشق را نه تنها می‌توان نقطه عطفی تاریخی در روابط ۲ کشور ایران و سوریه دانست بلکه به لحاظ منطقه‌ای نیز این سفر می‌تواند به منزله نشانه‌ای برای ورود خاورمیانه به عصر جدیدی از صلح و ثبات تلقی شود.

سیدابراهیم رئیسی امروز در حالی به زیارت حرم زینبیه مشرف خواهد شد که از آخرین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به شامات ۱۳ سال می‌گذرد. محمود احمدی‌نژاد آخرین بار شهریور ۱۳۸۹ در مسیر حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در دمشق با بشار اسد همتای سوری خود دیدار کرد و پیش از حضور در نیویورک توسط او مورد مشایعت قرار گرفت. او که رکورددار حضور مقامات عالی جمهوری اسلامی در دمشق بود، یک سال جلوتر و متعاقب پیروزی مقاومت لبنان در جنگ شش روزه با صهیونیست‌ها، در یک دیدار تاریخی با حضور اسد، با سیدحسن نصرالله رهبر حزب‌الله ملاقات کرده بود.

با این حال او در اواخر دوران ریاست‌جمهوری‌اش همانند جانشین هشت ساله غرب‌گرای خود در رأس قوه مجریه ایران، دچار اشتباهاتی در تشخیص فتنه تکفیری- غربی- عربی-عبری‌ای شد که طی بیش از یک دهه در شامات در گرفت؛ خطایی که برخی از برجسته‌ترین مقامات کشور از جمله مرحوم رفسنجانی نیز در آن سهیم بودند.

شاید همین موضوع یکی از دلایل اصلی بود که رؤسای جمهوری ایران را به مدت ۱۳ سال از حرم زینبیه دور نگاه داشت، اگر چه در این فاصله سفرهای مداوم قهرمانی چون حاج‌قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده ارشد مقاومت به سوریه یا دو سفر مهم بشار اسد به تهران و دیدارهای الهام‌بخش مرد اول سوریه با رهبر انقلاب تا حد زیادی اشتباهات قوه مجریه را جبران کرد اما باز هم ممکن بود در روابط میان دو ملت، سوءبرداشت‌هایی از رفتار دو سال آخر ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد و هشت سال روحانی ایجاد شود.

به همین خاطر سفر آیت‌الله رئیسی در رأس یک هیئت بلندپایه اقتصادی و سیاسی به سوریه اهمیتی مضاعف دارد، چرا که هم باعث شکوفایی روابط سیاسی دو کشور می‌شود و هم اینکه به طور نمادین حاکی از پیروزی محور مقاومت در منطقه خواهد بود.

البته این دیدار دو روزه که به دعوت رسمی بشار اسد از سیدابراهیم رئیسی صورت گرفته، صرفاً نباید به موضوعات نمادین محدود شود و باید عاملی برای توسعه روابط ایران و سوریه در همه زمینه‌ها شود؛ روابطی که پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ متحول شد و باید اذعان کرد شاکله حاکمیتی و سیاسی آنچه امروز محور مقاومت خوانده می‌شود حول آن شکل گرفته است. طبیعی است در شرایط حاضر، طبق اعلام سخنگویان دولت و وزارت امور خارجه، این دیدار می‌تواند فرصتی برای برپایی جشن پیروزی مقاومت باشد.

از نظم جدید منطقه تا لایحه تشکیل وزارت بازرگانی

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سود و زیان جدایی بازرگانی از صمت» نوشت: در پی نامه رئیس‌جمهور به رئیس مجلس مبنی بر ارائه لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، روز گذشته پس از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره نمایندگان مجلس با ۱۴۳ رأی موافق با تقاضای دولت مبنی بر بررسی دو فوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند.

جمشید عدالتیان، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران، یکی از مشکلات اساسی وزارت صمت را تجمیع حوزه بازرگانی، صنعت و معدن در یک وزارتخانه دانست و ابراز کرد: این تجمیع، کارِ وزیر را بسیار مشکل کرده است به‌طوری که امروز یک نفر باید تمام سیاست‌ها را بین تولید، بازرگانی و معدن هماهنگ کند.

وی با بیان اینکه این هماهنگی به‌خوبی در این وزارتخانه انجام نشده و تمام وزیرانی که در این مدت روی کار آمدند، نتوانستند این هماهنگی را به‌درستی انجام دهند، چراکه خصوصی‌سازی به‌کندی پیش می‌رود، ادامه داد: امروز وزیر صمت، هم باید مسئول تأمین تخم‌مرغ بازار باشد و هم سامان دادن به صنعت خودرو؛ همین گستره وسیع سبب شده است بین ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید ناخالص ملی تنها در این وزارتخانه جمع شود.

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران مشکلات فعلی وزارت صنعت، معدن و تجارت را ساختاری دانست و تصریح کرد: امروز تمام اصناف، کارخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی، معادن و تمام حوزه تجارت زیر نظر یک فرد و در یک وزارتخانه اداره می‌شوند؛ طبیعی است که یک نفر نمی‌تواند و به‌طور کلی توان این را ندارد که پاسخگوی این حجم از فعالیت باشد.

وی یکی از مهم‌ترین راهکارهای اصلاح وضع موجود در وزارت صمت را اصلاح ساختار موجود می‌داند و می‌گوید: یا باید این وزارتخانه‌ها را از یکدیگر جدا کرد تا با کاهش حجم کار، وزیران بهتر بتوانند مدیریت کنند یا اینکه فردی قَدَر بر سر کار آید که در هر سه حوزه تجربه و مهارت کافی داشته باشد.

عدالتیان ضمن اشاره به اینکه فردی، که هم تجربه و تخصص معدن و هم صنعت و هم بازرگانی داشته باشد، در ایران بسیار کم است و معمولاً وزیران یا از حوزه بازرگانی می‌آیند یا معدن یا صنعت، تصریح کرد: اداره ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی آن هم توسط یک نفر بسیار مشکل است و وزیر بعدی هم که بیاید، وضعیت به‌همین شکل خواهد بود.

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: این وزارتخانه وزیر چندجانبه‌گرا می‌خواهد، چراکه شاید بتوان گفت این وزارتخانه بازوی اصلی دولت است.

از نظم جدید منطقه تا لایحه تشکیل وزارت بازرگانی

کد خبر 658673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.