آیا غذا خوردن با محدودیت زمانی باعث بروز مشکلات باروری می‌شود؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که پیروی کردن از رژیم غذایی با محدودیت زمانی ممکن است باعث بروز مشکلات باروری شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، غذا خوردن با محدودیت زمانی (TRE) نوعی رژیم غذایی فستینگ متناوب است که به جای کالری دریافتی، بر زمان غذا خوردن تمرکز می‌کند. به طوری که افراد باید همه وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها را در یک بازه زمانی معین، معمولاً بین شش تا ۱۲ ساعت در روز، مصرف کنند و خارج از این بازه زمانی فقط می‌توانند آب و نوشیدنی‌های بدون کالری بنوشند.

افراد زیادی معتقدند که پیروی کردن از رژیم غذایی با محدودیت زمانی باعث می‌شود آن‌ها غذای کمتری مصرف کنند در این صورت وزن آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. چندین مطالعه نیز بعضی از مزایای این نوع رژیم غذایی را نشان داده است، افرادی که در بازه زمانی خاص غذا مصرف کرده بودند، کاهش وزن و بهبود قند خون ناشتا را تجربه کردند. البته همه مطالعات به جنبه‌های مثبت این رژیم غذایی پی نبردند، بلکه بررسی ۴۳ پژوهش مرتبط نشان می‌دهد که پیروی کردن از رژیم غذایی با محدودیت زمانی مزایای کمتری نسبت به رژیم غذایی با محدودیت کالری دارد.

اخیراً گروهی از محققان انگلیسی به منظور بررسی تاثیر رژیم غذایی با محدودیت زمانی، گروهی گورخرماهی را مورد ارزیابی قرار دادند. گورخرماهی نوعی ماهی کوچک است که بیش از ۷۰ درصد ژنوم آن با انشان‌ها مشترک است به همین دلیل محققان از این نوع ماهی استفاده کردند. گورخرماهی در دسته‌های بزرگ زندگی می‌کنند و به سرعت تولید مثل می‌کنند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تغذیه با محدودیت زمانی بر کیفیت اسپرم و تخمک اثرات منفی دارد و باعث بروز مشکلات باروری می‌شود. لازم است مطالعات بیشتری روی انسان‌ها نیز انجام شود تا نتایج به دست آمده تائید شود.

نتایج این مطالعه در مجله Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است.

کد خبر 655465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.