آیا پروتئین گیاهی به اندازه پروتئین حیوانی به عضله‌سازی کمک می‌کند؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که پروتئین گیاهی به اندازه پروتئین حیوانی در عضله‌سازی موثر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان آمریکایی به منظور مقایسه پروتئین گیاهی و پروتئین حیوانی در زمینه عضله‌سازی و رشد عضلات، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، در مرحله اول ۱۶ بزرگسال جوان و سالم که شامل هشت مرد و هشت زن می‌شد را به دو گروه تقسیم کردند. هر دو گروه هر روز تمرینات پا انجام می‌دادند، اما یک گروه از رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا از منابع حیوانی و گروه دیگر از رژیم غذایی با پروتئین بالا از منابع غیرحیوانی پیروی کردند.

محققان در مرحله دوم مطالعه ۲۲ بزرگسال جوان و سالم که شامل ۱۱ مرد و ۱۱ زن می‌شد را بررسی کردند، این افراد به مدت ۱۰ هفته، پنج روز در هفته تمرین پا انجام می‌دادند. بعضی از آن‌ها از پروتئین حیوانی استفاده می‌کردند و دیگران از پروتئین‌های غیرحیوانی استفاده می‌کردند. پژوهشگران در پایان هر مرحله میزان عضله پا و قدرت عضلانی افراد شرکت‌کننده را ارزیابی می‌کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که هر دو گروه از افراد مورد ارزیابی در هر دو مرحله میزان مشابهی توده عضلانی و قدرت به دست آوردند که نشان می‌دهد رژیم غذایی با پروتئین غیرحیوانی به اندازه پروتئین حیوانی در این زمینه مؤثر است. محققان معتقدند که پروتئین‌های گیاهی کمک شایانی به عضله‌سازی و افزایش قدرت عضلانی می‌کند.

به گفته پژوهشگران، ازآنجاکه در این مطالعه افراد جوان مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، هنوز مشخص نیست که نتایج مشابهی برای افراد مسن‌تر ارائه شود. بنابراین لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تائید شود.

نتایج این مطالعه در مجله Nutrition منتشر شده است.

کد خبر 652502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.