ظرفیت جشنواره «خندستان» برای مطرح‌شدن در عرصه بین‌الملل

مدیر کل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جشنواره ملی تئاتر کمدی «خندستان» توانسته هویت خود را به دست آورد و به‌خوبی در جامعه تئاتر معرفی شود، گفت: این جشنواره برای اداره کل هنرهای نمایشی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اهمیت زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جشنواره تئاتر «خندستان» پنجمین دوره برگزاری خود را در اصفهان، مهد فرهنگ‌وهنر ایران‌زمین شاهد خواهد بود. جشنواره‌ای که هنرمندان تئاتر کشور را گرد هم می‌آورد تا در این هماورد طنازانه قبل از عید و بهار، طراوتی شادی‌بخش را به شهر و دیار اصفهان و سایر نقاط ایران پمپاژ کند.

«خندستان» تنها یک رویداد هنری و فرهنگی نیست، بلکه یک جریان تأثیرگذار فرهنگی است که هر جامعه‌ای به آن نیاز دارد. اصفهان را پایتخت تئاتر کمدی ایران می‌دانند، زیرا اصفهانی‌ها از طنازی خاصی برخوردارند.

قرار است پنجمین دوره جایزه خندستان همزمان با اعیاد بزرگ ماه شعبان از ششم تا یازدهم اسفندماه، در دیار نصف جهان برگزار شود. در این رابطه گفت‌وگویی با کاظم نظری، مدیر کل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

حمایت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ از رویدادهای هنری و فرهنگی چگونه است؟

این اداره کل موظف است از تمام رویدادهای هنری که براساس ظرفیت و نیاز استان‌ها فراهم می‌شود حمایت کند.

نحوه این حمایت‌ها چگونه است؟

برخی از این حمایت‌ها مادی، برخی لجستیکی و شماری هم معنوی است. جشنواره خندستان ازجمله جشنواره‌های مهم تئاتر کمدی است که اصفهان آن را میزبانی می‌کند و مورد استقبال هنرمندان هم قرار گرفته است.

امروز ایجاد فضای شاد و مفرح، نیاز جامعه است و این رویداد نیز یکی از جشنواره‌هایی است که جامعه به آن نیاز دارد. در حقیقت، انتقال پیام و نکات ارزشی و انسانی ازجمله مسائلی است که می‌توان در ژانر کمدی به آن‌ها پرداخت.

از ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تا به امروز کمدی‌هایی اجرا می‌شده و رسالت شادی‌آفرینی را به دوش می‌کشیده و به‌نوعی جامعه را نسبت به مسائل و اتفاقات پیرامونش با زبان طنز و نیشخند آشنا می‌کرده است. از همین‌رو جشنواره خندستان برای این مجموعه تخصصی در تهران و در وزارتخانه فرهنگ مهم و با اهمیت است.

این رویداد کمدی چقدر می‌تواند به‌عنوان یک جشنواره کشوری مطرح شود و باقی بماند؟

اگر مسئولان اصفهان نسبت به این رویداد حساسیت داشته باشند و به آن اهمیت دهند، این جشنواره می‌تواند در عرصه ملی و بین‌المللی مطرح شود. کشورهای مختلف در یک ژانر مشخص مانند تراژدی یا کمدی فستیوال‌هایی دارند که قدمت زیادی دارد و به مرور زمان جایگاهش را تثبیت کرده است همچنین این جشنواره‌ها به شدت مؤثر هستند و می‌توانند در ابعاد روحی و روانی جامعه هم تأثیرگذار باشند.

همچنین اگر نهادهای دولتی و غیردولتی که توان مساعدت دارند از این رویداد حمایت کنند، می‌توان به آینده روشن این رویدادها امیدوار بود. جشنواره خندستان امروز توانسته است هویت خود را به دست آورد و به خوبی در بین جامعه تئاتر معرفی شود.

مدیران خندستان، تنها باید هدف‌گذاری کنند و به مسیری که در پیش دارند با قدرت ادامه دهند تا در آینده نه چندان دور، شاهد جهانی شدن این جشنواره باشیم.

مسئولان استان به دنبال ثبت رویداد طنز خندستان در تقویم رویدادهای کشور هستند. اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ می‌تواند تسهیلگر این موضوع باشد؟

به طور قطع بلی، اما نیاز است که مسئولان ارشد استان اصفهان ازجمله استاندار از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کنند تا این جشنواره در تقویم این وزارتخانه ثبت شود.

اهمیت برگزاری این جشنواره ملی در شهری همچون اصفهان چیست؟

مانایاد رضا ارحام‌صدر و بزرگان دیگری در اصفهان و تئاتر این استان مطرح هستند، همچنین جنبه‌های طنز و کمدی در استان جایگاه ویژه‌ای دارد. تعداد زیادی از کمدین‌های بزرگ کشورمان از این استان و شهر هستند. اصفهان مهد تمدن، فرهنگ و شادی است، بنابراین با توجه به قدمت و فرهنگ این دیار، در بحث اجرا و محتوا می‌تواند تأثیرگذار باشد.

براساس وظایف شهرداری‌ها، آیا ورود شهرداری اصفهان به برگزاری رویداد ملی آن هم در حوزه تئاتر مجاز است؟

در همه جای دنیا شهرداری‌ها مکلف به حمایت از رویدادها و برنامه‌های فرهنگی و هنری هستند. این مسائل خدمت اجتماعی محسوب می‌شود و باید برای افرادی که در یک جامعه زندگی می‌کنند، برنامه‌هایی را شبیه همین رویدادها و جشنواره‌ها ترتیب دهند.

تنها استان و شهری که در کشورمان شهردار آن شهر به فعالیت‌های هنری و فرهنگی به ویژه حوزه تئاتر اهمیت می‌دهد، اصفهان است و دست کم من شهر دیگری با این کیفیت و حمایت از مسائل فرهنگی سراغ ندارم.

خندستان اقدام مناسبی است و باید همه شهرداری‌ها با توجه به کسب درآمدی که از مردم دارند، در عرصه فرهنگ و هنر هم ورود کنند و یاریگر این عرصه باشند.

گفته می‌شود هنوز تعامل مناسبی بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با شهرداری این شهر در برگزاری جشنواره خندستان صورت نگرفته است، آیا این موضوع صحت دارد؟

خیر؛ رویداد با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دفتر هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ در تهران برگزار خواهد شد و به راه روشن خود ادامه خواهد داد.

کد خبر 643095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.