نقش جشنواره «خندستان» در جلوگیری از تولید تئاتر هجو در کشور

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: اگر جشنواره خندستان مسیر درستی را طی کند، می‌تواند چشم‌اندازی را پیش روی هنرمندان قرار دهد و الگوی مناسبی برای این قشر جهت تولید تئاتر طنز فاخر باشد.

کورش زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تئاتر طنز و تولید و اجرای نمایش کمدی در شرایطی که دنیا روند ماشینی بودن خود را طی می‌کند و شاهد افزایش‌ها و تنش‌های اجتماعی و روحی در جوامع بشری هستیم در نشاط جامعه، مردم و خانواده‌ها تأثیرگذار است. به همین جهت اگر نمایش طنز به‌درستی تولید شود، می‌تواند برای لحظاتی فضای مفرحی را برای تماشاگر ایجاد کند تا مشکلاتش را برای لحظاتی فراموش کند.

وی افزود: نمایش طنز درواقع به‌گونه‌ای نیست که به هر نحوی بخواهیم تماشاگر را بخندانیم، چراکه بسیاری از کارهایی که با عنوان نمایش طنز و کمدی روی صحنه می‌رود، درواقع نمایش کمدی نیست بلکه نمایش‌های هجوی هستند که برای اینکه مردم را بخندانند دست به حرکات و دیالوگ‌های مبتذل روی صحنه می‌زنند که مشمئزکننده است و درواقع نمایش طنز نیست.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی تأکید کرد: نمایش طنز باید ایجاد موقعیت کند و در آن فضایی که امکان دارد فضای جدی نیز باشد به موضوع بپردازد و به ایجاد خنده و تولید نمایش کمدی منجر شود.

آسیب‌شناسی تئاتر طنز در کشور

وی خاطرنشان کرد: در اجرای نمایش طنز تماشاگر باید بخندد و نمایش نیز حرف خودش را بزند و درواقع کمدی باید حاوی محتوا و موضوعی باشد که بتواند مسائل مبتلابه جامعه امروز فرد ایرانی در آن مطرح‌شده باشد نه اینکه دست به هر کار و رفتاری روی صحنه بزند تا مردم را بخنداند.

زارعی ادامه داد: به‌هرحال درست پرداختن به نمایش طنز و کمدی مهم است اما واقعیت این است که نمایش طنز و تئاتر کمدی در ایران نداریم و بیشتر آثار هجو است. در موضوعات، محتوا و شیوه و نگاه کارگردانی، نمایش طنز وجود ندارد و افراد گروه نمایش متوسل به رفتارهای ناصحیح می‌شوند و نمی‌توان به این نمایش عنوان طنز داد.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم طنز واقعی و طنزی که در چهارچوب فرهنگ زیست‌بوم مردم و جامعه ایرانی باشد، تولید کنیم باید فکر و تدبیری کنیم تا درست به آن پرداخته شود، چراکه کارهای هجو و سطحی به سمت آثار مبتذل می‌رود.

بایدها و نبایدهای جشنواره خندستان

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: جشنواره خندستان اگر می‌خواهد درست و اصولی به نمایش طنز بپردازد، در کنار آن باید کار پژوهشی درست در انجام شود. تفاوت تئاتر کمدی و طنز و تئاتر هجو به مؤلفه‌های درست و حقیقی نمایش طنز و کمدی بازمی‌گردد. باید نویسندگانی پرورش داد که بتوانند نمایش‌نامه‌های درست کمدی را همراه با پیام اخلاقی و انسانی و دیگر مسائلی که مردم در جامعه با آن روبه‌رو هستند را منتقل کنند، فضایی مفرح برای تماشاگر توأم با فرهنگ سالم ایجاد کنند و معیار نمایش کمدی درست را به مردم معرفی کنند.

وی ادامه داد: جشنواره خندستان نباید به سمت و سویی حرکت کند که الگوسازی و نمونه‌سازی درست در آن رعایت نشود بلکه باید کار پژوهشی و اصولی انجام شود، در غیر این صورت این جشنواره مسیر درستی طی نخواهد کرد. دست‌اندرکاران طنز خندستان باید راهبرد و چشم‌اندازی را تدوین کنند که هدف از برگزاری این جشنواره و چگونگی کمک به جشنواره، در آن گنجانده شود.

زارعی خاطرنشان کرد: اگر جشنواره خندستان مسیر درستی را طی کند می‌تواند چشم‌اندازی را پیش روی هنرمندان قرار دهد و الگوی مناسبی برای این قشر جهت تولید تئاتر طنز فاخر باشد. جامعه ما به نمایش کمدی درست نیاز دارد و مردم از آن استقبال می‌کنند. اگر به جشنواره خندستان بها داده نشود، همان مسیری را می‌رود که در نمایش‌های شبانه اتفاق می‌افتد.

وی درباره اهدای جایزه خندستان در جشنواره تئاتر فجر گفت: برای ایجاد انگیزه در هنرمندان تئاتر کشور در جشنواره‌ای که ویترین تئاتر کشور است، جایزه خندستان در جشنواره فجر اعطا شد.

کد خبر 640896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.