خندستان، ظرفیت برگزاری در سطح بین‌االمللی را دارد

نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان، مدرس تئاتر و داور بخش نمایش‌نامه‌نویسی جشنواره خندستان معتقد است که شرط موفقیت جشنواره بین المللی نمایشنامه نویسی کمدی خندستان، استمرار در برگزاری و ورود آثار آن به بخش اجرا و تولید است.

به گزارش ایمنا و به نقل از ستاد خبری سومین جشنواره بین المللی نمایشنامه نویسی کمدی خندستان، بهزاد صدیقی با بیان این مطلب گفت: با توجه به اینکه این جشنواره سومین دوره خود را پشت سر می‌گذارد و تئاتر کمدی اصفهان دارای سابقه طولانی است و جای نمایش‌نامه‌نویسی کمدی به مفهوم اصلی و مطلق آن در تئاتر ایران خالی است یا این نوع نمایش‌نامه ‎نویسی حضور کم‌رنگی در میان انواع نمایش‌نا‎مه‌نویسی ایران دارد، به نظرم برگزاری این جشنواره می‌تواند جای خالی آن را پررنگ کند و جایگاه نمایش‌نامه‌نویسی طنز و کمدی را مرتفع سازد. به شرطی که این جشنواره استمرار داشته باشد، آثار برگزیده‌اش در بخش‌های مختلف منتشر شود و این آثار به مرحله‌ی تولید و اجرای عمومی برسد و هم‌چنین با تغییر مدیران فرهنگی، سیاست‌های آن تغییر نکند و این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری ادامه پیدا کند.

او برگزاری دوره سوم جشنواره خندستان در این سطح وسیع و با کیفیت قابل قبول را نشان دهنده ارزش و اعتبار آن در میان مدیران فرهنگی استان اصفهان و حتی خارج از استان و نیز طرفداران این نوع از نمایش‌نامه دانست و اظهار کرد: با ادامه‌ی برگزاری آن در سال‌های آتی، دیری نمی‌پاید که تبدیل به یکی از قطب‌های مسابقات و جشنواره‌های نمایش‌نامه‌نویسی در سطح ملی و کشور شود. به نظرم این جشنواره، ظرفیت خوبی دارد تا در آینده‌ای نزدیک در سطح بین‌االمللی برگزار شود. اگر به آن بهای بیش‌تری دهیم و به ارتقای آن بیش از پیش فکر کنیم و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کلان‌تری برای آن در نظر داشته باشیم.

نویسنده نمایشنامه‌های «پرفورمنس پرنده و نی‌لبک» و «آتمن» با اشاره به سابقه درخشان شهر اصفهان در زمینه تئاتر کمدی، تاکید کرد: به همین دلیل جشنواره خندستان می‌تواند جای خالی تئاتر کمدی و جشنواره تئاتر کمدی کشور را پر کند. به شرط آنکه آثار آن وارد عرصه‌ی تولید و اجرای عمومی شوند. چون می‌دانیم تا زمانی که نمایش‌نامه به اجرا نرسد، آن نمایش‌نامه هم‌چنان ناقص و نیمه‌کاره است و وقتی تکمیل می‌شود که به مرحله اجرای روی صحنه برسد.

به عقیده او، جشنواره خندستان آن‌قدر اهمیت و ارزش دارد و این ظرفیت را در خود دارد که بتواند به زودی جایگاه سابق تئاتر کمدی اصفهان را هم‌چون گذشته در میان تئاتر کشور به خوبی به دست بیاورد.

وی در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای بهتر برگزار شدن جشنواره خندستان در دوره آتی دارد، گفت: پیشنهاد می‌کنم نخست بودجه بیشتری برای آن تأمین شود تا آثار برگزیده به اجرای عمومی برسد و هم‌چنین به تعدادی از نمایش‌نامه‌نویسان و کارگردانان با تجربه در نوع نمایش‌نامه‎نویسی و اجرای تئاتر کمدی، نمایشنامه و نمایش کمدی سفارش داده شود.

صدیقی ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری بزرگی از میان فرهیختگان طنز و کمدی و نمایش‌نامه‌نویسان و صاحب‌نظران این حوزه تشکیل شود. علاوه بر این بورسیه‌ای برای دوره‌های آموزشی برای نمایش‌نامه‌نویسان برگزیده‌ی نخست در کنار جایزه نقدی به عنوان جایزه‎ ویژه در نظر گرفته شود. آثار برگزیده در دوره‌های بعد توسط کارگردانان خوش ذوق و خلاق از نسل قدیم و جدید در بخش صحنه‌ای جشنواره به اجرا درآید. آثار برگزیده، منتخب و نامزدشده مورد ارزیابی مکتوب داوران و منتقدان قرار گیرد و در قالب کتابی تحلیلی منتشر شود.

وی اصفهان را شهری سرزنده، جذاب و پویا ارزیابی کرد و افزود: هیچ‌گاه از سفر و حضور در این شهر خسته نمی‌شوم. قطعاً اگر روزی مجبور به ترک تهران شوم، شهر اصفهان را برای زندگی انتخاب می‌کنم. شهر اصفهان همواره برایم یادآور شهر جشنواره‌ها و هنرها و زیبایی‌ها است و شهری هزاررنگ است که رنگ‌ها در زندگی و کار و هنر مردم این شهر ساری و جاری است.

او با بیان اینکه اصفهان شهر زاینده‌رود است که با خود زندگی و زیبایی را همیشه به ارمغان آورده است، تاکید کرد: کاش زاینده‌رود را به مناسبت این جشنواره زنده کنیم و به جای خشکی و تَرَک زمینش و خشنونت به تن و جان مردم شریف و عزیزش، سد راه آب‌های‌شان نشویم.

کد خبر 540783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.