ارسال ۲۲۱ اثر به خندستان/ مطالبه برای احیای جریان دائمی زاینده‌رود پیام فرهنگی جشنواره

دبیر اجرایی جشنواره ملی طنز «خندستان» با اشاره به اینکه بسیاری از استان‌ها اثری به جشنواره ارسال کرده‌اند، گفت: در بخش زاینده‌رود که موضوع ملی است نیز مشارکت بسیار خوبی از سراسر کشور صورت گرفت.

علی عطریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون آثار واصل شده به جشنواره ملی تئاتر طنز «خندستان» اظهار کرد: یکی از پیام‌های فرهنگی این جشنواره، مطالبه احیای جریان دائمی زاینده‌رود در بعد ملی است که در این دوره به خوبی محقق شده است.

وی افزود: از تعداد آثار واصل شده به دبیرخانه جشنواره تا بیست‌وپنجم بهمن‌ماه، ۲۲۱ اثر به صورت ویدئو ضبط شده که توسط گروه‌های نمایشی از سراسر کشور با مضمون کمدی در بخش‌های صحنه‌ای و بیرونی بوده است.

دبیر اجرایی جشنواره خندستان اضافه کرد: از این تعداد ۱۱۸ اثر در بخش صحنه‌ای و ۱۰۳ اثر در بخش بیرونی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که در بخش بیرونی در قسمت آزاد ۷۴ اثر و قسمت ویژه زاینده‌رود ۲۹ اثر تولیدی به این دبیرخانه واصل شده و درمجموع آمار رسیده، واجد ارزش بسیار زیادی است.

وی تصریح کرد: امسال رویکرد جشنواره به اجرای نمایش‌ها روی صحنه یا محل لوکیشن خیابانی بوده است؛ سال گذشته تمرکز و موضوع جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی و پژوهش‌های کمدی بود، درواقع سال گذشته متن و امسال فیلم را از گروه‌های نمایشی دریافت کردیم و در دوره فعلی مانند سال گذشته آمار آثار ارسالی به جشنواره چشمگیر و قابل توجه است.

عطریان با اشاره به اینکه بسیاری از استان‌ها از سراسر کشور به جشنواره خندستان اثر ارسال کرده‌اند، گفت: در بخش زاینده رود که موضوع ملی است نیز مشارکت بسیار خوبی از سراسر کشور داشته‌ایم زیرا موضوع زاینده‌رود، ملی و شاهرگ حیاتی است که حیات تمدن ایران مرکزی وابسته به جریان داشتن این رودخانه است.

وی با بیان اینکه یکی از زبان‌های عمومی جریان زاینده‌رود زبان طنز است، ادامه داد: زاینده‌رود یکی از دغدغه‌های عمومی اصفهان است و در این جشنواره از وجوه مختلف و به عنوان دغدغه‌ای در سراسر کشور دیده شده است.

دبیر جشنواره خندستان اظهار کرد: تعداد اثر ارسال شده به جشنواره در این حوزه قابل توجه است؛ با توجه به اینکه گروه‌های نمایشی از گذشته روی این موضوع کار نکرده بودند و امسال نخستین سالی بود که روی زاینده‌رود کار شد، تمام آثار تولیدی است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۹ گروه فعال در کل کشور درباره زاینده‌رود آثار خود را به جشنواره خندستان ارسال کرده‌اند، حتی گروه‌هایی از استان‌های همجوار و درگیر زاینده‌رود و گروه‌های نمایشی از استان‌های شمالی که شاید دغدغه آب را نداشته باشند اما دغدغه زاینده‌رود را دارند در این بخش از جشنواره شرکت کردند.

عطریان اضافه کرد: زاینده‌رود دل هر ایرانی را به تپش وا می‌دارد و این همدلی ایجاد شده در کشور حاصل برگزاری این جشنواره است.

وی در ادامه به معرفی آثار برگزیده بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر کمدی خندستان پرداخت و تصریح کرد: پس از بررسی آثار ارسال شده توسط داوران هئیت انتخاب و تأیید نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از بین ۱۱۸ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره در بخش صحنه‌ای ۱۵ اثر به شرح ذیل و بدون اولویت انتخاب شد و آثار برگزیده جهت شرکت در بخش رقابتی نمایش‌های صحنه‌ای به شرح زیر است:

۱- کمین ژاله / حامد مکملی / قزوین

۲- مرغ باغ هپروت / سید مهرداد کاووسی / همدان

۳-پ هلوان قلیچ / رضا محمدیان / پیشوا (ورامین)

۴- بهترین شهروند این حوالی / فائزه پاک طینت / کرمان

۵- هملتک / مهدی احمدی / مشهد

۶- جادوی عروسکی / امیرمحمد انصافی / تهران

۷- بی‌ستاره / منصور جهانبخش / مشهد

۸- تاکسیدرمی / مهدی حشمتی / کرمان

۹- فرار از زندان / سیدحسین ساداتی / ساری

۱۰- زندگی سگ مرده / مرتضی نجفی / قزوین

۱۱- آخرین نامه / مهسا بایرامزاده / تبریز

۱۲- بل و اختراع دردسرسازش / احمد دهقان / اصفهان

۱۳- جویندگان طلا / ایمان رمضانی / مشهد

۱۴- شبی در تهران / شایان مستوفی / تهران

۱۵- برف سرخ / شقایق فتحی / تهران

به گزارش ایمنا، پنجمین جشنواره ملی تئاتر طنز خندستان، ششم تا یازدهم اسفندماه هم‌زمان با اعیاد شعبانیه در اصفهان برگزار می‌شود.

کد خبر 641402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.