پادگان و پارک یکی است!

«عراق هنوز نمی‌دانست منبع موشک‌های ایران از کدام کشور است و چند موشک دیگر در بساطش پیدا می‌شود. همه چیز در این‌باره مبهم بود؛ تنها یک نکته اساسی وجود داشت، آن هم اینکه ایران به جایی رسیده بود که دیگر موشک‌های عراق را نه با توپخانه که با موشک جواب می‌داد. هرچند تمایلی به این موشک‌بازی نداشت.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایران درحالی به یکی از قدرت‌های موشکی جهان تبدیل شده است که قدمت تشکیل یگان موشکی ایران به ۴۰ سال نمی‌رسد. بمباران گسترده شهرها توسط عراق طی سال‌های آغازین جنگ تحمیلی، مسئولان کشور را به فکر راه‌اندازی این یگان انداخت.

فائضه غفارحدادی در کتاب «خط مقدم» به روایت داستانی چگونگی تشکیل یگان موشکی ایران به فرماندهی حسن طهرانی‌مقدم پرداخته؛ در بخشی از این کتاب آمده است: «صدام دیوانه شده بود. هر بار که موشکی به بغداد می‌خورد، ارتش عراق تعادل روانی خود را از دست می‌داد. هواپیماهای عراقی به سمت شهرهای ایران پرواز می‌کردند و حتی اگر نمی‌شد که بمب‌ها را روی شهرها بریزند آن‌ها را در بیابان رها می‌کردند و برمی‌گشتند.

بخش فارسی رادیو بغداد علناً اعلام می‌کرد که باید بدانید احساسی وجود ندارد. شهر و جبهه، کارخانه و منزل، پادگان و پارک، برای ما یکی است. همه را ویران می‌کنیم و امکاناتش را هم داریم. چگونه بگوییم شهرها را نمی‌زنیم؟ مگر در شهرها چه کسانی‌اند؟ لحنشان مانند کسی بود که در مخمصه‌ای گیر کرده باشد و بخواهد از آخرین تیروترکش‌هایش استفاده کند.

همه می‌دانستند که عراق نمی‌تواند به مدت طولانی فشار روانی ناشی از ناامن شدن بغداد را تحمل کند. هنوز تعداد موشک‌ها به ۱۰ تا نرسیده، رابطه‌اش با مصر کدر شده بود و فشار بین‌المللی بر روی آن بیشتر شده بود. خارجی‌های مقیم بغداد و حتی خبرنگاران، دسته دسته از عراق به شهرها و کشورهایشان برمی‌گشتند.

مهم‌تر از همه این بود که عراق هنوز نمی‌دانست منبع موشک‌های ایران از کدام کشور است و چند موشک دیگر در بساطش پیدا می‌شود. همه چیز در این‌باره مبهم بود. تنها یک نکته اساسی وجود داشت آن هم اینکه ایران به جایی رسیده بود که دیگر موشک‌های عراق را نه با توپخانه که با موشک جواب می‌داد. هرچند که تمایلی به این موشک بازی نداشت.

گزارش خبرگزاری آشوشیتدپرس از بغداد

انفجار نیرومندی روز جمعه کمی پس از اینکه ایران اعلام کرد به تلافی حملات روز قبل عراق موشکی به پایتخت عراق شلیک می‌کند، قلب بغداد را لرزاند. دولت عراق هیچ آماری از تلفات ارائه نداده و توضیحی نیز برای این انفجار که در بیست‌وسه روز گذشته هشتمین انفجار در بغداد بوده است، نداد. چند ساعت قبل از این انفجار، هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجلس شواری اسلامی ایران، اعلام کرد که این کشور موشکی به بغداد شلیک خواهد کرد. بخش عربی رادیو تهران از عراقی‌ها خواست تا از پایتخت فرار کنند.

پلیس و شبه نظامیان یونیفرم پوش پس از انفجار، ناحیه مرکزی شهر را مسدود و از ورود خبرنگاران برای بررسی خسارت یا تعیین محل دقیق اصابت موشک جلوگیری کردند. گرچه جمعه روز تعطیل مسلمانان است ولی مغازه‌های مرکزی شهر بغداد امروز باز بودند و این ناحیه اغلب در بعدازظهرها پر است از مشتریان مغازه و افرادی که برای قدم زدن می‌آیند.

یکی از سکنه خارجی بغداد که در نزدیکی مرکز شهر زندگی می‌کند، طی تماس تلفنی گفت که انفجار بسیار دهشتناک بوده و چندین ثانیه خانه وی را لرزانده است. این خارجی که خواست ناشناس بماند، گفت: صدای شکستن شیشه‌ها را چند ثانیه پس از انفجار می‌شنیدم. بعد چند راننده‌ای که در خیابان بودند، با شنیدن صدای انفجار دیوانه‌وار شروع به راندن به این طرف و آن طرف و بوق زدن کردند. ستون عظیمی از دود قهوه‌ای رنگ که از محل انفجار به هوا برخاسته بود، قابل مشاهده بود.

چنین تصاویری از انفجار که مردم بغداد را آن طور به وحشت انداخته بود، چندین سال بود که برنامه روزانه در حال اکران مردم شهرهای ایران بود. مردمی که از اینکه روزی جایی بمباران نشده است، تعجب می‌کردند، مقابله به مثل تنها زبانی بود که دولت عراق آن را می‌فهمید. عراق فردای انفجار جمعه به بهانه سفر دبیرکل سازمان ملل به ایران، حمله به شهرها را متوقف کرد و این یعنی موشک‌ها مأموریت خود را به درستی انجام داده بودند. بازداشتن دشمن از حمله به شهرها بهترین نتیجه‌ای بود که می‌توانست خستگی را از تن همه کسانی که زحمت موشک‌ها را کشیده بودند، به در کند.

کد خبر 631945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.