ویتامین D خطر بروز زوال عقلی را کاهش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ویتامین D خطر بروز زوال عقلی را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان دانشگاه تافتس در بوستون به منظور بررسی تاثیر ویتامین D بر سلامت مغز، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، بافت مغزی کالبدشکافی شده ۲۹۰ فرد مسن که پیش از مرگ در پروژه مربوط به حافظه شرکت کرده بودند را تجزیه و تحلیل کردند. این پروژه در دهه ۱۹۹۰ آغاز شد و به دنبال درک بهتر پیری طبیعی و غیرطبیعی مغز افراد است. میانگین سنی افراد شرکت‌کننده در مطالعه در زمان مرگ ۹۲ سال بود.

افراد شرکت‌کننده در مطالعه هر سال آزمایش‌های شناختی انجام می‌دادند و رضایت دادند که بافت مغزشان برای مطالعه پس از مرگ اهدا شود. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که به ازای هر دو برابر شدن غلظت ویتامین D در مغز افراد ۲۵ تا ۳۳ درصد کمتر احتمال داشت که افراد در آخرین ویزیت از مطالعه دچار زوال عقل یا اختلال شناختی خفیف شده باشند.

به گفته پژوهشگران افراد مسن‌تری که مغزشان دارای مقادیر زیادی ویتامین D بود در تست‌های شناختی عملکرد بهتری داشتند. بنابراین به نظر می‌رسد که ویتامین D کافی می‌تواند از مغز افراد محافظت کند و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد. این مطالعه ثابت نمی‌کند که ویتامین D خودبه‌خود از افراد در برابر زوال عقل محافظت می‌کند به همین دلیل افراد نباید بدون مشورت پزشک شروع به مصرف مکمل‌ها کنند زیرا مصرف بیش از حد ویتامین D می‌تواند مضر باشد. این پژوهش هیچ مدرکی مبنی بر این که مصرف بیش از مقدار توصیه شده ویتامین D برای مغز بهتر است، ارائه نکرده است.

نتایج این مطالعه در مجله آمریکایی Clinical Nutrition منتشر شده است.

کد خبر 626243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.