انجیر برای درمان کدام بیماری‌ها مفید است؟

مصرف انجیر باعث بهبود حافظه، کاهش استرس، کاهش خطر ابتلا به سرطان، تنظیم فشار خون، استحکام استخوان، درمان کم‌خونی و پیشگیری از سکته مغزی و قلبی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انجیر یکی از مفیدترین میوه‌ها برای حفظ سلامتی در مقابل بیماری‌های مختلف است؛ این میوه را می‌توان به صورت خام یا خشک مصرف کرد.

انجیر حاوی پروتئین، فیبر، پتاسیم، منگنز، ویتامین K، ویتامین B، منیزیم، فسفر، آهن، کلسیم، ویتامین A و ویتامین C است. در ادامه به بررسی بعضی از خواص انجیر برای سلامتی بدن می‌پردازیم:

بهبود حافظه

آسیب‌های اکسیداتیو در مغز نقش مهمی در تخریب شناخت دارد که به دلیل افزایش سن یا بیماری‌های عصبی ایجاد می‌شود. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان مانند انجیر باعث بهبود عملکرد مغز و شناخت می‌شود به همین دلیل انجیر می‌تواند نقش مهمی در افزایش حافظه داشته باشد.

کاهش استرس

عصاره "استونی" انجیر دارای اثرات آرام‌بخش، شل‌کنندگی عضلات و ضداضطراب است که می‌تواند به عنوان یک روش درمانی در بهبود بی‌خوابی، استرس، میگرن و صرع مورد استفاده قرار بگیرد.

کاهش خطر ابتلاء به سرطان

آنتی‌اکسیدان‌های فراوان موجود در انجیر تأثیر قابل‌توجهی بر پیشگیری از بروز انواع سرطان‌ها دارد. نتایج پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف انجیر از بروز سرطان کبد و کلیه پیشگیری می‌کند و باعث کاهش میزان گسترش تومور در بدن می‌شود.

تنظیم فشار خون

انجیر به دلیل دارای بودن فیبر بالا، باعث کاهش رسوب کلسترول در دیواره رگ‌ها و پیشگیری از فشار خون می‌شود. همچنین، محتوای بالای پتاسیم موجود در آن به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

استحکام استخوان

یک عدد انجیر متوسط ۱۷.۵ میلی‌گرم کلسیم دارد که نزدیک به پنج درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم را تأمین می‌کند و می‌تواند به حفظ استحکام استخوان‌های بدن کمک کند. کلسیم یک یون ضروری در حفظ سلامت استخوان‌ها است و باعث پیشگیری از پوکی استخوان می‌شود.

درمان کم‌خونی

انجیر تازه حاوی آهن است که می‌تواند به درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن کمک کند. ویتامین C موجود در انجیر باعث افزایش جذب آهن می‎‌شود، همچنین منیزیم موجود در این میوه با بهبود عملکرد گلبول‌های قرمز خون باعث کمک به درمان کم‌خونی می‏‌شود.

پیشگیری از سکته مغزی و قلبی

انجیر قادر است سطح تری‌گلیسیرید و لیپیدهای موجود در خون را کاهش دهد، همچنین به دلیل دارا بودن فیبر زیاد، میزان رسوب کلسترول در دیواره رگ‌ها و خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد.

بهبود سلامت دستگاه گوارش

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که انجیر باعث افزایش حرکات دستگاه گوارش می‌شود. فیبرهای غیرقابل حل این میوه یک لایه محافظتی را روی مخاط روده کوچک و بزرگ ایجاد می‌کنند، بدین ترتیب مانع بروز آسیب‌های ناشی از مدفوع به مخاط روده می‌‎شود.

پیشگیری از پیری زودرس

انجیر به‌دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان موجب پیشگیری از بروز پیری زودرس می‌‎شود. ویتامین C موجود در این میوه باعث کمک به جوان‌سازی پوست و کاهش چین و چروک‌های پوستی می‎‌شود.

کد خبر 625627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.