نمایشگاه آثار نگارگری و تذهیب در نگارخانه اندیشه

نمایشگاه نقاشی گروهی آثار پریسا رحمانی، برنامه جدید نگارخانه اندیشه برای نمایش آثار هنرمندان رشته‌های تجسمی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای اندیشه، برپایی نمایشگاه نقاشی گروهی، برنامه جدید نگارخانه اندیشه برای نمایش آثار هنرمندان رشته‌های تجسمی است. در این نمایشگاه نقاشی آبرنگ، آثاری از پریسا رحمانی و جمعی از هنرجویان در رشته‌های نگارگری (مینیاتور)، تذهیب و تشعیر به نمایش درآمده است و در معرض دید عموم علاقه‌مندان به هنر قرار می‌گیرد.

این نمایشگاه شنبه _پنجم آذرماه_ از ساعت ۱۴ الی ۱۸ در نگارخانه اندیشه فرهنگسرای اندیشه افتتاح شد و تا پنجشنبه _دهم‌آذرماه_ ادامه دارد. ورود برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است. هم‌چنین ورکشاپ گروهی در طول هفته جاری ویژه عموم علاقه‌مندان برگزار می‌شود.

نگارگری یا مینیاتور یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که با عنوان نقاشی ظریف شناخته می‌شود. این هنر در گذشته بیشتر برای کتاب‌آرایی ادبی، علمی و پزشکی یا به گونه جداگانه (مرقع) استفاده می‌شده، اما امروزه از محدوده کتاب‌آرایی فراتر رفته است.

تذهیب، هنر آراستن متون، کتاب‌ها، تابلوها و آثار و بناهای هنری و تاریخی با شیوه‌های مختلف نگارگری و طراحی است. هنرمند تذهیب‌کار با استفاده از نقوش بدیع و زیبا و به‌کارگیری رنگ‌ها و زرکاری، آثار هنری را تزئین می‌کند.

تشعیر، روشی در تذهیب و نقاشی ایرانی یا نگارگری است که در آرایش کتاب یا قطعات خط و مینیاتور و مرقعات استفاده می‌شود. در تشعیرسازی، حاشیه صفحه‌ها را با نقش مایه‌هایی از حیوان، مرغ، گل و گیاه می‌آرایند.

کد خبر 622583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.