فشارخون بالای روپوش سفید چیست؟

یک فوق‌تخصص قلب‌وعروق با بیان اینکه بالاتر رفتن فشارخون از حد طبیعی، به‌طورمعمول بدون علامت است و در بسیاری از موارد تشخیص داده نمی‌شود، گفت: ممکن است فشار خون بیمار در مطب مقداری بالا نشان داده شود که «فشارخون بالای روپوش سفید» نامیده می‌شود.

محمدرضا محمدحسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: میزان فشار خون طبیعی در کودکان تابع یک جدول است و فرد برای اطلاع، باید به آن جدول رجوع کند اما در افراد بالغ فارغ از جنسیت در حالت استراحت و بدون هیجان، فشار خون باید ۱۲۰ روی ۸۰ میلی‌متر جیوه یا ۱۲ روی هشت سانتی‌متر جیوه باشد.

وی با بیان اینکه فشار خون شیوع به نسبت بالایی دارد، افزود: بالاتر رفتن فشار خون از حد طبیعی، بدون علامت است. در پی موضوع مطرح شده، بسیاری از موارد ابتلاء به فشار خون تشخیص داده نمی‌شود و شخص اطلاعی از بیماری خود ندارد، به همین علت به این بیماری «قاتل خاموش» گفته می‌شود.

این فوق‌تخصص قلب‌وعروق ادامه داد: این بیماری زمانی علائم خود را بروز می‌دهد که مشکلات جدی برای اندام‌های هدف شامل قلب، کلیه، چشم، مغز و سرخرگ‌هایی مانند آئورت ایجاد کند و بعضی عوارض این بیماری مانند سکته‌های مغزی می‌تواند کُشنده باشد. فشار خون بالا به تنهایی بدون علامت است، اما گاهی می‌تواند منجر به ایجاد سردرد معمولاً در پس سر شود؛ البته این علائم خیلی پررنگ نیست که بتوان به آن‌ها اعتماد کرد.

وی با بیان اینکه تشخیص بیماری فشار خون بالا بسیار ساده است و با دستگاه فشارسنج سنجیده می‌شود، تصریح کرد: توصیه می‌شود تمام افراد درصورتی‌که فشار خون طبیعی دارند، یک بار در سال فشار خون خود را در شرایط استراحت و بدون هیجان چک کنند.

افزایش سن، از فاکتورهای تأثیرگذار در ابتلاء به فشار خون بالا

محمدحسنی اضافه کرد: ممکن است گاهی فشار خون بیمار در مطب پزشک بالا نشان داده شود، درصورتی‌که در منزل روی حالت طبیعی قرار دارد، این مسئله «فشار خون بالای روپوش سفید» نامیده می‌شود؛ درواقع بر اثر حضور در مطب پزشک ممکن است فشار خون فرد بالا رود، در این موقعیت فرد مبتلا به بیماری فشار خون نیست و به علت هیجان و استرس، این فشار خون بالا را تجربه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است قبل از اندازه‌گیری فشار خون افراد ورزش نکنند، قهوه ننوشند، سیگار نکشند، مثانه خالی داشته باشند، روی صندلی بنشینند، پاهای خود را روی زمین صاف قرار دهند و آرام باشند.

کد خبر 616930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.