مراجعه روزانه ۳۰هزار بیمار تنفسی به بیمارستان‌ها/افزایش جهانی کووید۱۹ در ماه‌های آینده

مبتلای بیش از ۵۰ درصد بیماران به آنفلوانزا، کمبود دارو با نبود نظارت بر انبارها، کمبود ویتامینD در ۸۰درصد ایرانی‌ها، نقش دو شرکت بزرگ داروساز در کمبود آنتی‌بیوتیک در کشور، مرگ سالانه ۹هزار ایرانی بر اثر مسمومیت و افزایش موارد جهانی کووید۱۹ طی ماه‌های آینده را در بسته خبری ایمنا مطالعه کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، اظهار کرد: روزانه ۳۰ هزار بیمار تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و ۱۲۰۰ نفر بستری می‌شوند که بالای ۵۰ درصد مراجعان، مبتلایان آنفلوانزا هستند؛ کمتر از ۱۰ درصد این بیماران مبتلا به کرونا و مابقی نیز به سایر بیماری‌های تنفسی مبتلا هستند.

وی افزود: تب، سرفه، بدن‌درد شدید و در برخی از بیماران، علائم گوارشی همچون استفراغ از علائم آنفلوانزا است. تب به صورت ناگهانی همراه با بی‌حالی شدید ظاهر می‌شود؛ البته طول دوره ابتلاء در آنفلوانزا کوتاه‌تر است.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: درحال‌حاضر بیماری آنفلوانزایی که در کشور شیوع پیدا کرده، سویه جدیدی نیست و همان سویه قدیمی H۱N۱ و H۳N۲ است. در دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، ویروس نمود زیادی پیدا نکرد اما با کاهش رعایت پروتکل‌ها و افزایش مواجهه سیستم ایمنی با ویروس، بیماری خودش را نشان داده است.

وی گفت: ضرورتی ندارد همه افراد واکسن را تزریق کنند؛ افراد دارای بیماری‌های قلبی، تنفسی، کلیوی، دیابت کنترل نشده، بیماری زمینه‌ای، نقص ایمنی، افراد سالمند و زنان باردار، مستعد ابتلاء به بیماری آنفولانزا هستند و باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

کمبود دارو با نبود نظارت وزارت بهداشت بر انبارها

همایون سامه‌یح‌نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، درخصوص بروز کمبودهای دارویی در سطح کشور، اظهار کرد: طی چند ماه گذشته با اجرای طرح «دارویار» امیدوار بودیم که مشکلات تولید و واردات دارو تا حد زیادی رفع شود اما بعد از چند وقت کمبودهای دارویی آغاز شد.

وی افزود: متأسفانه بسیاری از داروها که قبل از اجرای طرح دارویار کمیاب نبودند الان دچار کمبود شده‌اند؛ برای مثال شربت‌های آنتی‌بیوتیک کودکان در داروخانه‌ها نایاب شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه زمزمه‌های افزایش قیمت این داروها نیز به گوش می‌رسد، برخی شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده دارو تمایل دارند که صبر کنند و محصولات خود را بعد از افزایش قیمت دارو به فروش برسانند و به همین دلیل شاهد دپوی دارو در برخی از انبارهای این شرکت‌ها هستیم که این مشکل در سایه نبود نظارت کافی بر زنجیره تأمین و توزیع دارو ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت روی انبار کارخانه‌ها و شرکت‌های توزیع‌کننده دارو نظارت کافی ندارد و یکی از علل کمیاب شدن دارو همین مسئله است، خاطرنشان کرد: مشکلات واردات مواد اولیه دارو نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد، متأسفانه گزارش مبسوطی درباره وضعیت مواد اولیه دارویی از سوی وزارت بهداشت به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه نشده است.

کمبود ویتامین D در ۸۰ درصد ایرانیان / ‏چه کسانی باید «مکمل» مصرف کنند؟

افشین استوار، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه میزان دریافت ویتامین D برای داشتن استخوان‌هایی سالم و قوی بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: ویتامین D از طریق تغذیه و نور آفتاب به بدن افراد می‌رسد. میزان مواجهه با نور آفتاب در میزان ساخته شدن ویتامین D مؤثر است. پوشاندن بدن، مواجه نبودن با نور آفتاب و آلودگی هوا می‌تواند میزان ساخته شدن ویتامین D توسط پوست را کاهش دهد؛ بنابراین این مقدار باید از طریق تغذیه جبران شود.

وی افزود: در افرادی که کمبود ویتامین D ندارند، نیازی به مصرف مکمل‌های ویتامین برای جایگزین کردن میزان ویتامین D نیست. در صورتی که فرد تغذیه مناسب داشته باشد، ویتامین D به اندازه کافی دریافت می‌کند اما در افرادی که کمبود ویتامین D دارند، این کمبود حتماً باید از طریق مکمل جبران شود.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه کمبود ویتامین D در کشور ما در میان افراد خیلی زیاد است، گفت: مطالعات مختلف نشان داده‌اند که بعضاً تا ۸۰ درصد افراد دچار کمبود ویتامین D هستند. در مناطق روستایی که مواجهه با نور آفتاب به خوبی وجود دارد، طبیعتاً کمبود ویتامین D از طریق ساخته شدن در پوست جبران می‌شود، اما برای کسانی که در شهر زندگی می‌کنند و مواجهه با نور آفتاب کمتر است، توصیه می‌شود که آزمایش ویتامین D انجام دهند و در صورت کمبود حتماً با تجویز پزشک مکمل مصرف شود.

وی تاکید کرد: بسته به میزان کمبود ویتامین D دُز مکمل ویتامین D متفاوت است و برای اینکه بدانیم باید چه میزان مکمل ویتامین D مصرف کنیم باید آزمایش دهیم و نتیجه را به پزشک نشان دهیم. نکته مهم این است که در افرادی که کمبود ویتامین D ندارند و یک تغذیه طبیعی و مواجهه کافی با نور آفتاب دارند، نیازی به مصرف مکمل ویتامین D برای پیشگیری از پوکی استخوان یا پیشگیری از شکستگی نیست؛ بنابراین مصرف خودسرانه مکمل ویتامین D توصیه نمی‌شود.

استوار افزود: برای کسانی که دچار پوکی استخوان هستند یا برای خانم‌های در سنین یائسگی، برای درمان پوکی استخوان، کلسیم و ویتامین D روزانه در کنار داروهای اصلی درمان کننده تجویز می‌شود. درباره تأثیر ویتامین D در درمان بیماری‌ها از سرطان تا کووید ۱۹ بحث علمی زیادی است، اما شواهد علمی معتبری وجود ندارد که ویتامین D می‌تواند جلوی این بیماری‌ها را بگیرد.

نقش دو شرکت بزرگ داروساز در کمبود آنتی‌بیوتیک در کشور

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان با ارائه گزارشی درباره کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها در نشست هیئت وزیران، اظهار کرد: سازمان غذا و دارو آمار نیاز آنتی‌بیوتیک کشور را اردیبهشت ماه به شرکت‌های دارویی ارائه کرده است.

وی افزود: مواد اولیه موجود بوده و شرکت‌ها باید در زمان مناسب داروی مورد نیاز را تولید می‌کردند اما متأسفانه دو شرکت دارویی در ارائه اظهارات تخلف کرده و تولیدشان را به بهانه سود بیشتر، در شهریورماه کاهش داده‌اند. درحال‌حاضر این دو شرکت به‌صورت سه‌شیفت مشغول کار هستند تا کمبود برخی اقلام دارویی را برطرف کنند.

مرگ سالانه ۹۰۰۰ ایرانی بر اثر مسمومیت

نوشین محمدحسینی، مدیرکل نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذاودارو، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ میزان مسمومیت‌های دارویی ۴۷ درصد، مسمومیت با مواد شیمیایی ۲۵ درصد، مسمومیت با مواد اعتیادآور ۲۴ درصد، مسمومیت با مواد غذایی یک درصد، مسمومیت با گزش جانداران سمی سه درصد، مسمومیت با مواد غذایی یک درصد، مسمومیت با قارچ‌های سمی ۰.۲ درصد و مسمومیت با گیاهان سمی ۰.۱ درصد گزارش شده است.

وی با بیان اینکه سالانه هفت تا ۹ هزار نفر در کشور بر اثر بروز انواع مسمومیت‌ها جان خود را از دست می‌دهند، افزود: اصلی‌ترین مسمومیت با مواد مخدر و محرک که به بیمارستان‌های مرجع مسمومیت مراجعه کرده‌اند با اختلاف زیاد در داروی متادون ۳۵ درصد و در مورفین ۲۰ درصد مشاهده شده است.

افزایش موارد جهانی کووید ۱۹ در ماه‌های آینده

به نقل از رویترز، انتظار می‌رود عفونت‌های بسیار کمتری نسبت به میانگین تخمینی از میانگین روزانه حدود ۸۰ میلیون مورد ابتلاء به کرونا در زمستان سال گذشته و در ژانویه ۲۰۲۲ که ناشی از گسترش سریع سویه امیکرون بود، وجود داشته باشد.

مؤسسه سنجش و ارزیابی سلامت(IHME) دانشگاه واشنگتن در این خصوص اظهار کرد: انتظار نمی‌رود افزایش موارد باعث افزایش مرگ و میر شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود میانگین مرگ‌ومیر روزانه جهانی در فوریه به ۲۷۴۸ نفر برسد که درحال‌حاضر حدود ۱۶۶۰ نفر است. در ژانویه مرگ‌ومیر بیش از ۱۱ میلیون نفر در روز در سراسر جهان بود.

مؤسسه سنجش و ارزیابی سلامت تخمین می‌زند عفونت‌های روزانه در ایالات متحده به علت بازگشت دانش‌آموزان به مدارس و تجمعات سرپوشیده مرتبط با هوای سرد افزایش می‌یابد. این مؤسسه در گزارش ۲۴ اکتبر خود آورده افزایش موارد کنونی در آلمان به اوج خود رسیده است. مؤسسه سنجش و ارزیابی سلامت انتظار دارد موارد ابتلاء در این کشور تا فوریه با بیش از یک‌سوم کاهش به حدود ۱۹۰ هزار ابتلاء برسد.

این گزارش نشان می‌دهد افزایش اخیر کووید ۱۹ در آلمان ممکن است به دلیل سویه‌های امیکرون یعنی BQ.۱ یا BQ.۱.۱ باشد و احتمالاً در هفته‌های آینده به سایر نقاط اروپا سرایت خواهد کرد. تجزیه و تحلیل مؤسسه سنجش و ارزیابی سلامت همچنین نشان داد سویه جدید اُمیکرون XBB که در حال حاضر باعث افزایش بستری شدن در بیمارستان سنگاپور شده، قابل انتقال‌تر است اما شدت کمتری دارد.

کد خبر 615119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.