۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
عوارض قهوه برای سلامتی چیست؟

مصرف قهوه ممکن است باعث افزایش فشار خون، پوکی استخوان، اختلال در جذب آهن، تپش قلب و مشکلات خواب شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر ماده غذایی که در طول شبانه‌روز مصرف می‌کنیم، در کنار فوایدی که برای بدن دارد، در صورت استفاده ناصحیح یا بدموقع، می‌تواند برای سلامتی مضر باشد و عوارضی نیز به همراه داشته باشد. قهوه نیز در این زمینه مستثنی نیست، در ادامه به عوارض مصرف قهوه برای سلامتی بدن می‌پردازیم:

افزایش فشار خون

افزایش فشار خون اولین عوارض مصرف زیاد قهوه است، افرادی که مشکل استرس، بی‌خوابی یا فشار خون بالا دارند، باید از مصرف زیاد قهوه خودداری کنند، زیرا مصرف زیاد قهوه فشار خون را افزایش می‌دهد. متخصصان معتقدند که کافئین ضربان و تپش قلب را افزایش می‌دهد، افرادی که به ضربان قلب نامنظم یا فشار خون بالا مبتلا هستند، باید مصرف روزانه کافئین خود را کم کنند.

پوکی استخوان

پوکی استخوان از جمله مضرات و عوارض قهوه است که در صورت عدم توجه به آن می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. مصرف زیاد و طولانی مدت قهوه باعث کاهش کلسیم در بدن می‌شود و خطر ابتلاء به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. متخصصان اعلام کرده‌اند که کافئین دفع کلسیم از طریق ادرار را افزایش می‌دهد که این اتفاق باعث افزایش خطر پوکی استخوان می‌شود.

اختلال در جذب آهن

اختلال در جذب آهن از دیگر عوارض و مضرات قهوه است. نوشیدن قهوه جذب آهن موجود در مواد غذایی را کاهش می‌دهد و خطر ابتلاء به کم‌خونی را تشدید می‌کند. بنابراین نوشیدن قهوه در افرادی که به کم‌خونی مبتلا هستند، توصیه نمی‌شود.

تپش قلب

اگر قلبتان تند می‌زند، ممکن است دلیل آن مصرف زیاد کافئین باشد. کافئین محرکی است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. زمانی که میزان این ماده در خون افزایش پیدا کند، ضربان قلب تند می‌شود یا باعث سرگیجه می‌شود. البته تپش قلب می‌تواند به دلایل دیگری از جمله مصرف نیکوتین یا دلایل متعدد پزشکی نیز ایجاد شود.

مشکلات خواب

بسیاری از افراد قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی‎زا حاوی کافئین را به منظور بیدار ماندن یا افزایش سطح هوشیاری می‌نوشند. کافئین باعث می‌شود فعالیت یک ماده شیمیایی تحریک‌کننده خواب در مغز به نام آدنوزین به طور موقت مسدود شود، در نتیجه شما هوشیارتر خواهید بود.

هرچند اثر تحریک‌کننده کافئین، ۱۵ دقیقه بعد از مصرف آن ایجاد می‌شود، اما این تأثیر می‌تواند ساعت‌ها ادامه داشته باشد. این بدان معنا است که نوشیدن قهوه هنگام بعدازظهر می‌تواند چرخه خواب را به شکل جدی به هم بریزد. علاوه بر این، کافئین می‌تواند میزان خواب عمیق شما را کاهش دهد یا تعداد دفعات بیدار شدن از خواب را افزایش دهد، بنابراین بهتر است از ظهر به بعد قهوه مصرف نکنید.

اضطراب

اگر از جمله افرادی هستید که از اضطراب رنج می‌برید، مصرف زیاد کافئین می‌تواند شرایط شما را وخیم‌تر کند و حتی باعث بروز حملات عصبی شود. کافئین همچنین می‌تواند در افرادی که به طور معمول احساس اضطراب نمی‌کنند، ایجادکننده این مشکل باشد، زیرا کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند و به صورت موقت سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد. افزایش ناگهانی انرژی و فعل و انفعالات سلول‌های عصبی که بر اثر این شرایط ایجاد می‌شود، عامل ایجاد یا تشدید اضطراب است.

سردرد

سردرد نیز مانند بی‌خوابی یکی از عوارض شناخته‌شده مصرف زیاد قهوه است. به دلیل وجود مقدار زیاد کافئین در قهوه، نوشیدن بیش از اندازه این نوشیدنی، باعث تشدید سردرد و میگرن در افراد می‌شود.

کد خبر 610185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.