توطئه فرقه‌های مختلف برای به انحراف کشیدن فرهنگ مهدویت در جامعه

رئیس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی گفت:فریب عوامل دنیایی را نخوریم و بدانیم فرقه‌های مختلف با جذابیت‌های مختلف می‌خواهند همگان را از وجود امام زمان (عج) غافل کنند و ما را در برابر دین و احکام الهی قرار دهند. بنابراین مراقبت نیاز است تا بتوانیم از این موانع عبور کنیم.

حجت‌الاسلام مهدی نیلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از سنت‌های جاری در عالم، هدایت است که پروردگار متعال پس از خلق مخلوقات، وظیفه هدایت‌گری همه مخلوقات جهان هستی را هم بر عهده دارند.

به گفته وی، به همین خاطر خداوند متعال را خالق و رب العالمین می‌نامیم. «رب» به معنای وجود بی‌نهایتی که هدایت و رفع نیاز در موجودات را بر عهده دارد و شایسته اولوهیت و هدایت است.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی افزود: یکی از شاخه‌های هدایت، هدایت تشریعی است و انسان علاوه بر هدایت تکوینی، نیاز به هدایت تشریعی دارد. انسان موجوی مختار است و خداوند متعال لطف کرده و عوامل هدایت را برای او به شکل بیرونی و درونی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: این عوامل از دورن از طریق عقل و فطرت و از بیرون توسط انبیا و رسل تعیین و مشخص شده‌اند. استمرار این هدایت، یک قانون قطعی در نظام هستی است و عدم استمرار آن در نظام هستی تخلفی در نظام احسن است؛ بنابراین تخلفی در سنت‌های الهی وجود ندارد و معتقدیم خداوند امام و پیشوایی برای هدایت بشر گسیل و معرفی کرده است.

استمرار هدایت در جامعه

حجت‌الاسلام نیلی‌پور اظهار کرد: در سوره بقره آمده است که ما هیچ آیتی از آیات الهی را نیاوردیم الا اینکه جانشینی برای او آوردیم که یا شبیه همان و یا اینکه بهتر از پیشینیان بود. آیه تفسیرهای مختلفی دارد که یکی از مصادیق آن استمرار هدایت در جامعه و حکایت از جانشینی امام پس از امام دارد.

وی تاکید کرد: منظور این آیات، استمرار نظام امامت است. پس از شهادت امام حسن عسکری (ع) و پیرو سنت هدایت الهی طبق این آیات شریفه، لازم است استمرار هدایت را دنبال کنیم. جانشین امام یازدهم فرزند بزرگوارشان امام مهدی (عج) است که نامشان محمد است و سیره و منش ایشان نیز مطابق با سیره و حالات پیامبر اسلام (ص) است.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان ادامه داد: نکته اول در این رابطه اینکه ما باید همچنان که در نظام تکوین ماه، خورشید و ستارگان را داریم و هوا و آب نیاز ضروری در زندگی ما محسوب می‌شود، در زندگی روحی و معنوی مثل نیاز آب و هوا و خورشید، نیاز به وجود امام داریم به همین خاطر امام در روایات ما به خورشید و ماه تمثیل شده است.

وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم از هدایت امامان بزرگوار به‌ویژه امام مهدی (عج) بهره‌مند باشیم باید جز مهتدین باشیم و بداینم هادی همواره به مهتدی نیاز دارد. مهتدی فردی است که در خودش هدایت پذیری را ایجاد کرده است.

حجت الاسلام نیلی‌پور افزود: این‌طور نیست که هر فردی هدایت پذیر باشد؛ نمونه آن فردی است که به هنگام بارش باران رحمت الهی، زیر سقف رفته و لذتی از باران نمی‌برد. افرادی که با غفلت، جهالت و عناد در برابر دین و هادیان دین مقاومت می‌کنند هدایت پذیر نیستند کمااینکه در روز عاشورا امام حسین (ع) نتوانستند تعدادی را هدایت کنند چرا که آنها مهتدی نبودند، بنابراین برای اینکه از نور و وجود امام بهره مند شویم باید عوامل هدایت پذیر را در خودمان تقویت کنیم.

مراقب عوامل بازدارنده هدایت باشیم

وی اضافه کرد: سومین نکته که باید به آن اشاره کرد عوامل بازدارنده زیادی است که بین ما، قرآن و خداوند وجود دارند. یکی از آنها غفلت، شهوت پرستی و و بی‌توجهی است. اگر می‌خواهیم از هدایت‌های امام برخوردار باشیم لازم است موانع هدایت و حجاب‌هایی که بین ما و هدایتگری امام و قرآن می‌تواند مانع باشد از سر راهمان برداریم. مراقبت کنیم گرفتار عواملی که بازدارنده هدایت هستند نشویم.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اظهار کرد: اگر فردی اهل معصیت، شهوت یا لقمه حرام باشد اینها مانع هدایت او هستند و اجازه تابش نور امام به وجود آدمی را نمی‌دهند. در هر مقطع و زمانی که باشیم خداوند متعال عوامل هدایت را برای ما ایجاد و فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: عوامل پیدا و پنهان متعددی بودند که قصد خاموش کردن نور حق و امام را داشتند اما این وعده خداوند است که هر چه پیش رفته‌ایم نور و برکت وجودی امام مشتعل‌تر شده و با ظهورامام عصر (عج) این نور، فراگیر و جهانی خواهد شد.

حجت الاسلام نیلی‌پور تاکیدکرد: فریب عوامل دنیایی را نخوریم و بدانیم فرقه‌های مختلف با جذابیت‌های مختلف می‌خواهند همگان را از وجود امام زمان (عج) غافل کنند و ما را در برابر دین و احکام الهی قرار دهند. بنابراین مراقبت نیاز است تا بتوانیم از این موانع عبور کنیم و در جمع هدایت پذیران از نور وجود قرآن و امام زمان (عج) باشیم.

کد خبر 609785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.