تربیت مفسر با رویکردی نوین/ آرامش معنوی با فراگیری تفسیر قرآن کریم

مجموعه‌ای متنوع از کلاس‌های آموزشی تفسیر موضوعی، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و حفظ قرآن با روش‌های نوین در موسسه جامعه‌القرآن کریم اصفهان برگزار می‌شود که هدف آن ایجاد فهم قرآنی در بین قرآن‌آموزان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۱۳۷۷ محمدحسین طباطبایی در چهار سالگی به مدرک دکترا دست یافته بود و مقام معظم رهبری در آن زمان فرمودند همه کودکان سرزمینمان می‌توانند همچون محمدحسین طباطبایی باشند. در همین راستا مؤسسه جامعه‌القرآن کریم و اهل بیت شروع به فعالیت کرد و به همت مرحوم حاتم‌زاده اولین شعبه آن در اصفهان در چهارراه وفایی راه‌اندازی شد.

اکنون در استان اصفهان بیش از ۶۰ شعبه فعال جامعه‌القرآن وجود داشته و مرکز اداری آن در خیابان گلزار مستقر شده است. در بخش خردسالان قرآن‌آموزان در چهار سالگی پذیرش می‌شوند و پس از یک سال آموزش می‌توانند قرآن بخوانند و به تعبیری این کودکان پیش از دبستان باسواد می‌شوند.

هشت پیش‌دبستانی قرآنی داریم که استقبال خوبی از آن‌ها شده است و مباحث علوم و ریاضی نیز در این مجموعه‌ها تدریس می‌شود. در مراکز حفظ خواهران جامعه‌القرآن افراد ۱۲ سال و بیشتر در دوره‌های حفظ یک، دو، چهار و شش ساله به حفظ قرآن می‌پردازند. صوت و لحن، تجوید و روان‌خوانی نیز در شعب تدریس می‌شود.

مرکز تخصصی تفسیر نیز یکی از شعب جامعه‌القرآن است که افراد به صورت دانشگاهی در آن شرکت می‌کنند. این مرکز از سال ۱۳۹۶ شروع به فعالیت کرده است. طرح لذت فهم و انس با قرآن کریم مهم‌ترین فعالیت این مرکز است که تاکنون در ۴۵ دوره که شش دوره آن مجازی بوده، برگزار شده است.

به گفته مدیران این مجموعه، هدف از اجرای چنین دوره‌هایی این است که افراد با آموختن تفسیر بتوانند فهم قرآنی داشته باشند و فتنه‌ها را موشکافی کنند و حق و باطل را از یکدیگر تشخیص دهند. حدود ۲۰ استاد در این طرح تدریس می‌کنند و ۱۶ سرفصل آموزشی به صورت ترمیک، در چهار ترم آموزش داده می‌شود. افرادی که از این طرح فارغ‌التحصیل می‌شوند توانایی تفسیر قرآن را دارند و مبلغ موضوعات تفسیری و مدرس آن خواهند شد.

تربیت مفسر قرآن کریم با رویکردی نوین/ آرامش معنوی با فراگیری تفسیر قرآن کریم

در این طرح افراد روش تفسیر قرآن را فرا می‌گیرند و حتی نحوه به‌روزرسانی کردن آیات قرآن کریم را نیز می‌آموزند. طرح خمسه آل عبا (حفظ همراه با تفسیر) نیز در این مرکز اجرایی شد تا افراد هنگام تفسیر، بر آیات نیز مسلط باشند. در این طرح تفسیر موضوعی نیز بیان می‌شود. این افراد حتی در زندگی معمولی خود نیز مکالمه قرآنی انجام می‌دهند. قرآن‌آموزان این طرح در پنج مرحله حافظ کل قرآن می‌شوند.

همچنین کلاس‌های جانبی نیز با عناوینی همچون مهدویت با رویکرد خانواده، تفسیر موضوعی، شرح نهج‌البلاغه، ترجمه کل قرآن، صحیفه سجادیه، تفسیر سوره‌ای و تربیت فرزند با رویکرد دینی برای افرادی که خواستار شرکت در کلاس‌های عمومی هستند، برگزار می‌شود.

در کلاس‌های شرح نهج‌البلاغه، هر خطبه به صورت جداگانه بررسی می‌شود. ترجمه و شرح هر خطبه با مصادیق روز آن بیان می‌شود. در آموزش صحیفه سجادیه نیز مباحث اخلاقی بیشتر مورد توجه بود. با آموزش‌های این رشته افراد به آرامش معنوی رسیده‌اند. افراد با تحصیل در مقاطع مختلف از سیکل تا دکترا در این دوره‌های کاربردی شرکت می‌کنند.

استقبال از کلاس‌های این مجموعه قرآنی پس از شیوع کرونا تغییر کرده و کاهش قابل توجهی داشته است. همچنین براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است دوره‌ای درخصوص پاسخگویی به شبهات برگزار شود.

همچنین دوره‌های مطالعاتی کتب شهید مرتضی مطهری در این مرکز برگزار شده که اکنون به انتهای راه رسیده است. به گفته دانشجویان این دوره، اسلام واقعی در این کتب آمده و لازم است با بهره‌گیری از روش‌های نوین و قالب‌های هنری، این موضوعات و مطالب به جوانان نیز منتقل شود.

کد خبر 609431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.