خوابیدن با چراغ روشن به قلب آسیب وارد می‌کند

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که خوابیدن با چراغ روشن به سلامت قلب آسیب وارد می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مطالعات زیادی درباره بررسی تأثیر نور صفحه‌نمایش‌ها بر کیفیت خواب و سلامت انجام شده است، بخش عمده‌ای از این مطالعات بر تأثیر قرار گرفتن در معرض نور بر ریتم شبانه‌روزی متمرکز بوده و نشان داده است که اختلال‌هایی به دنبال قرار گرفتن در معرض نور ایجاد می‌شود که خطر بروز سرطان، بیماری‌های قلبی و چاقی را افزایش می‌دهد. آنچه کمتر شناخته شده، قرار گرفتن در معرض نور هنگام خواب و اثر آن بر سلامتی است.

گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر نور هنگام خواب بر سلامت قلب، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف، ۲۰ فرد جوان و سالم را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول دو شب متوالی را در یک آزمایشگاه خواب تحت نور کم گذراندند، در حالی که گروه دیگر یک شب را در نور ضعیف و شب دیگر را در نور متوسط خوابیدند.

محققان شاهد افزایش ضربان قلب در طول شب در میان شرکت‌کنندگانی بودند که در معرض نور شدیدتر قرار داشتند. این افزایش فشار بر قلب می‌تواند به میزان قابل‌توجهی منجر به کاهش سلامت قلب در طولانی‌مدت شود، همچنین پژوهشگران متوجه افزایش مقاومت به انسولین در میان شرکت‌کنندگانی شدند که شب را در نور متوسط گذراندند.

به گفته پژوهشگران، اگرچه این تغییرات قلبی ناشی از خواب در نور متوسط از نظر آماری قابل‌توجه بوده است، اما باید خاطرنشان کرد که شرکت‌کنندگان هیچ تفاوتی در کیفیت خواب در دو نور ضعیف و متوسط گزارش نکردند، به طوری که هیچ تفاوتی در میزان ترشح ملاتونین مشاهده نشد. یافته‌های به دست آمده نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور متوسط می‌تواند باعث بروز تغییرات فیزیولوژیکی شود که بلافاصله به طور ذهنی قابل درک نیستند، بنابراین توصیه شده است هنگام خواب از نورهای سفید یا آبی اجتناب کنید، زیرا این نورها به صورت بالقوه تحریک‌کننده‌تر هستند.

نتایج این مطالعه در مجله PNAS منتشر شده است.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 603712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.