طرز تهیه سمبوسه خانگی + نکات کلیدی و آموزش مرحله به مرحله پخت سمبوسه به روش جنوبی

مواد لازم و آموزش مرحله به مرحله‌ طرز تهیه‌ سمبوسه خانگی به همراه نکات مهم برای آماده سازی این غذای جنوبی در این مطلب آموزش داده شده است.

به گزارش ایمنا، سمبوسه یک غذای محبوب و خوشمزه است. این غذا اصالتاً در جنوب ایران پخته می‌شود اما ریشه آن از شهر آبادان نشأت می‌گیرد. این غذای جنوبی با تمر هندی آب شده سرو می‌شود اما در سرزمین‌های جنوبی اکثراً آن را با سس تند یا ترکیب فلفل با سیب زمینی مصرف می‌کنند. سمبوسه یک شکل مثلثی دارد اما به اشکال مختلفی مانند سمبوسه رولی نیز تهیه می‌شود.

مواد لازم برای تهیه سمبوسه خانگی

سیب زمینی ۳ عدد
نان لواش به تناسب مواد
پیاز ۱ عدد
روغن به میزان لازم
جعفری به میزان لازم
زردچوبه ۴/‏۱‬ قاشق چای‌خوری
نمک و فلفل به میزان لازم
تمر هندی ۱ بسته

طرز تهیه سمبوسه خانگی

طرز تهیه سمبوسه خانگی + نکات کلیدی و آموزش مرحله به مرحله پخت سمبوسه به روش جنوبی

مرحله اول

در ابتدا سیب زمینی‌ها را به خوبی بشویید. سپس ظرفی را از آب پر کنید و روی حرارت گاز قرار دهید. سیب زمینی‌ها را به ظرف آب اضافه کنید و صبر کنید تا آب به جوش بیاید و سیب زمینی‌ها نرم و آب پز شوند.

مرحله دوم

هنگامی که سیب زمینی‌ها پخته شدند، کمی آب سرد به ظرف سیب زمینی‌ها اضافه کنید تا حرارت آن کم شود. سپس پوست سیب زمینی‌ها را با دست از سیب زمینی‌ها جدا کنید.

مرحله سوم

در این مرحله پس از پوست کندن پیازها، آنها را خلالی خرد کنید. سپس تابه‌ای را روی حرارت گاز قرار دهید و به آن روغن اضافه کنید تا داغ شود. پس از آن پیازها را به آن اضافه کنید تا سرخ شوند. در این هنگام می‌توانید کمی زردچوبه به پیازها اضافه کنید تا طلایی رنگ شوند.

مرحله چهارم

هنگامی که سیب زمینی‌ها سرد شدند آنها را با گوشت کوب بکوبید تا له شوند. سپس آن را به پیازهای سرخ شده اضافه کنید و مواد را با هم مخلوط کنید.

مرحله پنجم

جعفری‌ها را پاک کنید و آنها را پس از شستن، خرد کنید و پس از آنکه به خوبی خرد شدند آن را به ترکیب سیب زمینی و پیاز اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا تفت بخورند. در این حین می‌توانید نمک و فلفل را بر اساس ذائقه خود و نیاز مواد به آن اضافه کنید.

مرحله ششم

نان لواش را به درازا برش دهید و مواد سمبوسه را به اندازه یک قاشق روی قسمت پایینی یک برش از نان لواش بریزید و آن را به صورت مثلث تا بزنید. آن قدر مثلثی جلو بروید تا تمام نان تا شوند. می‌توانید به جای تا زدن مثلثی شکل مواد، آن را رول کنید.

مرحله هفتم

در این مرحله قابلمه‌ای را روی حرارت قرار دهید و زیر آن را روشن کنید. هنگامی که کمی داغ شد به آن روغن اضافه کنید و سپس سمبوسه ها را داخل روغن بیندازید تا سرخ شوند.

مرحله هشتم

کاغذ خشکی را روی ظرفی قرار دهید تا روغن آن گرفته شود. سپس به سراغ تهیه سس آن بروید. کمی تمر هندی را در مقداری از آب جوش بریزید و هم بزنید تا مواد رقیق شوند.. البته برای حفظ طعم تمر هندی باید توجه کنید تا آب زیادی به مواد اضافه نکنید. در این هنگام سمبوسه خانگی شما آماده سرو است.

طرز تهیه سمبوسه خانگی + نکات کلیدی و آموزش مرحله به مرحله پخت سمبوسه به روش جنوبی

نکات کلیدی طرز تهیه سمبوسه خانگی

  • برای آنکه از پختن سیب زمینی‌ها مطمئن شوید می‌توانید هنگام آب پز شدن با چنگالی داخل سیب زمینی فرو کنید. اگر به راحتی وارد شد به این معنی است که سیب زمینی به خوبی پخته شده است.
  • سیب زمینی‌ها را می‌توانید در آب مخلوط شده با روغن و نمک بپزید تا مزه بهتری پیدا کند.
  • در هنگام سرخ کردن پیازها به خوبی توجه کنید تا پیازها خشک نشوند.
  • در صورتی که بخواهید سمبوسه خود را با گوشت چرخ شده تهیه کنید باید هنگام تفت دادن پیازها گوشت را به آن اضافه کنید و به خوبی آن را هم بزنید تا گوشت‌ها پخته شوند.
  • سیب زمینی‌ها را هنگامی که داغ هستند و حرارت آن کم نشده است له نکنید تا سیب زمینی‌ها کش نیاید.
  • اگر نان لواش‌ها خشک بودند کمی آب به آن بزنید تا نم دار شود و خرد نشود.
  • بهتر است که سمبوسه ها را از قسمتی که پیچیده اید داخل روغن قرار دهید تا باز نشود.
  • به جای تمر هندی می‌توانید از سس تند برای خوردن این غذای محبوب جنوبی استفاده کنید.
  • از نان یوفکا می‌توان به جای نان لواش استفاده کنید.
  • طرز تهیه این غذا برای ۲ نفر است.
کد خبر 596441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.