گنجینه‌ای در قلب شهر

مسئول کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان گفت: بالغ‌بر ۱۶۰۰ نسخه کتاب نفیس، سه هزار کتاب قدیمی در بخش مرجع و در مجموع ۳۰۰ هزار جلد کتاب در این مرکز وجود دارد.

احسان یارمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به بحث‌های مطرح‌شده پیرامون ساختمان کتابخانه مرکزی، اظهار کرد: ۲۰ سال از افتتاح ساختمان این مجموعه می‌گذرد و به نظر می‌رسد در طول این دو دهه بنای کتابخانه فقط و فقط کارکرده و به شکل ویژه به آن پرداخته نشده است.

وی تأمین گاز مخصوص مخزن کتاب‌های مرجع و عمومی را از دیگر برنامه‌های فوری کتابخانه مرکزی دانست و گفت: ۱۲۰ میلیارد ریال برای تأمین این گاز که خاموش‌کننده مخزن کتاب‌های معمولی و نفیس است نیاز است و به‌احتمال‌زیاد در ماه آینده شاهد این اتفاق خوب خواهیم بود.

مسئول کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان در ادامه به وضعیت کلی و خدماتی این کتابخانه اشاره کرد و افزود: بالغ‌بر ۱۶۰۰ نسخه کتاب نفیس، سه هزار کتاب قدیمی در بخش مرجع و درمجموع ۳۰۰ هزار جلد کتاب در این مرکز وجود دارد.

۱۰۰ میلیارد تومان ارزش ریالی کتاب‌های کتابخانه مرکزی

وی سرجمع ریالی کتاب‌های این مرکز به‌عنوان سرمایه فرهنگی در استان اصفهان را بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: باوجود شرایط کرونایی دو سال اخیر و استقبال خوب دانش‌آموزان و دانشجویان در این مدت، مراجعه حضوری به کتابخانه مرکزی به‌طور متوسط، روزانه ۲۰۰ نفر است و در روزهایی این تعداد مراجعه به بالای یک هزار نفر نیز می‌رسد.

یارمحمدی در رابطه با نوع کتاب و نحوه تهیه آن‌ها اظهار کرد: شهرداری هیچ زمانی در خرید کتاب، دست‌کم را نگرفته و به دنبال تدارک و تهیه بهترین‌ها است. چه در دوره کنونی که خریدهای خوبی از نمایشگاه کتاب تهران داشتیم و چه در دوره مدیران قبل، سیاست بر این بوده که از بهترین عناوین و ناشران کتاب انتخاب، تهیه و خریداری شود.

وی ادامه داد: دانشجویان مقاطع دکتری و ارشد در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی، هنر، پیام‌نور و مالک‌اشتر شاهین‌شهر و سایر مراکز مرتبط با واحد اطلاع‌رسانی ما به شکل مداوم و مستمر در ارتباط، تبادل و تعامل هستند.

مسئول کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان تأکید کرد: وقتی در حال خرید از نمایشگاه کتاب هستید انواع کتاب‌ها و ناشران در این فضا حضور دارند و می‌توانید سراغ هرکدام از آن‌ها بروید اما آنچه برای مجموعه کتابخانه مرکزی اهمیت و اولویت دارد، گلچین بهترین‌ها است چراکه مردم، اهل کتاب و مطالعه رضایت دارند و به سهولت می‌توانند دسترسی به منابع روزآمد داشته باشند.

وی بابیان اینکه گروهی از کارشناسان کتابخانه مرکزی در هر رشته و شاخه‌ای از کتاب همچون، تاریخ، ادبیات، هنر یا سایر بخش‌ها، فعال هستند، افزود: کارشناسان کتابخانه در مدت برگزاری نمایشگاه در آن محل حضور می‌یابند و با شناسایی کتاب‌ها و ناشران برتر، اقدام به‌گزینش کتاب‌های مناسب می‌کنند. همچنین در طول سال به شکل مستمر با ناشران مطرح ارتباط داریم.

یارمحمدی درباره نحوه شناسایی کتاب‌های مورد علاقه مخاطبان و مراجعان، اضافه کرد: وقتی دانشجو یا مراجعه‌کننده‌ای درخواست کتابی دارد که در مجموعه موجود نیست، آن کتاب در لیست تهیه و بررسی قرار می‌گیرد. نکته دیگر به‌روز بودن کتاب‌ها در هر زمینه‌ای همچون اجتماع، فرهنگ یا شهر از بهترین مؤلفان داخلی یا ترجمه‌ای است. بخش اطلاع‌رسانی و واحد دیجیتال این مجموعه نیز این اطلاعات را به ما می‌دهند که نیاز روز کتابخانه مرکزی چیست و باید برای تهیه آن اقدام شود.

به گفته وی، سایر واحدها از جمله بخش مرجع کتابخانه، حدود سه هزار نسخه فارسی و لاتین با مخاطبان خاص خود دارد و در واحد نشریات به‌روز این مرکز، نسخه الکترونیکی نشریات هم به مردم ارائه می‌شود.

وجود مخزن غنی از نشریات قدیمی

مسئول کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان افزود: بخشی دیگری هم داریم که نشریات قدیمی از حدود سال ۱۲۱۰ خورشیدی در آنجا نگهداری می‌شود. تمام نشریات موجود در کشور، از همه عناوین به شکل صحافی شده را در این بخش داریم و در تلاش هستیم نسخه افست شده آن‌ها را نیز از کتابخانه ملی یا انتشارات مرتبط، خریداری کنیم.

وی در خصوص فعالیت‌های واحد دیجیتال تصریح کرد: این بخش شامل کتاب‌های مرجع، نسخه‌های چاپی، چاپ سنگی و حتی کتاب‌های تک‌نسخه است که سرمایه ملی ما در اصفهان است و همه این‌ها به سمت دیجیتالی شدن می‌رود. همچنین میزهای پژوهش دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری نیز در همین بخش فعال است.

به گفته این مسئول، واحد مخزن کتابخانه با حدود ۳۰۰ هزار جلد کتاب با بخش‌های ثبت‌نام و امانت کتابخانه مرتبط است. روزانه تعداد زیادی در این واحد ثبت‌نام و عضو کتابخانه می‌شوند. بخش امانات نیز تازه‌های کتاب را به نمایش می‌گذارد و به دو شکل حضوری و غیرحضوری کتاب را به مردم و اهل مطالعه امانت می‌دهد.

گنجینه‌ای در قلب شهر

کدام گروه‌های سنی استقبال بیشتری از کتابخانه دارند؟

مسئول کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان در مورد استقبال گروه‌های مختلف سنی از کتابخانه، تصریح کرد: مراجعان بخش اطلاع‌رسانی ما دانشجویان در همه مقاطع تحصیلی و دانشگاهی هستند چراکه کتابخانه مرکزی به به‌روزترین منابع روز دنیا دسترسی دارد. به‌عنوان نمونه اگر کسی به دنبال مقاله‌ای درباره یک موضوع شهری باشد، به‌روزترین موارد با پنج زبان زنده دنیا در دسترس او قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در بخش نشریات به‌طور معمول بازنشستگان و افرادی که به دنبال متون و آگهی‌های قدیمی هستند حضور پیدا می‌کنند. این واحد مخاطبان خاص خود را هم دارد.

یارمحمدی با اشاره به سالن همایش‌ها و کنفرانس مجموعه کتابخانه مرکزی افزود: این سالن‌ها مورد استفاده برون‌سازمانی و درون‌سازمانی و یکی از بهترین سالن‌های همایش شهر اصفهان است که البته نیاز به بازسازی دارد. هر دو سالن مجهز به پیشرفته‌ترین سیستم‌های تصویری و صوتی با امکانات روزآمد است.

تجهیز ماهیانه چند کتابخانه در شهر

وی در خصوص دیگر فعالیت‌ها و طرح‌های کتابخانه مرکزی اظهار کرد: به‌طور متوسط در ماه چند کتابخانه در سطح شهر را تجهیز می‌کنیم. این در واقع وظیفه ما نیست اما در بخش تبادل و امانت بین‌کتابخانه‌ای، شماری کتاب را وجین و دسته‌بندی می‌کنیم و با پادگان‌ها، مساجد، سازمان‌ها و مدارس ارتباط مستمر و ماهانه داریم.

مسئول کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان گفت: سایت کتابخانه مرکزی به آدرس www.cle.ir فعال است و با همین نام و با زیرعنوان «اولین مرکز چندرسانه‌ای اصفهان با ۱۲ هزار متر زیربنا در پنج طبقه و دسترسی به یک‌میلیون جلد کتاب در اصفهان» در اینستاگرام نیز فعالیت دارد.

این مسئول تأکید کرد: سایت این مجموعه ویژگی خوبی در بخش تبادل بین دانشگاهی دارد و از ماه آینده فضایی به آن افزوده می‌شود که دانشجو می‌تواند مراجعه کند و به منابع موجود، چه در مخزن اصلی و چه بخش کتاب‌های مرجع دسترسی داشته باشد.

وی اضافه کرد: در سایر مباحث اطلاع‌رسانی در موضوع انتخاب رشته حدود ۱۰ روز است که به همت اداره کتابخانه‌های شهرداری اصفهان و تلاش مرضیه اربابان، مدیر کتابخانه‌های شهرداری اصفهان فعالیت‌ها و همایش‌هایی برگزار کرده‌ایم که در حال حاضر انتخاب رشته تخصصی و انفرادی برای داوطلبان نیز در حال انجام است و شاهد استقبال خوبی از سوی شهروندان هستیم.

کد خبر 596248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.