کتاب یکی از شاخصه‌های رشد اجتماعی است/ لزوم افزایش سرانه مطالعه در اصفهان

شهردار اصفهان با بیان اینکه کتاب می‌تواند به‌عنوان یکی از شاخصه‌های فرهنگ شهری، شهروندی و رشد اجتماعی مورد توجه رسانه باشد، گفت: کتاب از قفسه‌های کتابخانه‌ها بیرون آید و در دست مردم قرار گیرد.

علی قاسم‌زاده در حاشیه بازدید از سی‌وسومین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور در غرفه خبرگزاری ایمنا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برگزاری مجدد نمایشگاه بزرگ کتاب به صورت حضوری، پس از یک وقفه طولانی مدت به دلیل شیوع کرونا، باعث خوشحالی است و امیدواریم این رویداد بزرگ فرهنگی با استقبال عموم مردم روبه رو شود.

وی با بیان اینکه حضور نسل جوان، نوجوان و کودک در نمایشگاه کتاب حتی اگر صرف بازدید از غرفه‌ها باشد و منتج به خرید کتاب نشود، امید بخش است، گفت: در بازدید از نمایشگاه کتاب دیده می‌شود چه میزان زیادی مطلب برای مطالعه وجود دارد، اما متأسفانه فرصت خواندن آن برای ما فراهم نبوده است.

شهردار اصفهان در بیان سیاست‌های مدیریت جدید شهری در زمینه کتاب و ترویج کتابخوانی، تصریح کرد: برای شهر اصفهان نیز ایده‌هایی در زمینه فرهنگ سازی کتاب و کتابخوانی همچون راه‌اندازی بوستان کتاب و یا به‌نوعی تعریف فضاهایی برای خرید آسان‌تر کتاب توسط مردم، مطرح بوده است، اما منجر به تصمیمات قطعی نشده است، لذا علاقه‌مند هستم در مدت خدمت به شهروندان اصفهانی، اقدامی در زمینه کتاب داشته باشم.

وی اظهار امیدواری کرد: در راستای تقویت فضای نشر، انتشارت و سرانه مطالعه در اصفهان حرکت‌های مؤثری داشته باشیم.

قاسم‌زاده با اشاره به مهمترین شاخصه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی بین نسل جوان و نوجوان، گفت: قطعاً مهمترین رکن در این عرصه خانواده است، اگر خانواده مطالعه کتاب را از کودکی به فرزندان خود بیاموزند، عادت به مطالعه در آنها نهادینه خواهد شد و آنها در بزرگسالی نیز این کار خود را ادامه دهند.

وی افزود: نقطه شروع ترویج فرهنگ کتاب در خانواده این است که کودکان به همت والدین خود، شب‌ها با خواندن کتاب بخوابند تا انس با کتاب روز به روز در وجودشان افزایش یابد و آرام آرام فرزندان خود کتاب‌ها را ورق بزنند و خواندن کتاب را بیاموزند و در ادامه خود کتابشان را انتخاب کنند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه آیا می‌توان افقی را برای شهرداری‌ها متصور شد که برای ترویج کتاب در حوزه نشر و چاپ وارد شوند، گفت: رسالت اصلی شهرداری‌ها انتشار کتاب نیست، اما از گذشته به این حوزه ورودهایی تحت عنوان کتاب‌های جیبی و کوچک از نظر حجم ویژه متروها، اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه عمومی داشته‌اند.

وی خطاب به مسئولان خبرگزاری ایمنا، تاکید کرد: وظیفه اصلی تعریف شده برای این خبرگزاری در حوزه شهرداری و شهر است و پرداختن به مسائل شهری از رسالت‌های اصلی آن به‌شمار می‌رود، اما کتاب نیز می‌تواند به عنوان یکی از شاخصه‌های فرهنگ شهری، شهروندی و رشد اجتماعی مورد توجه رسانه باشد.

قاسم‌زاده تاکید کرد: کتاب باید از قفسه‌های کتابخانه‌ها بیرون آید و در دست مردم قرار گیرد.

کد خبر 574485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.