شهرداری اصفهان در هفته کتاب چه فعالیت‌های شاخصی را اجرا کرد؟

هفته کتاب و کتاب‌خوانی از بیست‌وچهارم تا سی‌ام آبان‌ماه در استان اصفهان هم‌زمان با دیگر استان‌های کشور برگزار شد و هر نهاد فرهنگی به سهم خود برنامه‌هایی را در این هفته اجرا کرد، اما پرسش اصلی اینجا است که شهرداری اصفهان چه فعالیت‌های شاخصی را برنامه‌ریزی و اجرا کرد؟

مرضیه اربابان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هفته کتاب و کتاب‌خوانی از بیست‌وچهارم تا سی‌ام آبان‌ماه در استان و شهر اصفهان هم‌زمان با دیگر استان‌های کشور برگزار شد و مجموعه کتابخانه‌های شهرداری اصفهان برنامه‌های متنوعی برای این هفته اجرا کرد.

وی افزود: اداره کتابخانه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان حدود ۲۵ برنامه مختلف از جمله جشن ۲۰ سالگی کتابخانه مرکزی این کلان‌شهر را با حضور کتابداران و مدیران فرهنگی شهر، برگزار کرد.

مدیر کتابخانه‌های شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در این جشن از کتابدارانی که ۳۰ سال در عرصه کتاب و مطالعه فعالیت داشتند تقدیر شد. همچنین از کتاب‌خوان‌های شهر اصفهان که بالای یک‌هزار جلد کتاب مطالعه کرده بودند، قدردانی شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ عضو فعال کتاب‌خوان بیش از یک‌هزار جلد کتاب مطالعه کرده بودند، اظهار کرد: از جوان، نوجوان و دانشجو تا عضو سالمند در بین کتاب‌خوان‌ترین اعضای مجموعه کتابخانه‌های شهرداری در این بخش حضور داشتند. این افراد بالای یک‌هزار جلد کتاب یعنی روزانه به‌طور میانگین سه جلد کتاب به امانت گرفته بودند.

گنج پنهان در کتابخانه مرکزی

اربابان در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه نسخ خطی در کتابخانه مرکزی اصفهان با عنوان «گنج پنهان» افزود: این نمایشگاه به مدت چهار روز از بیست‌وچهارم تا بیست‌وهشتم آبان ماه برگزار شد و نسخه‌های خطی در فاصله ۳۰ تا ۱۰۰ سال اخیر در آن به نمایش عمومی درآمد.

وی ادامه داد: عضویت رایگان در همه کتابخانه‌های شهرداری اصفهان طرح شاخص دیگری بود که در هفته کتاب و کتاب‌خوانی اجرا شد. بیش از ۱۰ هزار نفر به کتابخانه‌ها مراجعه کردند و عضو این مجموعه‌های فرهنگی شدند.

مدیر کتابخانه‌های شهرداری اصفهان مسابقه «کتاب‌واره شهدای اصفهان» را برنامه دیگر این اداره کتابخانه‌ها در این ایام دانست و گفت: این طرح بین مدارس شهر اصفهان در مقطع کودک و نوجوان در قالب‌های پازل و نقاشی برگزار شد.

وی در ادامه آئین رونمایی از کتابخانه دیجیتال مستقر در کتابخانه مرکزی را برنامه دیگر هفته کتاب اعلام کرد و افزود: این کتابخانه با هدف دسترسی به منابع اطلاعاتی و نوشتاری راه‌اندازی شده است تا هرزمانی که متقاضی اراده کرد، بتواند با مراجعه به سایت اینترنتی به محتوا و نسخه الکترونیک کتاب موردنظر خود دسترسی داشته باشد. این فایل‌های دیجیتال در سایت اینترنتی dlim.ir بارگذاری شده‌اند.

اربابان خاطرنشان کرد: نسخه پی‌دی‌اف کتاب‌ها در چند سال اخیر ذخیره و آماده‌سازی شده بود و در سایتی که اشاره شد، ۲۴ ساعته قابل دسترسی و استفاده عموم است.

وی با بیان اینکه «مرکز مبادله کتاب نوجوان» فرهنگسرای نوجوان واقع در خیابان لاهور در این هفته افتتاح شد، اظهار کرد: افرادی که در منزل کتاب‌هایی دارند و دیگر به آن نیاز ندارند، می‌توانند آن‌ها را به فرهنگسرا تحویل بدهند و به‌جای آن، کتاب موردعلاقه خود را تحویل بگیرند.

مدیر کتابخانه‌های شهرداری اصفهان گفت: نمایشگاه «سیمرغ دانایی» در ایستگاه متروی میدان امام حسین (ع) در هفته کتاب برگزار شد که شاهد مبادله کتاب بزرگ‌سالان همراه با عضوگیری رایگان و همچنین امانت کتاب برای مراجعه‌کنندگان عضو بودیم.

وی درباره طرح «کتاب‌درمانی» خاطرنشان کرد: مخاطبان این طرح در کتابخانه حضور می‌یافتند و از مشاوران ما در رابطه با مشکل خود راهنمایی می‌گرفتند و درنهایت کتابی در رابطه با مشکل فرد به او معرفی می‌کردند.

اربابان نشست «کتاب همخوان» را از جمله طرح‌های هفته کتاب دانست و گفت: این طرح به‌مرور و نقد کتاب «مهارت‌های زناشویی» با حضور یکی از مشاوران مجموعه در کتابخانه علامه امینی اختصاص داشت و در روز بیست‌وهشتم آبان‌ماه برگزار شد.

ستون‌هایی برای کتاب‌خوانان حرفه‌ای

وی با اشاره به «رونمایی از یادمان اهداکنندگان کتاب» در کتابخانه مرکزی تصریح کرد: برای اولین بار ستون‌هایی در قسمت ورودی کتابخانه مرکزی نصب شد و نام افرادی که بالای یک‌هزار جلد کتاب هدیه داده بودند در این ستون‌ها حک شد و در معرض دید عموم قرار گرفت.

مدیر کتابخانه‌های شهرداری اصفهان گفت: «میراث ماندگار» عنوان طرح دیگری است که اجرا شد و کتاب‌های بخش نفیس کتابخانه مرکزی شهرداری در سایت آپارات بارگذاری شدند. معرفی کتاب‌های بخش نفیس در چندین کلیپ تصویری محتوایی در این طرح انجام گرفت.

وی گفت: کار دیگری که در کتابخانه مرکزی انجام شد افتتاح سایت و فروشگاه انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به آدرس www.bookisf.ir بود که در این ایام انجام شد.

به گزارش ایمنا، بازگشت مجسمه کتاب‌خوان روبه‌روی کتابخانه مرکزی پس از چهار سال به‌عنوان نماد المان کتاب شهر اصفهان در چهارراه باغ گلدسته، اجرای طرح «صدای کتاب» به شکل بلندخوانی در استودیو، معرفی کتاب‌های دفاع مقدس و شهدای روز حماسه و ایثار مردم اصفهان در قالب ۱۵ کتاب به‌صورت لمپست در شهر اصفهان و درنهایت اهدای یک‌هزار جلد کتاب به شهر «بنت» استان سیستان‌وبلوچستان از دیگر برنامه‌های شاخص اداره کتابخانه‌های شهرداری اصفهان در هفته کتاب و کتاب‌خوانی بود.

در روزهای آتی گزارش میدانی نظر شهروندان درباره اثربخشی و نقد فعالیت‌های شهرداری اصفهان در هفته کتاب و کتاب‌خوانی در خبرگزاری ایمنا منتشر خواهد شد.

کد خبر 621252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.