«سه‌شنبه‌های فصل سخن» رویکردی نو در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی

مدیر انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان با اشاره به اجرای طرح ملی «سه‌شنبه‌های فصل سخن» توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اصفهان، گفت: با همراهی گروهی بیش از ۱۰۰ نفر از کتاب‌دوستان توانسته‌ایم چراغ سلسله‌نشست‌های کتاب‌خوانی را در شهر، روشن نگه‌داریم.

سمیرا قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بخش بزرگی از مسئولیت‌های جهاد دانشگاهی، معطوف به امور فرهنگی است و به همین سبب، نگاهی جدی به مقوله ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه دارد.

وی افزود: طرحی ملی «فصل سخن اصفهان» را در راستای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه تعریف کردیم که سومین دوره آن در حال اجرا است و انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان، به‌عنوان بخشی از مجموعه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، مجری برگزاری آن در شهر اصفهان است.

مدیر انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان تصریح کرد: طرح ملی فصل سخن اصفهان، از بدو انتصاب محمدرضا رهبری به‌عنوان سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اصفهان، با تشکیل اتاق فکری مجزا و متشکل از فعالان این عرصه، بانام «سه‌شنبه‌های فصل سخن» آغاز به کارکرد و مفتخریم که از زمستان سال ۱۴۰۰ تاکنون، به‌صورت منظم، هر هفته میزبان اجرای آن بوده و هستیم.

حوزه فعالیت «سه‌شنبه‌های فصل سخن»

وی ادامه داد: در سه‌شنبه‌های فصل سخن، کتاب‌های چهار حوزه «شهر و مطالعات شهری»، «فلسفه و روان‌شناسی»، «کسب‌وکار و توسعه فردی» و «ادبیات داستانی» خوانده و به‌نقد گذاشته می‌شود تا بستری برای ترویج کتاب، کتاب‌خوانی و گفت‌وگو، که هر سه از ملزومات رشد و توسعه ایران فرهنگی است، فراهم شود.

قاسمی گفت: از آنجا که مجموعه جهاد دانشگاهی می‌کوشد زیست‌بوم نوآوری نخبگان باشد و انتشارات جهاد دانشگاهی نیز در زمینه چاپ کتاب بر موضوع شهر، علوم‌انسانی و علوم پزشکی تمرکز دارد، این جلسه‌های کتاب‌خوانی علاوه بر همه آنچه گفته شد، به شناسایی و جذب فعالان این عرصه نیز اهتمام دارد؛ چنان‌که چندین مترجم و پژوهشگری که در جمع‌های کتاب‌خوانی ما حضور پیداکرده‌اند، اکنون در فعالیت‌های دیگر مرتبط با کتاب جذب شده‌اند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، ما فضاهای فرهنگی دیگر شهر را هم که گردانندگان آن‌ها مایل به همکاری بوده‌اند، وارد میدان این فعالیت فرهنگی کرده‌ایم و به همین سبب نشست فصل سخن، نه‌فقط در کتاب‌فروشی جهاد دانشگاهی اصفهان بلکه در یکی از کتابخانه‌های عمومی، یکی از باشگاه‌های ورزشی و یکی از کافه‌های محور چهارباغ برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه افرادی که درگیر کار اجرایی هستند، از سختی‌های برگزاری یک نشست منظم هفتگی، آن‌هم در حوزه کتاب که متأسفانه مخاطب چندانی هم ندارد، باخبر هستند، اظهار کرد: با همه این تفاسیر این افتخار را داریم که اکنون، با همراهی گروهی که بیش از ۱۰۰ نفر از کتاب‌دوستان آن را دنبال می‌کنند، توانسته‌ایم بعد از فروکش کردن تب کرونا، چراغ سلسله نشست‌های کتاب‌خوانی را در شهر روشن کنیم و روشن نگه‌داریم.

کد خبر 595832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.