کتاب «راه‌های ابریشم» را با ترجمه جدید بخوانید

کتاب «راه‌های ابریشم؛ نگاهی به تاریخ» نوشته «پیتر فرانکوپن» با ترجمه سیما مولایی از سوی انتشارات ققنوس، راهی کتاب‌فروشی‌ها شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کتاب «راه‌های ابریشم نو: تاریخ جدید جهان» بیش از آنکه تاریخچه‌ای از جاده‌های ابریشم باشد، تاریخ جدیدی از جهان را نشان می‌دهد؛ اینکه از کجا آمده‌ایم و به کجا می‌رویم. این کتاب، از خاورمیانه و بی‌ثباتی سیاسی آن می‌نویسد تا چین و رشد اقتصادی آن؛ منطقه وسیعی که به سمت شرق بالکان و جنوب آسیا کشیده شده و طی سال‌های اخیر، در کانون توجه جهانی قرار گرفته است. «پیتر فرانکوپن» نویسنده این کتاب به ما می‌آموزد که برای درک موقعیت تاریخی خود، ابتدا باید گذشته شگفت‌انگیز جغرافیایی خود را درک کنیم.

فرانکوپن، درک انسان از جهان را متحول و ما را به سمت شرق، هدایت می‌کند. در جاده ابریشم بود که شرق و غرب برای نخستین‌بار از طریق تجارت و فتوحات با یکدیگر روبه‌رو شد که این امر، گسترش افکار، فرهنگ‌ها و مذاهب را در بر داشت؛ از ظهور و سقوط امپراتوری‌ها تا گسترش بودیسم و ظهور مسیحیت و اسلام، درست تا جنگ‌های بزرگ قرن بیستم. این کتاب نشان می‌دهد که چگونه سرنوشت غرب همیشه به طور جدایی‌ناپذیری با شرق پیوند خورده است.

پیتر فرانکوپن متولد بیست‌ودوم مارس ۱۹۷۱، مورخ، نویسنده و هتل‌دار انگلیسی است. او نویسنده کتاب «اولین جنگ صلیبی: فراخوانی از شرق» بوده که یک تک‌نگاری بزرگ درباره بیزانس، اسلام و غرب در قرن‌های یازدهم و دوازدهم است. وی، پژوهشگر ارشد کالج ورسستر آکسفورد و مدیر مرکز تحقیقات بیزانس آکسفورد در دانشگاه آکسفورد محسوب می‌شود.

ترجمه اصلاح شده او از الکسیاد در سال ۲۰۰۹ در ایالات متحده منتشر شد.

پیتر فرانکوپن، مورخ مستقر در دانشگاه آکسفورد، پژوهشگر ارشد کالج ووسترِ دانشگاه آکسفورد و مدیر مرکز مطالعات بیزانس در این دانشگاه است. او کتاب «جنگ صلیبی اول: فراخوان از شرق» را نوشته که یکی از تک‌نگاری‌های وزین درباره بیزانس، اسلام و غرب در قرن‌های یازدهم و دوازدهم است. کتاب «راه‌های ابریشم» هم یکی از آثار معروف اوست که دنباله آن را با عنوان «راه‌های ابریشم نو» در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد. ترجمه آلکسیاد هم از دیگر آثار این محقق و پژوهشگر است.

کتاب «راه‌های ابریشم نو: تاریخ جدید جهان» پیش‌تر با ترجمه حسن افشار در شهریور سال ۹۹ توسط نشر مرکز منتشر شده بود و حالا ترجمه جدیدی از آن ارائه شده است. نسخه اصلی این کتاب سال ۲۰۱۶ چاپ شده و ترجمه‌ای که ققنوس از آن منتشر می‌کند از روی نسخه‌ای بوده که سال ۲۰۱۷ عرضه شده است.

پیشینه چندهزارساله جاده ابریشم و استفاده مدام از ظرفیت حمل کالا از استان «توان هانگ» چین تا قلب اروپا در بازه زمانی قریب به دو هزار سال، ثابت‌کننده نیازی است که انسان‌ها از شرق تا غرب به یکدیگر داشته‌اند و همواره در پی رسیدن به تازه‌ها و به دست آوردن مایحتاج خود حتی به قیمت پیمودن راه‌های بسیار بسیار طولانی بوده‌اند.

البته شگفت‌انگیزی راه ابریشم که اولین بار «ریختوفن» آلمانی از نیمه دوم قرن نوزدهم از این نام در نوشته‌هایش استفاده کرد، فقط به خاطر گسترش بازرگانی و جهانگردی از خاور دور تا قاره سبز نبود، بلکه تبادل فرهنگی عظیمی بود که بی‌شک بدون این راه، به این سادگی‌ها ممکن نمی‌شد؛ تبادل فرهنگی که گسترش نژادی و ژنتیکی تا زبان و موسیقی و ادبیات و بسیاری موارد دیگر را دربرمی‌گرفت و موجب پیوندهایی میان مردمان ده‌ها اقلیم و جغرافیای گونه‌گون می‌شد که فارغ از سیاست‌های حاکمان‌شان، با یکدیگر ارتباط و دوستی و مودّت داشتند.

کتاب «راه‌های ابریشم: تاریخ جدید جهان» بازنگری و هم‌گرایی «پیتر فرنکوپن» در همه روایت‌ها و تاریخ‌نگاری‌های پیشین درباره تاریخ راه ابریشم و کلیت سرگذشت آن از منظر تاریخی مختص به همه جهان است. این کتاب دوستی‌ها و روابط تجاری، ارتباطات مذهبی و نژادی، ارتباطات سیاسی و اجتماعی و جنگ‌ها و صلح‌های شکل گرفته در مسیر و متأثر از راه‌های ابریشم را موشکافانه بررسی کرده و به دانشنامه جامعی تبدیل شده که شاید پیش از این نظیرش را ندیده‌ایم.

کتاب «راه‌های ابریشم؛ نگاهی به تاریخ» نوشته پیتر فرانکوپن و با ترجمه سیما مولایی در ۶۸۰ صفحه و شمارگان ۷۷۰ نسخه با قیمت ۲۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 562673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.