کمبود ویتامین D باعث بروز اختلالات عصبی می‌شود

متخصصان معتقدند که کمبود ویتامین D باعث بروز اختلالات عصبی روانی، اختلالات شناختی و بیماری‌های عصبی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که برای عملکردهای بیولوژیکی بسیار مهم است؛ ویتامین D به بدن کمک می‌کند مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، فسفر و منیزیم را جذب کند. زمانی که پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد ویتامین D تولید می‌شود. از آنجایی که این نوع ویتامین در شرایط محدودی در بدن تولید می‌شود، احتمال کمبود آن بسیار زیاد است.

علائم کمبود ویتامین D چیست؟

از آنجایی که ویتامین D به جذب بعضی از مواد معدنی کمک می‌کند کمبود این نوع ویتامین تأثیرات منفی زیادی به همراه خواهد داشت. برای نمونه، کمبود ویتامین D مانع جذب کلسیم کافی می‌شود، بنابراین فرد دچار پوکی استخوان می‌شود. علائم کمبود ویتامین D شامل خستگی، درد مفاصل، ضعف عضلانی، تغییرات خلق‌وخو و سردرد می‌شود. توصیه شده است در صورتی که احساس می‌کنید به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرید؛ آزمایش لازم برای مشخص کردن سطح ویتامین D بدن خود انجام دهید.

کمبود ویتامین D باعث بروز چه اختلالات عصبی می‌شود؟

ویتامین D به صورت گسترده‌ای با سلامت مغز مرتبط است؛ به طوری که کمبود این نوع ویتامین تأثیر منفی قابل‌توجهی بر عملکرد شناختی ذهن دارد. کمبود ویتامین D باعث بروز اختلالات عصبی روانی، اختلالات شناختی و بیماری‌های عصبی می‌شود. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کمبود این نوع ویتامین باعث بروز بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون و اختلالات عصبی-شناختی می‌شود حتی خطر بروز افسردگی را نیز افزایش می‌دهد.

چه افرادی در معرض کمبود ویتامین D قرار دارند؟

گروهی از افراد بیشتر از دیگران در معرض کمبود ویتامین D قرار دارند، افرادی که درگیر مشکلات روده‌ای مانند «کولیت اولسراتیو» یا بیماری کرون هستند در جذب ویتامین D با مشکل مواجه می‌شوند. همچنین افرادی که چاق هستند نیز سطح ویتامین D کمتری در خون خود دارند. به گفته متخصصان کسانی که عمل جراحی «بای‌پس» معده انجام می‌دهند، نمی‌توانند ویتامین D کافی جذب کنند.

چه بیماری‌هایی باعث کمبود ویتامین D می‌شود؟

بیماری‌هایی مانند فیبروز کیستیک و بیماری سلیاک مانع جذب ویتامین D در روده‌ها می‌شود، بیماری کلیوی و کبدی نیز توانایی بدن برای جذب ویتامین D را مختل می‌کند.

بدن انسان روزانه به چه مقدار ویتامین D نیاز دارد؟

یک فرد بزرگسال به صورت ایده‌آل باید بین ۱۰ تا ۲۰ میکروگرم ویتامین D در روز مصرف کند. ممکن است نوزادان، کودکان، نوجوانان و سالمندان به مقادیر بیشتری از این نوع ویتامین نیاز داشته باشند. مقدار ویتامین D مورد نیاز افراد به عوامل بیولوژیکی بستگی دارد؛ بنابراین توصیه می‎‌شود به منظور دریافت دوز کافی از این نوع ویتامین با پزشک مشورت کنید.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 594403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.