چشم‌ها خبر از سلامت بدن می‌دهند

به تازگی گروهی از محققان "مؤسسه تحقیقات پیری باک آمریکا" ارتباطی بین رژیم غذایی، ساعت زیستی، سلامت چشم و طول عمر پیدا کرده‌اند. این نخستین باری است که دانشمندان تمام این جنبه‌های مختلف سلامت را به چشم یک فرد مرتبط دانسته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کشف احتمالی چگونگی شکل‌گیری حیات اولیه در زمین و مریخ، موفقیت دانشمندان در مجبور کردن سلول‌ها به خودکشی، تقویت مهارت‌های حرکتی کودکان اپلیکیشن، دیدن کابوس از نشانه‌های اولیه پارکینسون، بررسی اختلال در تولید سلول‌های مغز که عامل بروز اوتیسم، چشم‌ها و خبر از سلامت بدن و پیشرفتی برای تحقق سریع‌ترین رایانه کوانتومی در صدر اخبار پربازدید سرویس علم و فناوری ایمنا درهفته‌ای که گذشت قرار گرفته است که در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

موفقیت دانشمندان در مجبور کردن سلول‌ها به خودکشی

در هر ثانیه یک میلیون سلول در بدن می‌میرند و این یعنی ۲.۶ پوند سلول در یک روز از بین می‌روند، اما این موضوع چندان نگران کننده نیست چرا که مرگ سلولی یک فرآیند ضروری در بدن است زیرا این کار اجازه می‌دهد تا سلول‌های نامناسب طی این فرآیند از بین بروند. بسیاری از بیماری‌ها ممکن است به دلیل شکست سلول‌ها در مردن (مردن در زمانی که نباید بمیرند)، ایجاد شده یا بدتر شوند.

سلول‌ها می‌توانند در نتیجه آسیب بمیرند با این حال، اکثر سلول‌ها خود را می‌کشند. چندین روش مختلف برای مرگ سلولی وجود دارد که برخی از آنها نتیجه یک رویه سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده هستند. برخی از روش‌های مرگ سلولی هیچ نشانه‌ای از سلول مرده باقی نمی‌گذارند در حالی که برخی دیگر از مواد سلول مرده برای درگیر کردن سیستم ایمنی استفاده می‌کنند.

اخیراً محققان دانشگاه اموری مکانیسمی را برای مرگ سلول‌های پوست شناسایی کرده‌اند که این مکانیسم ممکن است به توسعه درمان‌های جدیدی برای بیماری‌های گوشت‌خوار، آلوپسی، کهیر و شاید حتی ملانوما (کشنده‌ترین نوع سرطان پوست) بیانجامد. نکروزان غلاف (ان اف) که معمولاً با نام بیماری گوشتخوار خوانده می‌شود نوعی عفونت است که به مرگ بافت نرم بدن منجر می‌شود.

دیدن کابوس از نشانه‌های اولیه پارکینسون است!

گروهی از محققان دانشگاه بیرمنگام می‌گویند مردان مسنی که به طور مکرر کابوس‌های شبانه را تجربه می‌کنند، سه برابر بیشتر احتمال دارد که بعداً به پارکینسون مبتلا شوند.

این یافته‌ها امید به توسعه یک برنامه غربالگری را فراهم می‌کند که این برنامه بیماران را قادر می‌سازد زودتر درمان را شروع کنند. افراد مبتلا به بیماری عصبی ویرانگر مستعد دیدن رویاهای ترسناک هستند، اما دانشمندان تاکنون این موارد را به عنوان یک علامت هشدار در نظر نگرفته‌اند.

دکتر آبیدمی اوتایکو (Abidemi Otaiku) سرپرست این مطالعه گفت: اگرچه تشخیص زودهنگام پارکینسون می‌تواند واقعاً مفید باشد، اما شاخص‌های خطر بسیار کمی وجود دارد و بسیاری از آنها به آزمایش‌های بیمارستانی گرانقیمت نیاز دارند یا مانند دیابت بسیار رایج و غیراختصاصی هستند.

کشف احتمالی چگونگی شکل‌گیری حیات اولیه در زمین و مریخ

منشأ حیات روی زمین یکی از اسرار بزرگ علم است، اما تحقیقات جدید می‌گوید که پاسخ آنقدر ساده است که نه تنها یک دانش‌آموز دبیرستانی در کلاس شیمی می‌تواند آن را بازتولید کند، بلکه ممکن است یک بار در مریخ باستان نیز رخ داده باشد.

این مطالعه که توسط محققان "بنیاد تکامل مولکولی کاربردی"(FAME) انجام شده و در مجله Astrobiology منتشر شده است، ادعا می‌کند که "شیشه گدازه بازالت" یا "شیشه آتشفشانی"، کلید تشکیل RNA است که یک شکل ساده‌تر از DNA است که بسیاری معتقدند ماده اولیه لازم برای توسعه حیات است.

"استیون بنر" یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: جوامعی که منشأ حیات را مطالعه می‌کنند در سال‌های اخیر به اختلاف خورده‌اند و اغلب آنها سوالات کلاسیک را با شیمی پیچیده که نیاز به مطالعات شیمیایی دشواری دارد و توسط شیمی‌دانان ماهر انجام می‌شود، بررسی می‌کنند.

اما "بنر" و همکارانش می‌گویند که پاسخ، بسیار ساده‌تر است. مولکول‌های RNA تا ۲۰۰ نوکلئوتید به طور طبیعی زمانی تشکیل می‌شوند که " نوکلئوزید تری‌فسفات‌ها" با گدازه‌های شیشه آتشفشانی که در آن نفوذ می‌کنند، برهمکنش می‌کنند.

بررسی اختلال در تولید سلول‌های مغز که عامل بروز اوتیسم است

دانشمندان "دانشگاه راتگرز"(Rutgers University) با تجزیه و تحلیل سلول‌های بنیادی مغز بیماران مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، شواهدی مبنی بر بی‌نظمی در رشد اولیه مغز پیدا کرده‌اند که ممکن است به بروز این اختلال عصبی-روانی منجر شود.

این یافته‌ها از مفهومی حمایت می‌کنند که دانشمندان مدت‌ها به آن مشکوک بودند. این مفهوم حاکی از آن است که اختلال طیف اوتیسم، در اوایل رشد جنین و در دوره‌ای ایجاد می‌شود که سلول‌های بنیادی مغز تقسیم می‌شوند و عناصر یک مغز کارآمد را تشکیل می‌دهند.

دانشمندان دانشگاه راتگرز، سلول‌های بنیادی مغز را که به عنوان "سلول‌های پیش‌ساز عصبی"(NPCs) در بیماران مبتلا به اختلال طیف اوتیسم شناخته می‌شوند، بررسی کردند. آنها دریافتند سلول‌های پیش‌ساز عصبی که مسئول تولید سه نوع اصلی سلول‌های مغز یعنی نورون‌ها، الیگودندروسیت‌ها و آستروسیت‌ها هستند، سلول‌های دائمی مغز را یا بیش از اندازه یا کمتر از حد معمول تولید می‌کنند.

اپلیکیشنی که مهارت‌های حرکتی کودکان را تقویت می‌کند

برنامه پیشگیری از چاقی در دوران کودکی می‌تواند به زودی با اپلیکیشنی که به کودکان می‌آموزد تا بدوند، بپرند و توپ را پرتاب کنند، پیشرفت بزرگی را داشته باشد.

"آماندا استایانو"(Amanda Staiano)، پژوهشگر "مرکز تحقیقات زیست پزشکی پنینگتون"(Pennington Biomedical Research Center) در آمریکا گفت: مهارت‌های حرکتی اساسی مانند پریدن، دویدن و پرتاب کردن توپ، برای فعالیت بدنی حیاتی هستند و فعالیت بدنی، بخش مهمی از برنامه پیشگیری از چاقی در کودکان است اما این مهارت‌های حرکتی به طور طبیعی پدیدار نمی‌شوند؛ بلکه آنها را باید آموزش داد و تمرین کرد.

همه کودکان پیش‌دبستانی حداقل در بخشی از روز فعالیت بدنی دارند اما کودکان پیش‌دبستانی که فرصتی برای ضربه زدن به توپ، پرتاب توپ یا پریدن و بازی کردن را ندارند، مهارت‌های اولیه مورد نیاز را برای ورزش کردن و داشتن فعالیت‌های سازمان‌یافته‌تر در مدرسه تجربه نمی‌کنند. با افزایش سن، کودکان به سمت رفتارهای بی‌تحرک‌تر سوق می‌یابند، فرصت ساختن قلب و عضلات قوی از آنها سلب می‌شود و خطر چاقی و سایر بیماری‌های مزمن در آنها افزایش می‌یابد.

چشم‌ها خبر از سلامت بدن می‌دهند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سلامت چشم‌های شما ممکن است تأثیر مستقیمی بر احساس سایر اعضای بدن و مدت زمان زندگی شما داشته باشد.

اخیراً گروهی از محققان "مؤسسه تحقیقات پیری باک" (Buck Institute for Research on Aging) آمریکا می‌گوید ارتباطی بین رژیم غذایی، ساعت زیستی، سلامت چشم و طول عمر پیدا کرده‌اند. این اولین باری است که دانشمندان تمام این جنبه‌های مختلف سلامت را به چشم یک فرد مرتبط دانسته‌اند.

پروفسور " پانکاج کاپاهی"(Pankaj Kapahi) نویسنده ارشد این مطالعه از مؤسسه باک برای تحقیقات پیری در یک بیانیه گفت: نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد که اختلال عملکرد چشم در واقع می‌تواند مشکلاتی را در بافت‌های دیگر ایجاد کند.

محققان خاطرنشان کردند که روزه گرفتن و کاهش کالری می‌تواند عملکرد اندام مختلف در سراسر بدن از جمله سلامت چشم‌ها را بهبود بخشد. محققان افزودند روزه نه تنها بینایی را بهبود می‌بخشد، بلکه چشم در واقع در تأثیرگذاری بر طول عمر نقش دارد.

پیشرفتی که سریع‌ترین رایانه کوانتومی را محقق می‌کند

یک شرکت کانادایی به نام " زانادو کوانتوم تکنولوجیز"(Xanadu Quantum Technologies) با دستگاه جدیدی که می‌تواند در یک کار خاص از هر ابرکامپیوتری در جهان پیشی بگیرد، به پیشرفت چشمگیری دست یافته است.

" زانادو" یک کامپیوتر کوانتومی به نام " بوریلیس"(Borealis) را مهندسی کرده که به "برتری کوانتومی" دست یافته است و نتیجه‌ای آنچنان سریع ارائه می‌دهد که فراتر از توانایی فعلی سیستم‌های رایانه‌ای سنتی و ابررایانه‌های کنونی است.

این نتیجه در واقع تحویل یک مجموعه اعداد با دامنه احتمال مشخص تنها در ۳۶ میلیونم ثانیه است. برای مقایسه باید گفت که انجام این کار برای قدرتمندترین ابررایانه‌های موجود امروزی بیش از ۹۰۰۰ سال طول می‌کشد!

برتری کوانتومی در محاسبات کوانتومی، توانایی بالقوه دستگاه‌ها برای حل مشکلاتی است که کامپیوترهای کلاسیک عملاً از انجام آن ناتوان هستند.

"کریستین ویدبروک" بنیانگذار و مدیر اجرایی شرکت " زانادو" می‌گوید: این چیزی است که ما فکر می‌کنیم واقعاً عالی است. بسیاری از این پیشرفت‌ها همان چیزی هستند که ما برای رسیدن به یک کامپیوتر کوانتومی که برای مشتریان مفید است به آن نیاز داریم. مهم‌ترین بخش این پیشرفت این است که نشان می‌دهد صنعت در مسیری به سوی محاسبات کوانتومی جهانی قرار دارد.

کد خبر 580813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.