ضرورت مقابله با رانت، در هنر خوشنویسی!

مدرس خوشنویسی دانشگاه هنر اصفهان گفت: متاسفانه متولیان فرهنگی کشور به رشته هنری خوشنویسی کلاسیک اهمیت نمی‌دهند و هیچ برنامه و راهبردی برای توسعه و تقویت این رشته در کشور ندارند.

سیدمحمد فاتح نطنزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برای فعالیت تخصصی در رشته‌های خطاطی همچون نستعلیق و ثلث، باید سال‌ها وقت خود را برای فراگیری هر چه بیشتر این هنر صرف کنیم؛ ارتقا از رتبه ممتازی به رتبه استادی خوشنویسی نیازمند صرف زمان طولانی است.

وی با بیان اینکه از لحاظ اقتصاد هنر، فعالیت در این رشته مقرون به صرفه نیست، تاکید کرد: این موضوع به عوامل زیادی برمی‌گردد که یکی از مهم‌ترین دلایل آنها این است که هنر خطاطی در کشور ما خواهان چندانی ندارد.

این استاد خط شکسته نستعلیق تصریح کرد: خرید آثار هنری به دلیل قیمت بالای آنها، برای افراد با سطح درآمد پایین و متوسط امکان‌پذیر نیست و بیشتر افرادی که از سطح درآمد بالایی برخوردار هستند، خواهان خرید آثار هنری هستند که رشته خطاطی هم از این امر مستثنی نیست.

فاتح نطنزی ادامه داد: نیاز است که نهادهای فرهنگی و هنری همچون ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی،، میراث فرهنگی و حوزه هنری و موزه‌ها، اقدام به خرید این آثار کنند ولی متأسفانه در این رابطه اقدامی نمی‌شود؛ اگر هم تاکنون اثر هنری خریداری شده، بیشتر آثار با قدمت تاریخی بوده است.

وی در خصوص دلایل گرایش افراد و نهادهای فرهنگی و هنری به آثار نقاشی‌خط به جای خطاطی، گفت: آثار نقاشی‌خط نه اثر نقاشی و نه هنر خطاطی است؛ متأسفانه رشته نقاشی‌خط هنوز در کشور ما بر مبنای اصول هنری شکل نگرفته و برگرفته از هیچ قاعده هنری خوشنویسی نیست.

مدرس خوشنویسی دانشگاه هنر اصفهان اضافه کرد: در رشته نقاشی‌خط هر فردی بدون رعایت اصول هنری و نقاشی، بر اساس سلیقه خود شروع به خلق اثر می‌کند؛ البته میان افرادی که در رشته نقاشی‌خط فعالیت می‌کند هم استادانی همچون «سید محمد احصایی» هستند که آثار هنری فاخری خلق کرده‌اند.

فاتح نطنزی ادامه داد: در واقع این افراد خوشنویسی خود را به حد اعلا رساندند و سپس وارد رشته نقاشی خط شدند، اما بسیاری دیگر از افرادی که در کشور در رشته نقاشی‌خط فعالیت می‌کنند، در یکی از رشته‌های نقاشی و خطاطی ضعیف هستند، به همین دلیل آثار خوشنویسی خط در کشور فروش کمتری دارد، البته فروش این آثار در مقایسه با خوشنویسی کلاسیک، بهتر است.

ترکیه به دنبال تحریف خوشنویسی ایران

وی با بیان اینکه کشور ترکیه در رشته خوشنویسی کلاسیک گوی سبقت را از ما ربوده است، اظهار کرد: این کشور چند سالی است قصد دارد امپراطوری عثمانی که در اثر خونریزی و جنایت برپا شده بود را به عنوان امپراطوری هنری عثمانی به جهان معرفی کند؛ به همین منظور در سال‌های اخیر جشنواره‌های هنری متعددی را در سطح بین المللی برگزار کرده است که یکی از بارزترین آنها، جشنواره هنری «ایرسیکا» است.

این استاد خط شکسته نستعلیق با بیان اینکه این جشنواره در سطح بین‌المللی در رشته خطاطی کلاسیک برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این فستیوال شرکت کنندگان که همان خطاط‌های برجسته کشورها هستند، مجبورند آثار خطاطی خود را بدون ذکر نام صاحب اثر برای داوری ارائه دهند.

به گفته فاتح نطنزی، هر ساله خطاط‌های برجسته کشورمان در این جشنواره شرکت و حائز رتبه برتر می‌شوند ولی غافل از اینکه کشور ترکیه پس از خرید آثار برجسته، آنها را به نام هنرمندان کشور خود در کشورها و گالری‌های هنری جهان می‌فروشند.

وی تصریح کرد: متأسفانه متولیان فرهنگی کشور به رشته هنری خوشنویسی کلاسیک اهمیت نمی‌دهند و به عقیده من هیچ برنامه و راهبردی برای توسعه و تقویت این رشته ندارند، چه برسد به اینکه بخواهد هنرمندان آن را در سطح بین المللی مطرح کنند.

این استاد خط شکسته نستعلیق گفت: کشور ترکیه همانطور که نستعلیق ایرانی را به نام خود در جهان معرفی کرد به دنبال این است که سایر رشته‌های خط ایرانی را نیز به نام خود معرفی کند.

نطنزی تاکید کرد: بالا بردن قیمت جوایز در جشنواره‌های کشور اقدام مؤثری برای حفظ خوشنویسی کلاسیک نیست بلکه باید از خود هنرمند حمایت‌های لازم صورت گیرد؛ هنرمند نباید دغدغه فروش آثار خود را داشته باشد زیرا بسیاری از آنان گذران زندگی خود را از فروش آثار خود تأمین می‌کنند.

ضرورت مقابله با رانت، در حوزه خوشنویسی

وی با تاکید بر اینکه متأسفانه در برخی نهادهای فرهنگی و هنری رانت وجود دارد، ادامه داد: چرا باید یک نهاد فرهنگی، یکصد اثر از یک هنرمند خطاط خریداری کند، ولی حاضر به خرید یک اثر از هنرمند خطاط دیگر نباشد؟ در حالی‌که هنرمندان خوشنویس زیادی در سراسر کشور با مشکلات اقتصادی و معیشتی روبه‌رو هستند.

مدرس خوشنویسی دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه متأسفانه به صورت عادلانه از هنرمندان خوش نویس کشور حمایت نمی‌شود، تصریح کرد: به عنوان نمونه وامی که قرار است به همه هنرمندان خوشنویس کشور اختصاص یابد، در عمل به چند هنرمند خوشنویس نورچشمی تعلق می‌گیرد.

کد خبر 579948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.