گالری آثار هنرمندان در منزل آنها حبس شده است

استاد طراح، گرافیست و خوشنویس و از پیشگامان انقلاب در دیدار با شهردار اصفهان با بیان اینکه گالری آثار هنرمندان در منزل آنها حبس شده است، گفت: می‌توان برای نامگذاری معابر از اسامی هنرمندان استفاده کرد؛ همچنین چاپ کتاب آثار هنرمندان،نام این قشر فرهیخته را ماندگار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «استاد محمد موحدیان عطار» در دیدار با شهردار اصفهان، اظهار کرد: امروزه رابطه هنرمندان با نسل قدیم و جدید قطع شده است، البته نسل جدید بسیار پر انرژی و پر استعداد هستند، اما متأسفانه ارتباطی با ریشه‌ها و نسل‌های قبل از خود ندارند.

وی ادامه داد: هنرمندان جوان متصور هستند که آثار آنها بدون نقص است، اما اگر با ریشه‌های هر بخش هنری ارتباط داشته و سوابق هنری و فرهنگی هنرمندان را نظاره‌گر باشند به این نکته پی خواهند برد که آثار آنها تفاوت زیادی با آثار فاخر گذشته دارد.

این استاد طراح، گرافیست و خوشنویس با بیان اینکه هنرآموزان و هنرمندان با سابقه و مشهور متولیان و مسئولان فرهنگی و هنری شهر هستند، افزود: ارتباط مسئولان با هنرمندان ضعیف است و هنرمندان در حاشیه فعالیت می‌کنند همچنین جایگاه و شأن واقعی آنها حفظ نشده است؛ متولیان فرهنگ و هنر باید نقش هنرمند در جامعه را باور داشته باشند و تأثیرگذاری آنها را بدانند.

موحدیان عطار تاکید کرد: یکی از راهکارهای ارتباط نسل پر انرژی هنری امروز با ریشه‌های خود، مطالعه بصری و دیدن آثار هنرمندان است.

وی یکی دیگر از دغدغه‌های هنرمندان را ماندگار نشدن آثار آن‌ها دانست و تصریح کرد: باید آثار هنرمندان در قالب اثری نفیس مکتوب و برای نسل‌های آینده ماندگار شود.

این استاد طراح، گرافیست و خوشنویس با تاکید بر اینکه آثار خلق شده هنرمندان در منزل آنها می‌ماند و پس از فوت آنها سرنوشت نامعلومی پیدا می‌کند، افزود: مراکز فرهنگی و هنری باید توسط متولیان فرهنگ به زیور طبع آراسته شود.

وی اظهار کرد: هنرمندان در ۴۲ سال اخیر آثار زیادی از خود به یادگار گذاشته‌اند، اما با درگذشت آنها، آثارشان به دست دلالان افتاده یا نزد خانواده آنها محصور شده و سرنوشت نامعلومی پیدا کرده است در حالی که می‌توان برای نامگذاری معابر از اسامی هنرمندان استفاده کرد یا از طریق چاپ کتاب آثار آنها را به جامعه شناساند.

موحدیان عطار با بیان اینکه معرفی هنرمندان به جامعه وظیفه دستگاه‌های فرهنگی است، گفت: هنرمندان پیشکسوت انگیزه و توانی برای معرفی آثار خود ندارند، اما شهرداری می‌تواند در این راستا گام‌های خوبی بردارد؛ در دانشگاه علم و صنعت فارغ‌التحصیلانی که به درجات عالی رسیدند به همگان معرفی شده‌اند که یک اقدام پسندیده است.

این استاد طراح، گرافیست و خوشنویس ادامه داد: نمایشگاه، سکوی پرش هنرمند است چرا که از این طریق، بازتاب و تأثیر هنر خود در مردم را دیده، از نظر صاحبنظران و اهالی هنر نسبت به هنر خود آگاه شده، تأثیر می‌پذیرد و برای خلق آثاری با کیفیت بهتر انگیزه می‌گیرد از این رو با برگزاری نمایشگاه می‌توان آثار و تجربیات هنرمندان را به نسل جوان انتقال داد.

وی با تاکید بر اینکه باید ظرفیت هنری شهر را در غرفه‌های ویژه معرفی کرد، ادامه داد: می‌توان محل مناسبی برای نمایش آثار هنرمندان در شهر به وجود آورد چرا که به عنوان مثال در اصفهان به عنوان شهر زادگاه استاد فرشچیان محلی برای نمایش آثار ایشان وجود ندارد که این موضوع ناشی از ضعف فرهنگی است.

این استاد طراح، گرافیست و خوشنویس با تاکید بر اینکه چاپ کتاب آثار هنرمندان، این قشر فرهیخته را ماندگار می‌کند، گفت: باید هنرمندان و تشکل‌های هنری را در تصمیم‌گیری‌های شهری دخیل کرد.

وی با بیان اینکه گالری آثار هنرمندان در منزل آنها حبس شده است، افزود: حوزه هنری به مؤسسه فرهنگی و هنری و بزرگ تبدیل شده در حالی که زمینه سازی برای فعالیت آنها اثرگذارتر است.

به گزارش ایمنا، استاد محمد موحدیان عطار متولد سال ۱۳۲۸ هجری شمسی و فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت در سال ۱۳۵۲ است.

او دانش آموخته رشته مهندسی مکانیک دانشکده علم و صنعت ایران است و دریافت درجه ۲ هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور ۱۳۷۰ و دریافت درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور سال ۱۳۸۰، معرفی به عنوان چهره ماندگار استان اصفهان در رشته هنر سال ۱۳۸۸، برگزیده نخست مسابقه طراحی آرم مجتمع فولاد مبارکه اصفهان سال ۱۳۸۲ و برگزاری نمایشگاه انفرادی در ایران و کشورهای چین، هند، پاکستان، مراکش و کنیا از جمله افتخارات این استاد برجسته به شمار می‌آید. حضور در جشنواره‌ها و دوسالانه‌های ملی و بین‌المللی گرافیک، کاریکاتور و خوشنویسی از دیگر افتخارات استاد محمد موحدیان عطار است.

کد خبر 473038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.