۳۴ روزِ دلهره‌آور در مسافرخانه پارس

تله‌تئاتر «وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس» اثری از یک گروه اصفهانی درباره وقایع منتهی به سوم خردادماه ۱۳۶۱ و آزادسازی خرمشهر است که از شبکه‌های تلویزیونی، روی آنتن می‌رود.

به گزارش ایمنا، در آستانه سوم خرداد یکی از پرافتخارترین روزهای تاریخ کشورمان که نامش با آزادسازی خرمشهر گره خورده است و به‌عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی برای همیشه تاریخ در تقویم این سرزمین به ثبت رسید، معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، میزبان هنرمندانی شد که این مقاومت جانانه و این پیروزی بزرگ را در قالب یک نمایش تلویزیونی به تصویر کشیده‌اند.

سعید امامی، معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در آیین رونمایی از کتاب و پوستر تله‌تئاتر «وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس» با تأکید بر حمایت از ایده‌های مردمی و پرهیز از تولید آثار سفارشی در حوزه‌های فرهنگی و هنری اظهار کرد: سیاست معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در دوره فعلی حمایت از تولید آثار مردمی و همکاری با نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی است تا با پرهیز از تولید آثار سفارشی و به دور از شعارزدگی، آثاری مانند تله‌تئاتر «وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس» که برآمده از دغدغه‌های شخصی هنرمندان و مجموعه‌های فرهنگی مردمی و به دور از وابستگی به نهادهای دولتی است، تولید شود.

وی که اعتقاد دارد هرچه یک اثر هنری از فضای سفارشی دور باشد تأثیر فرهنگی بهتری بر جامعه دارد، افزود: پیشنهاد اولیه هر برنامه‌ای که برای سالروز آزادسازی خرمشهر در معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تدارک دیده‌ایم، از سوی مجموعه‌های مردمی به دست ما رسیده و تنها نقش حمایت‌کننده و مشارکت‌کننده را در تولید این آثار داشته‌ایم که این موضوع درباره نمایش وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس نیز صدق می‌کند.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: دلایل موفقیت و کیفیت بالای این اثر این است که برآمده از دل نویسنده آن و دغدغه شخصی او بوده است.

امامی با اشاره به تأیید متن این نمایشنامه در شورای تخصصی تالار هنر به‌عنوان دفتر تخصصی هنرهای نمایشی، پس از اعمال تغییرات جزئی گفت: ویژگی مهم نمایش این بود که عوامل آن بدون وابستگی به حمایت مالی شهرداری، مراحل تولید اثر را آغاز کردند و با مشاهده جدیت این تیم انگیزه ما برای حمایت مادی و معنوی از این اثر نیز بیشتر شد؛ بنابراین از سایر هنرمندان و صاحبان ایده‌های فرهنگی و هنری نیز درخواست می‌کنم منتظر سفارش اثر از سوی نهادهایی مانند شهرداری نباشند و با تکیه بر دغدغه‌های شخصی شروع به فعالیت‌های فرهنگی و هنری کنند و مطمئن باشند مورد حمایت نهادهای گوناگون از جمله شهرداری قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به حمایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان از تولید این اثر، از همکاری با سازمان بسیج دانش‌آموزی و سپاه حضرت صاحب‌الزمان (عج)، برای تولید چند اثر دیگر به‌مناسبت سوم خرداد امسال خبر داد.

دفاع مقدس دغدغه همیشگی‌ام بود

تهیه‌کننده تله‌تئاتر «وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس» نیز با بیان اینکه چه در زمان حضور در جبهه‌های جنگ و چه در زمان کنونی همواره دغدغه دفاع مقدس را داشته‌ام، گفت: هرچند آغاز تولید اثر بدون پشتوانه مشکل است، اما چون راه‌مان را می‌شناسیم منتظر جذب حامی مالی و تصویب این نمایشنامه نماندیم.

وی ابراز امیدواری کرد: از آثاری که موضوع آنها دفاع مقدس است بیشتر حمایت شود چون برای تأمین برخی تجهیزات جنگی با محدودیت مواجه شدیم که امیدوارم راهکاری برای این امر تعریف شود. بسیاری از شاخص‌های درست انقلاب اسلامی را در دوران دفاع مقدس می‌دیدیم اما شاید نسل جوان با این شاخصه‌ها آشنا نباشند و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری، تصمیم گرفتیم اثری تولید کنیم که جوانان با آن ارتباط برقرار کرده و با دفاع مقدس آشنا شوند.

هنرمند، تجلی وحدت ملی را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تله‌تئاتر «وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس» دانست و افزود: در این نمایش از دو بازیگر ارمنی و همچنین بازیگران اصفهانی و خوزستانی استفاده کردیم و برای هیچ بازیگری لهجه‌سازی صورت نگرفته و هر بازیگر به زبان و لهجه خود سخن می‌گوید. در دوران دفاع مقدس هم دسته‌بندی خاصی وجود نداشت و گوشه‌هایی از این همدلی را در نمایش خود به تصویر کشیده‌ایم.

وی تولید این نمایش را ادای دین به خون شهدا دانست و گفت: در جنگ تحمیلی عراق علیه کشورمان ۳۸ کشور از شرق و غرب دنیا به دشمن ما کمک می‌کردند اما با رشادت‌های شهدا و رزمندگان که از اقوام و ادیان گوناگون بودند، یک وجب از خاک‌مان را از دست ندادیم و امیدوارم این نمایش مورد استقبال قرار گیرد، چون مصمم به تولید آثار خوب در حوزه دفاع مقدس هستیم.

وقایع دفاع مقدس، بستری جذاب برای خلق آثار دراماتیک

حبیب نریمانی، نویسنده و کارگردان تله‌تئاتر «وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس» در ادامه با اشاره به شروع تولید این اثر از سال ۹۷ و ادامه تمرینات حتی به‌صورت مجازی در دوران سخت کرونا، اظهار کرد: دفاع مقدس و به‌خصوص مقاومت ۳۴ روزه در خرمشهر همواره یکی از دغدغه‌های من بود. در پژوهش‌های خود به عکس‌های مستندی برخورد کردم که هرکدام بستر تولید یک اثر هنری است.

نریمانی با بیان اینکه بزرگ‌ترین بازیگران و کارگردانان جهان آثاری در حوزه جنگ دارند، ادامه داد: با وجود دوران پرافتخار دفاع مقدس این خلأ در داخل کشور احساس می‌شود؛ بنابراین باید در این حوزه جدی‌تر از گذشته دست به تولید اثر بزنیم چون وقایع دفاع مقدس از جمله آزادسازی خرمشهر بستر جذابی برای خلق آثار دراماتیک است.

وی که در مرحله پژوهش و پیش‌تولید نمایشنامه خود با شهدای ارامنه آشنا شده، در ادامه تصمیم می‌گیرد در کنار سایر اقوام از چند کاراکتر ارمنی نیز استفاده کند.

نریمانی اضافه کرد: یکی از ضعف‌های آثار دفاع مقدس این است که تمام بازیگران آنها به لهجه مرکز کشور صحبت می‌کنند، در صورتی که ایران گستره‌ای از لهجه‌ها، گویش‌ها و ادیان گوناگون است و امیدوارم نمایش وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس به‌خوبی با مخاطبان ارتباط برقرار کند.

این نویسنده و کارگردان با بیان اینکه برای خلق اثر خود از عناصر واقعی برای پرداخت یک داستان خیالی بهره برده، درباره نام اثر خود گفت: داستان در لابی یک مسافرخانه می‌گذرد و رضا عاج که نقش مسافرخانه‌چی را بر عهده دارد، به‌عنوان سرباز ارتش در خرمشهر حضور داشته، از اتفاقاتی که در آن روزها بر مردم خرمشهر و مدافعان وطن گذشت و لحظات دلهره‌آوری را برای آنها رقم زده، صحبت می‌کند که گوشه‌ای از آن را در نمایش می‌بینیم. بنابراین تصمیم گرفتم نام اثر از نظر دراماتیک، جذاب و سوال‌برانگیز و از نظر معنایی نیز حاوی منظور من باشد. مسافرخانه پارس در واقع نماد یک ایران کوچک است.

حمایت تمام‌قد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از آثار هنری و فرهنگی

جواد ایزددوست، مدیر هنری و امور سینمایی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان نیز در این آیین گفت: سال گذشته با حمایت از چاپ کتاب نمایش تلویزیونی «کشتن کابوس‌ها» با این تیم همکاری داشتیم که این نمایش در پنجمین جشنواره استانی فانوس رتبه نخست را کسب کرد و امیدوارم نمایش «وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس» نیز موردتوجه مخاطبان قرار گیرد.

ایزددوست از برگزاری ششمین جشنواره ملی فانوس به میزبانی اصفهان خبر داد و افزود: مراسم اختتامیه این جشنواره بیست‌وپنجم آبان‌ماه و همزمان با روز حماسه و ایثار مردم اصفهان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: تولید یک اثر به‌صورت کاملاً خودجوش با موضوع دفاع مقدس قطعاً نتیجه مطلوب‌تری نیز به‌دنبال دارد. سرود «سلام فرمانده» نیز نمونه‌ای از تولید این نوع آثار بوده که مخاطبان را در سراسر کشور تحت تأثیر قرار داده است.

ایزددوست تأکید کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان آمادگی دارد با وجود برخی محدودیت‌ها، به‌صورت تمام‌قد و با تمام ظرفیت‌ها از تولید آثار فرهنگی و هنری حمایت کند.

نقش‌آفرینی ارامنه در نمایش وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس

زارنوش آقوریان، رئیس انجمن فرهنگی ارامنه فریدنی‌ها که به همراه همسر خود نقش یک زوج ارمنی را در این تله‌تئاتر بازی کرده، آن را دومین تجربه همکاری خود با حبیب نریمانی پس از نمایش «رومئو و ژولیت» دانست و گفت: از دوران جنگ چیز زیادی به یاد ندارم اما دوست داشتم با بازی در نمایش وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس به شهدای ارامنه اصفهان از جمله هراچ هاکوپیان که پس از سال‌ها دوری از شهر خود، سال گذشته در اصفهان تشییع و به خاک سپرده شد ادای دین کنم. در ادامه نیز همسرم بازی در این نمایش را با جان و دل پذیرفت. ما ارامنه اتحاد شرق و غرب علیه کشورمان را تجربه کرده‌ایم و دوست داشتم مقاومت ایرانیان در مقابل شرق و غرب در دفاع مقدس و اتحاد اقوام و ادیان را به مخاطبان نشان دهم.

به گزارش ایمنا، نمایش ۸۰ دقیقه‌ای «وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس» محصول معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و مشارکت صداوسیمای مرکز اصفهان است که سه‌شنبه _سوم خردادماه_ ساعت ۱۵ از شبکه سراسری شما و پنجشنبه _پنجم خردادماه_ ساعت ۲۱ از شبکه استانی مرکز اصفهان پخش می‌شود. تکرار این نمایش نیز ساعت ۱۱ جمعه _ششم خردادماه_ از شبکه استانی اصفهان روی آنتن می‌رود.

کد خبر 577087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.