به رنگ پرچم؛ نماینده هنر انقلابی اصفهان در تئاتر شهر تهران

می‌توان شیوه‌های متنوع اجرایی را دخیل کرد که بتواند جذابیت داشته باشد. چون در قالب اجرا خیابانی با همه نوع قشر روبرو هستیم و باید تمام این فاکتورها را در نظر بگیریم تا برای مخاطب جذاب، بدون اغراق و ارزش تماشا داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همزمان با فرا رسیدن هفته هنر انقلاب اسلامی محوطه مجموعه تئاتر شهر از روز شنبه بیستم فروردین شاهد اجرای چند نمایش خیابانی، مجالس پرده خوانی و مجالس نقالی با حضور هنرمندان شناخته شده در این حوزه‌ها بوده است که تا پایان روز جمعه بیست و ششم فروردین ماه ادامه دارد. در میان این نمایش‌های خیابانی، نام هنرمندان اصفهانی نیز به چشم می‌خورد.

نمایش خیابانی «به رنگ پرچم» به نویسندگی و کارگردانی پویا امامی و مجتبی خلیلی از جمله ویژه برنامه‌هایی است که از تاریخ یاد شده و از ساعت ۱۶ تا ۱۸:۳۰ توسط اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری، شهرداری منطقه ۱۱ تهران، انجمن هنرهای نمایشی ایران، مجموعه تئاتر شهر و دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی میزبان شهروندان تهرانی در محوطه مجموعه تئاتر شهر است.

مجتبی خلیلی، متولد ۱۳۶۹ دارای تحصیلات لیسانس کارگردانی نمایش و عضو انجمن نمایشگران خیابانی خانه تئاتر است. وی دارای عناوین و جوایز مختلف از جشنواره‌های مختلف است که از میان آن می‌توان به: سی‌امین جشنواره بین‌المللی جشنواره تئاتر فجر در بخش خیابانی و در مقام کارگردانی، جشنواره شهروندی در مقام نویسنده و کارگردان، جشنواره مریوان جایزه نگاه تماشاگران، جشنواره فتح خرمشهر عنوان طرح و ایده برتر، جشنواره شهروند لاهیجان کارگردانی اول را کسب کند. حضور در جشنواره‌های مقاومت تهران، فتح خرمشهر، سوره ماه، تیرنگ، شهروندی و جشنواره بین‌المللی مریوان و آئین سنتی تهران از دیگر افتخارات این کارگردان است.

نمایش "هشت خان" آخرین اثر این کارگردان به شمار می‌آید که از بیست و ششم اسفند تا دوازده فروردین ۱۴۰۱ در قالب ۴۵ اجرا در مشهد و قبل تر از آن هم در جشنواره شهروندی میزبان مخاطبان هنر نمایش بوده است. در گفت‌وگو با این هنرمند بیشتر با اثر «به رنگ پرچم» و اجرای آن در محوطه تئاترشهر به مناسبت هفته هنر انقلاب آشنا خواهیم شد.

این اثر هنری را معرفی می‌کنید؟

از آنجا که هفته مربوط به روز شهادت شهید مرتضی آوینی است بیشتر آثار که در این هفته اجرا می‌شود در همین زمینه خواهد بود. یعنی در ارتباط با نامگذاری هفته هنر انقلاب، شامل آثاری است که در بحث پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گرفتن با هفته هنر انقلابی آثار نمایشی اجرا می‌شوند.

از طرف دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی پیشنهاد شد که در تاریخ ذکر شده (۲۰ فروردین لغایت ۲۶ فروردین) اجرا صورت بگیرد. که به صورت مشترک این اثر از طرف کانون تجربه‌های نو خانه فرهنگ شیخ هادی در حال اجرا است.

به رنگ پرچم درباره سه رنگ پرچم ایران سبز، سفید و قرمز است که به دنبال یک مرز هستند تا از جنس خودشان و رنگشان به آن هویت بدهند که در پایان پرچم ایران تشکیل می‌شود. در این نمایش اتفاق‌های انقلاب اسلامی و حوادثی که رخ داده ذکر و در مواردی بررسی می‌شود. این نمایش توانست در جشنواره تئاتر روح الله اصفهان مقام‌های کارگردانی، ایده و بازیگری مرد را کسب کند. نویسنده این اثر پویا امامی و کارگردانی آن به صورت مشترک انجام شده است. تیم عوامل اجرایی از تهران هستند و با همکاری شهرداری منطقه ۱۱ تهران انجام می‌شود.

چگونه می‌توان آثار ارزشی را برای مخاطب جذاب کرد تا بدون اغراق باشند؟

چون هویت تاریخ یک مملکت را به تماشاگر و برای نسل جدید ارائه می‌دهیم، دیالوگ نقش اساسی دارد. همان طور که عنصر اصلی نمایش دیالوگ است و باعث می‌شود تماشاگر با اثر ارتباط برقرار کند. می‌توان شیوه‌های متنوع اجرایی را دخیل کرد که بتواند جذابیت داشته باشد. چون در قالب اجرا خیابانی با همه نوع قشر روبرو هستیم و باید تمام این فاکتورها را در نظر بگیریم تا برای مخاطب جذاب، بدون اغراق و ارزش تماشا داشته باشد.

از نظر شخصی، مرکز هنرهای نمایشی بخش کانون تئاتر خیابانی درست عمل می‌کند زیرا اجراهای نمایشی صرف از اینکه در قالب یک جشنواره برگزارمی شود باید اجرای عموم داشته باشد و در استان‌ها نیز باید همین رویه در فواصل سال دنبال شود که متولی آن مرکز هنرهای نمایشی است که امیدوار هستیم در سال جدید این اتفاق برای تمامی استان‌ها فراهم بشود.

چه ارگان‌هایی می‌توانند در هفته هنر انقلاب مشارکت کنند؟

برای هفته هنر انقلاب در اصفهان باید حوزه هنری دخیل بوده و از قبل برنامه مشخصی داشته باشد تا بتواند ارائه بدهد، اما هنوز در جریان آن نیستم که برای هفته هنر انقلاب برنامه صرف برای تئاتر خیابانی داشته باشد یا خیر. اما در سال‌های گذشته کانون تئاتر خیابانی اصفهان با همکاری تالار هنر این برنامه را داشتند که برای طول سال برنامه مشخصی برای هر مناسبت با عناوین مختلف به هنرمندان سفارش می‌دادند، امیدوارم که همان رویه سال‌های گذشته تکرار بشود.

چرا حضور در جشنواره‌ها برای فعالان حوزه نمایش بسیار دارای اهمیت است؟

تمایل بیشتر برای حضور در جشنواره‌ها بخاطر این است که با شهرستان‌های دیگر تبادل اطلاعات کنیم و وقتی به عنوان نماینده یک استان در جشنواره‌ای حضور پیدا می‌کنید حداقل این است، حمایت مادی و معنوی هر چند کوچک انجام شود. در شهرهای دیگر حتی با کمترین امکانات پشت گروه نمایشی هستند و از آنها حمایت می‌کنند اما اصفهان فقط جشنواره فجر را حمایت می‌کند و چه بسا که ارگان‌های دیگر اصلاً این اتفاق را قبول ندارند.

تئاتر خیابانی پتانسیل بالا و امکانات زیادی در استان اصفهان دارد اما چرا هنوز نتوانسته یک جشنواره ملی تئاتر خیابانی برگزار کند، در صورتی که اگر ارگان‌ها به هر عنوانی جمع شوند یک حرکتی رخ خواهد داد. نه صرف برگزاری یک جشنواره و فقط به یک دوره یا دو دوره نیز ختم نشود.

گفتگو از: جمال نوروزباقری خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 568147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.