بازگشت به ریشه‌های ستبر هنر در اصفهان

مترجم، مجری و بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر کشور همدلی و همراهی مردم با متولیان فرهنگی شهر در برگزاری رویدادهای بزرگی مانند جشنواره «خندستان» را یک ضرورت می‌داند و از مردم اصفهان می‌خواهد به ریشه‌های قوی هنر در اصفهان رجوع کرده و با خندستان همراهی و همدلی کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از ستاد خبری سومین جشنواره بین‌المللی نمایشنامه‌نویسی کمدی خندستان، «شهرام زرگر» با بیان این مطلب گفت: اهمیت برگزاری رویدادهای فرهنگی مانند جشنواره‌ها بر کسی پوشیده نیست. برپایی این رویدادها که منجر به گردش چرخش فرهنگ به عنوان یک رکن ضروری در کشور می‌شوند از سویی بر عهده متولیان فرهنگی _از دولت گرفته تا مجلس و نهادهای فرهنگی– است و از سوی دیگر وظیفه‌ای بر دوش مردم است، بنابراین اینکه فکر کنیم نهادهای دولتی باید این رویدادها را ترتیب بدهند و ما تنها نظاره‌گر باشیم، تصوری نادرست است.

بازیگر فیلم «دل و دشنه» از جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به عنوان نمونه‌ای موفق برای همراهی مردم با متولیان فرهنگی در برگزاری چنین رویدادهایی یاد کرده و افزود: مردم شهر این جشنواره را از خود می‌دانند و در برگزاری آن همدلی و مشارکت چشمگیری دارند.

وی ادامه داد: قطعاً اصفهان نیز این ظرفیت را چه به لحاظ فرهنگی و چه به لحاظ قدرت اقتصادی دارد. اصفهان از قطب‌های اقتصادی، فرهنگی و تاریخی ایران است و مردمِ آن در عین اصالت و پایبندی به اخلاق، به امر هنر نیز توجهی ویژه دارند.

این هنرمند با تاکید بر اینکه تئاتر از قبل از انقلاب در سبد فرهنگی مردم اصفهان قرار داشت، تصریح کرد: زمانی که من کودک بودم پدر و مادرم من را نزد مادربزرگم می‌گذاشتند و به اصفهان می‌آمدند تا تئاتر ارحام صدر را تماشا کنند. پدرم علاقه زیادی به ارحام صدر داشت و نگران این بود که وقتی به اصفهان می‌آیند بلیت نمایش را نتوانند تهیه کنند! این نشان می‌دهد که ارحام صدر علی‌رغم اینکه در آن زمان هیچ تبلیغ تلویزیونی یا مکتوب در روزنامه و… هم حضور نداشته اما چقدر طرفدار داشت و محبوبیت و قدرت او دهان به دهان در میان مردم در جریان بوده است. هنرمندی که در عین آوردن لبخند به لب مردم تلنگری هم می‌زده و نکات اجتماعی را با زبانی انتقادی گوشزد می‌کرده است.

زرگر با تاکید بر اینکه اصفهان به شایستگی چنین جایگاهی دارد و وظیفه خطیری بر دوش آن است، اظهار کرد: حتم دارم اصفهان برای برگزاری چنین رویدادی نیز به شایستگی عمل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره خندستان با برنامه‌ای دقیق و میزبانیِ باکیفیتی برگزار شده و امیدوارم مردم نازنین اصفهان نیز در ایامی که شاید کمی لبخند از آن‌ها گرفته شده و خشکی زمین و آسمان بر سر این شهر سایه افکنده، با تسامح بنگرند و به این فکر کنند که در سخت‌ترین شرایط هم می‌توان به ریشه‌ها رجوع کرد و سختی‌ها را راحت تر تحمل کرد.

این هنرمند از مواجهه‌های متعدد خود با شهر اصفهان یاد کرد و گفت: یک بار در آبان ۹۸ داور منطقه‌ای جشنواره فجر بودم و چند روزی را مهمان انجمن نمایش اصفهان شدم. پیش‌تر هم در سال ۷۵ فیلم عقرب به کارگردانی بهروز افخمی را طی حدود ۲۰ روز در اصفهان فیلمبرداری کردیم. در همه مواجهه‌هایی که با اصفهان داشتم آنچه خیلی برای من جالب بود و امروز برایم دریغ است این بود که اصفهان را حقیقتاً یک باغ شهر بزرگ دیدم. حیرت می‌کردم از حجم سرسبزی موجود در شهر؛ هرچند متأسفانه امروز این سرمایه اصفهان در معرض خطر قرار گرفته است.

کد خبر 540544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.