«بهشت حکیم‌الله»؛ روایت مهاجرت از افغانستان تا قلب داعش

کارگردان تئاتر «بهشت حکیم‌الله» گفت: آشنایی با یک دوست افغان، علاقه به زبان فارسی دری و از طرفی رنجش زنان افغانستانی باعث شد در پی نمایشنامه‌ای با محوریت موضوع زن با زبان فارسی دری باشم.

ویدا موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: نمایش «بهشت حکیم‌الله» روایتگر زندگی عاشقانه یک دختر جوان اهل افغانستان به اسم آئینه است که به اصرار نامزدش حکیم‌الله، از مزار شریف افغانستان به قرچک ورامین مهاجرت می‌کنند.

وی افزود: این زوج افغانستانی در قرچک با شرایط مناسب و رضایت‌بخشی روبه‌رو نمی‌شوند، به همین دلیل این بار از ایران به ترکیه مهاجرت می‌کنند، اما آئینه در میانه راه متوجه می‌شود که اتوبوس به سمت سوریه و نیروهای داعش تغییر جهت داده است.

این کارگردان زن خاطرنشان کرد: نمایش بهشت حکیم‌الله، بیشتر از یک جغرافیای مشخص به نام افغانستان سخن می‌گوید اما در حقیقت یک جغرافیای اسلامی، انسانی و ایمانی را مد نظر دارد.

«بهشت حکیم الله»؛ روایت مهاجرت از افغانستان تا قلب داعش

وی تاکید کرد: تئاتر بهشت حکیم‌الله شعارهای ژورنالیستی سر نمی‌دهد و در حقیقت تروریست‌های داعش را در معرض قضاوت مخاطب می‌گذارد. با تماشای این نمایش متوجه می‌شویم که حکیم‌الله خود از مدافعان حرم و از لشکر فاطمیون است که در بین تروریست‌های گروه داعش نفوذ کرده است.

موسوی درباره نحوه و چگونگی پرداختن به این سوژه اظهار کرد: آشنایی با یک دوست افغان، علاقه به زبان فارسی دری و از طرفی رنجش زنان افغانستان باعث شد در پی نمایشنامه‌ای با محوریت موضوع زن با زبان فارسی دری باشم.

وی با بیان اینکه این اثر نهمین اثر من در سمت کارگردان هنرهای نمایشی است، افزود: متن نمایش بهشت حکیم‌الله نوشته خسرو امیری از نویسندگان کرمانشاهی کشورمان است که به‌خوبی به این موضوع پرداخته است. در حقیقت داعشی که در بهشت حکیم‌الله نشان داده می‌شود در واقع نماینده اسلام صهیونیستی است.

کارگردان نمایش بهشت حکیم‌الله تصریح کرد: این نمایش ۵۰ دقیقه‌ای پیش از این در سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر حائز تندیس بهترین طراحی صحنه برای سعید موذنی و جایزه برتر بازیگری زن برای ویدا موسوی شده است. همچنین این تئاتر در هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت نامزد ۹ جایزه و برنده هفت تندیس بهترین کارگردانی، بهترین نمایشنامه، بهترین بازیگری زن، بهترین طراحی صحنه، بهترین طراحی گریم، بهترین طراحی نور و بهترین طراحی لباس شد.

به گزارش ایمنا، نمایش بهشت حکیم‌الله با حمایت دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان از بیستم تا سی‌ام دی‌ماه هر روز از ساعت ۱۸ به غیر از شنبه‌ها، در سالن تماشای تالار هنر شهرداری اصفهان در میدان لاله روی صحنه خواهد رفت.

کد خبر 631973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.