در شورای مدیران مراکز هنری شهرداری اصفهان چه گذشت؟

در شورای مدیران مراکز هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان پیرامون برنامه‌هایی همچون برنامه موزه‌گرد ۲، پرداختن به آیین‌های فراموش‌شده ماه مبارک رمضان و ایجاد بسته فیلم سینمایی با محوریت ۲۵ آبان بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صدوشانزدهمین جلسه شورای مدیران مراکز هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با دستور کار بررسی کلی پیشنهادها مراکز در سال ۱۴۰۲ در موزه گرمابه علی‌قلی‌آقا برگزار شد.

علی دادفر، رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: این دفتر برای روز ۲۵ آبان‌ماه که در تقویم کشور به‌عنوان روز اصفهان نام‌گذاری شده است، بر سه حوزه تئاتر صحنه‌ای، نمایش خیابانی و نمایش‌خوانی تمرکز دارد که محتوای آثار با توجه به اینکه در این روز تشییع ۳۷۰ شهید گلگون‌کفن عملیات محرم در سال ۱۳۶۱ توسط مردم اصفهان صورت گرفت، ایثار و شهادت است.

وی افزود: این دفتر طی فراخوانی که اعلام کرده قرار است از مجموع آثار صحنه‌ای، خیابانی و نمایش‌خوانی آثاری را انتخاب کند تا این آثار منتخب طی یک هفته در شهر اصفهان اجرا شود. سازوکاری برای دریافت آثار افرادی که تمایل دارند در این هفته اجرا داشته باشند نیز در نظر گرفته شده است.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: آثار افراد داوطلب جهت اجرا در روز اصفهان توسط شورای مشورتی تالار هنر مورد بازبینی قرار می‌گیرد و آثار منتخب در تالار هنر و سایر نقاط شهر اصفهان از سه روز تا یک هفته اجرا خواهد داشت.

رویکرد برنامه‌های مرکز قلمستان در سال ۱۴۰۲

الهه رضایی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان اظهار کرد: این دفتر با همکاری حوزه هنری اصفهان و بنیاد حفظ آثار، برای روز اصفهان یک نشست ادبی با عنوان «شب پایداری» برگزار خواهد کرد که این نشست با حضور شاعران مطرح کشور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از محورهای برنامه‌های مهم مرکز آفرینش‌های قلمستان ویژه‌برنامه‌های ادبی به مناسبت رویدادها و مناسبت‌های فرهنگی و تاریخی است که یکی از این مناسبت‌ها شب یلدا است، این دفتر در نظر دارد نشست ادبی با محور بررسی آئین شب یلدا نیز برگزار کند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان تصریح کرد: این مرکز برنامه‌های متعددی را برای ایام نوروز و هفته فرهنگی اصفهان در نظر دارد و سعی کرده است در برنامه‌ریزی این برنامه‌ها به مباحث ادبی بپردازد که دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی اصفهان کمتر به آن پرداخته‌اند.

طراحی و تولید کارت‌پستال هنری برای نوروز ۱۴۰۲

مهدی تمیزی، مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان اظهار کرد: تعمیرات و بازسازی این موزه تا سال آینده ادامه دارد و با توجه به اینکه این موزه تعطیل است، برنامه‌های موزه و دفتر هنرهای تجسمی اصفهان در گالری‌ها و مکان‌های مختلف شهر اصفهان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از این برنامه‌ها، روز اصفهان است که قرار است در این روز از یکی از هنرهای تجسمی اصفهان با موضوع ۲۵ آبان رونمایی شود، این رونمایی در یکی از مکان‌های عمومی و پرتردد شهر به‌صورت موزه‌گالری برگزار می‌شود که خوشبختانه مکان‌یابی و اقدامات اولیه آن صورت گرفته است.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات متداول این موزه طراحی و چاپ کارت‌پستال با محوریت هنرمندان و آثار شاخص هنری شهر اصفهان است که به‌صورت رایگان در اختیار شهروندان و گردشگران قرار می‌گیرد، خوشبختانه این اقدام بازخوردهای خوبی از سوی شهروندان داشته و قرار است برای روز اصفهان، ایام نوروز و هفته فرهنگی اصفهان ادامه پیدا کند.

پرداختن به آیین‌های فراموش‌شده ماه مبارک رمضان

منصور قربانی، رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آیینی اصفهان اظهار کرد: این دفتر با همکاری دفتر بنیاد حفظ آثار در حال تهیه مستندی به مناسبت روز ۲۵ آبان‌ماه است که قرار است این مستند از صداوسیما پخش شود.

وی ادامه داد: در این مستند به آئین تشییع پرداخته می‌شود، درواقع آئین تشییع به‌طور مستند از زمان هابیل و قابیل تا امروز تشریح و معرفی می‌شود.

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان با اشاره به اینکه ایام نوروز ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان تلاقی دارد، تصریح کرد: این دفتر به‌غیر از برنامه‌های ویژه عید نوروز در نظر دارد به‌صورت متمرکز و تخصصی به آئین‌ها و مراسم ماه مبارک رمضان در شهر اصفهان بپردازد؛ به‌ویژه آئین‌ها یی که طی مرور زمان رو به فراموشی است.

اجرای برنامه‌های نوروز ۱۴۰۲ حول برنامه موزه گرد ۲

علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: امسال هرکدام از مراکز این اداره برای ایام نوروز ویژه‌برنامه‌های متعددی متناسب با رویکرد این دفتر خود داشتند اما برنامه‌های مراکز اداره هنری شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۲ حول یک محور، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

وی افزود: درواقع برنامه این مراکز حول برنامه «موزه‌گرد ۲» اجرا می‌شود و نکته قابل تأمل این است که در سال آینده رویکرد برنامه موزه‌گرد تغییر پیدا می‌کند. امسال برنامه موزه‌گرد با محوریت بناهای تاریخی زیر نظر شهرداری اصفهان بود که در طول سال امکان بازدید شهروندان وجود نداشت اما در سال ۱۴۰۲ قرار است در برنامه موزه‌گرد ۲، هفت مکان تاریخی ارزشمند اصفهان که زیر نظر نهادها و دستگاه‌هایی به‌غیراز اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان است و سال‌ها است امکان بازدید شهروندان از این مکان‌ها وجود ندارد، فراهم شود.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: ایام نوروز ۱۴۰۲ با ایام ماه مبارک رمضان تلاقی پیدا می‌کند به همین خاطر پیش‌بینی ما این است که حجم گردشگران به شهر اصفهان از نیمه دوم اسفندماه امسال تا دوم فروردین‌ماه باشد؛ بر همین اساس برنامه‌های ویژه ایام نوروز مراکز اداره هنری از پانزدهم اسفندماه شروع می‌شود.

وی اضافه کرد: برنامه‌های نوروز ۱۴۰۲ برای دو جامعه هدف برنامه‌ریزی می‌شود، جامعه هدف اول شهروندان اصفهان و جامعه هدف دوم گردشگران هستند و با توجه به اینکه ایام نوروز با ماه مبارک رمضان تلاقی دارد برنامه‌ها و نشست‌های هنری برای بعد از افطار برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

عطریان با اشاره به طراحی و اهدای کارت‌پستال هنری به شهروندان و گردشگران در نوروز امسال، گفت: این رویکرد به‌عنوان اقدام ثابت اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان دنبال می‌شود زیرا معتقد هستیم ریزهدیه‌ها می‌تواند تعلق و خاطره خوبی را برای شهروندان و گردشگران نسبت به شهر اصفهان ایجاد کند.

ایجاد بسته فیلم سینمایی با محوریت ۲۵ آبان

وی تأکید کرد: تمام مراکز هنری اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان موظف هستند تولیدات و بسته‌های فرهنگی و هنری مناسب با رویکرد مرکز خود برای جامعه مخاطبان خود در ایام نوروز طراحی کنند تا افراد بیشتری نسبت به مباحث تاریخی، فرهنگی و هنری شهر اصفهان آشنا شوند.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با تشریح برنامه‌های هنر این اداره در روز اصفهان، گفت: یکی از اقدامات شاخص این اداره در روز اصفهان ایجاد بسته فیلم سینمایی با محوریت ۲۵ آبان است که قرار است چند فیلم به‌صورت رایگان دریکی از سالن‌های سینمایی شهر اصفهان به مدت چند روز به‌صورت رایگان اکران شود.

کد خبر 613377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.