رویکرد شهرداری اصفهان در حمایت از هنرهای معاصر چیست؟

«در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تلاش کرده‌ایم در عرصه‌های فرهنگی و هنری از سازمانی که خود بازیگر اصلی حوزه فرهنگ است، به سازمانی شتاب‌دهنده، حامی و تسهیلگر رویدادهای فرهنگی هنری تبدیل شویم.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنر معاصر یا نوگرا هنری مدرن با رویکردی مفهومی و مدرن است. هنری که شکل و شمایل آثارش با هنرهای سنتی و قدیمی متفاوت است و در این سال‌ها هنرمندان زیادی را به سمت و سوی خود کشانده است.

اگرچه دیرزمانی از عمر هنر معاصر ایران نمی‌گذرد، اما هستند هنرمندانی که فعالانه به این بخش ورود کرده‌اند و می‌کوشند با شناخت بیشتر، آثاری خلاقانه‌تر تولید کنند و در معرض دید مخاطبان قرار دهند.

هنرمندان در این سال‌ها بیشتر دیده شدند اما همچنان برای بهتر دیده شدن نیاز به حمایت دارند؛ حمایت از طرف مسئولان و متولیان فرهنگ و هنر که صدالبته شهرداری به‌عنوان نهاد و ارگانی مردمی در این میان نقشی تعیین‌کننده و تأثیرگذار دارد.

از این‌رو مجتبی شاهمرادی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، به بررسی «رویکردها، برنامه‌ها و اولویت‌های کاری هنری و فرهنگی این سازمان به‌ویژه در حوزه هنرهای معاصر و نوگرا پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

با توجه به مطرح بودن شهر اصفهان در حوزه هنرهای سنتی در کشور، رویکرد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در حمایت و تقویت هنرهای معاصر چیست؟

«اصفهان من، شهر زندگی» شعار مدیریت شهری در این دوره است. یکی از شاخص‌های شهر زندگی، زیست‌پذیر بودن آن از نظر فرهنگی و هنری است و تلاش ما در مجموعه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان این است که شهر، بیش از پیش برای هنرمندان زیست‌پذیر باشد.

مفهوم زیست‌پذیری برای هنرمندان و فعالان فرهنگی، آمیخته با این نکته است که بتوانند فضایی برای ارائه آثار هنری خودشان داشته باشند و حمایت شوند؛ در حقیقت اصفهان شهری شود که پذیرای برنامه‌ها و فعالیت‌های هنری هنرمندان باشد.

ما با وجود اینکه دستگاه متولی حوزه فرهنگ و هنر نیستیم، اما تلاش‌ها و برنامه‌های متنوع و متعددی در حوزه فرهنگ و هنر، به‌ویژه در ساحت هنر معاصر داشته‌ایم و خواهیم داشت. باید تأکید کنم که هنر معاصر دارای اهمیت فراوانی است؛ فراتر از آنچه به‌طورمعمول هنر می‌نامیم. البته این بحث را شفاف کنم که معاصر بودن هنر به مفهوم هم‌عصر بودن هنرمند با عصر ما نیست و آنچه عرف جهانی از معاصر بودن هنر می‌نامد، همان واژه Contemporary Art است.

شاید خلاصه سخن این باشد که هنرمند در شرایط حاضر زیست کند و سپس درک و تحلیل کند و با مؤلفه‌های امروز برای نسل امروز، حرف امروز را بزند. هرچند اصفهان در هنرهای سنتی پیشینه‌ای به درازای تاریخ دارد و جهانیان، اصفهان ما را به هنرهای به‌اصطلاح کلاسیک این شهر می‌شناسند، اما هنرمندان معاصر باید بتوانند با خمیرمایه‌های هنرهای سنتی، آثاری نو و بنا به روایت امروز خلق کنند.

امروز شاهد هستیم که در کنار صف عظیم هنرمندان کلاسیک، هنرمندان معاصر به حرکت درآمده‌اند و از چند دهه پیش تاکنون، مسیر را هموار کرده‌اند. اکنون بیش از پیش، آثار معاصر نیز فزونی یافته‌اند، به چشم می‌آیند و همین موضوع، نویدبخش آینده‌ای روشن برای اصفهان است؛ شهری که جان ما است.

پس لازمه این مهم، زیست‌پذیر بودن اصفهان است؛ باید از فعالیت‌های هنرمندان حمایت شود و امکان ارائه آثار هنری در فضاهای گوناگون به وسعت جهان برای هنرمندان فراهم شود. فعالیت‌های خوبی هم در این بخش صورت گرفته است؛ از جمله احداث مجموعه تئاتر شهر که به‌زودی کلنگ‌زنی خواهد شد و طبیعی است که اگر در عرصه تئاتر این اتفاق رخ دهد، پیشرفت چشمگیری اتفاق خواهد افتاد.

علاوه بر تئاتر شهر، با مدیریت تالار هنر و دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان، ایجاد پلاتوهایی برای اهالی تئاتر را در دستور کار داریم؛ همچنین با مدیریت موزه هنرهای معاصر اصفهان و دفتر تخصصی هنرهای تجسمی شهرداری اصفهان، برگزاری نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های هنری، در مکان‌هایی فراتر از کالبد موزه را برای حمایت بیشتر از هنر و هنرمندان در دستور کار داریم. در مجموع تلاش ما در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بر این است که بیشتر در خدمت هنرمندان باشیم، به‌ویژه هنرمندان هنرهای معاصر و از هنرهای سنتی تا هنرهای نوگرا را به عموم مردم معرفی کنیم.

تخصیص اعتبارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برای انجام فعالیت‌های هنری در چه وضعیتی قرار دارد؟

در این سال‌ها، تمام شهرها و استان‌های کشور با کمبود اعتبارات مواجه هستند اما هدف و رویکرد اصلی بودجه‌هایی که شهرداری به موضوع فرهنگ و هنر اختصاص می‌دهد، حمایتی است و به نسبت سال گذشته افزایش داشته است. همچنین باید به این نکته اشاره کنم که شهرداری اصلی‌ترین مجموعه حامی هنرمندان در این استان پهناور است. حتی دستگاه‌های متولی امر فرهنگ و هنر گاهی هنرمندان را به مجموعه شهرداری ارجاع می‌دهند و ما هم وظیفه خود می‌دانیم از اهالی هنر و فعالان فرهنگی حمایت کنیم. همان‌طور که مستحضرید طی یک دهه گذشته، شاهد سیل مهاجرت هنرمندان از اصفهان بوده‌ایم، اما با اتفاقات خوبی که در یکی دو سال اخیر رقم خورده، این روند به نسبت گذشته کاهش یافته است.

گنجینه موزه‌های هنر معاصر پشتوانه پولی کشور است. برای غنی‌تر شدن گنجینه موزه هنرهای معاصر اصفهان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

خرید آثار هنری هزینه‌بر است. به‌خصوص آثار فاخری که در استان اصفهان خلق می‌شود. تلاش کردیم موزه هنرهای معاصر به‌عنوان محور فعالیت‌های ما در این بخش و حافظ میراث فرهنگی و هنری اصفهان باشد. در سال‌های اخیر شمار زیادی از آثار ارزشمند هنرمندان به این موزه اهدا شده و در آن نگهداری می‌شود؛ عموم مردم می‌توانند مراجعه کنند و از نزدیک شاهد آثار این گنجینه‌های ارزشمند باشند.

در خصوص بودجه این بخش، امسال ردیف اعتباری دیده نشده اما با این‌وجود این گنجینه هنری روزبه‌روز غنی‌تر و پربارتر شده است. مردم هم به نسبت گذشته دغدغه بیشتری برای حفظ این آثار دارند، چراکه میراث اصیل و ماندگاری برای عموم مردم و تمدن این سرزمین است.

دلیل طولانی شدن روند مرمت مکان موزه هنر معاصر اصفهان چیست؟

این بنا یک مکان تاریخی است و نیاز به کار دقیق مرمتی دارد. فرآیند مرمت نیز زمان‌بر و حساس است. در برآوردهای اولیه احساس می‌شد بخشی از بنا نیاز به مرمت دارد اما پس از مدتی مشخص شد، به زمان بیشتری برای مرمت بنا نیاز است و باید کار بیشتری صورت گیرد. این امر امروز شتاب گرفته و کارشناسان در سازمان نوسازی شهرداری فعالیت و تلاش بیشتری در این امر داشته‌اند که امیدواریم با این تلاش‌ها، زودتر شاهد بهره‌برداری این مجموعه ارزشمند باشیم.

در پایان چه خبر خوشی برای هنرمندان معاصر دارید؟

امسال علاوه بر اینکه دو پلاتوی پردیس هنر تجهیز و تکمیل می‌شود و کلنگ‌زنی تئاتر شهر را نیز شاهد خواهیم بود، مجموعه گالری‌های مترو در میدان امام حسین (ع) هم به بهره‌برداری خواهد رسید. همه این موارد در صورتی‌که بودجه تخصیصی شهرداری تحقق پیدا کند تسریع می‌شوند. تلاش کرده‌ایم در عرصه‌های فرهنگی و هنری از سازمانی که خود بازیگر اصلی حوزه فرهنگ است، به سازمانی شتاب‌دهنده، حامی و تسهیلگر رویدادهای فرهنگی و هنری تبدیل شویم. رویکرد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان این است که اجراها و رویدادها در مجموعه‌ها و گالری‌های مردمی برگزار شوند و تا حد امکان از ظرفیت‌ها در این بخش عمومی استفاده شود.

کد خبر 618060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.