«لیلی‌ومجنون» عاشق می‌شوند

نمایش «لیلی‌ومجنون» از یکم تا بیست‌وهفتم خردادماه سال جاری در تالار هنر اصفهان، دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری، روی صحنه خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عرشیا شفیعیون در خصوص نمایش «لیلی‌ومجنون» اظهار کرد: بازیگرخوانندگان این اُپرا که گونه‌ای از نمایش یا اپرای تئاتر است، همراه با آواز فراوان به ایفای نقش‌های خود می‌پردازند.

کارگردان و نویسنده نمایش لیلی‌ومجنون افزود: شعرهای کتاب لیلی و مجنون اثر نظامی گنجوی توسط بازیگران در حالی خوانده و اجرا می‌شود که داستان به روایت اصلی دلدادگی لیلی و مجنون پایبند بوده و براساس مقتضیات دراماتیک با افکار نویسنده و کارگردان آمیخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: لیلی و مجنون، معروف‌ترین نمونه عشق ناکام در سنت ادبی ما هستند. داستان قیس کسی که عاشق لیلی، دختر بزرگ قبیله می‌شود اما پدرش او را به مجنون نمی‌دهد و در عوض به تاجری به نام ابن‌السلام داده می‌شود. پس از این واقعه شخصیت مجنون، سر به بیابان گذاشته و صحراگردی را پیشه خود می‌کند….

کارگردان این نمایش با بیان اینکه داستان لیلی و مجنون در ادبیات جهان نمونه‌های فراوانی دارد، اضافه کرد: با این وجود، نظامی گنجوی بود که با منظومه خواندنی خود این داستان را جاویدان ساخت و اسم مجنون را به عنوان نماد دلدادگی مطرح کرد.

وی در خصوص جزئیات، تغییرات و شیوه اجرا، تصریح کرد: این اثر نمایشی، هم به لحاظ ساختاری و هم از نظر محتوایی با آثار قبلی متفاوت است؛ چرا که متن شاعرانه و عاشقانه آن این‌گونه ایجاب کرده است. آنچه که بیش از پیش نمایان است توازن نقش‌ها بین بازیگران شناخته شده و بازیگران جویای نام است.

شفیعیون اظهار کرد: در آثار قبلی معمولاً نقش‌های بسیار مهم را فقط بازیگران باتجربه بازی می‌کردند، اما در این اثر بسیاری از نقش‌های اصلی، قبلاً هیچ سابقه بازیگری نداشته‌اند و صرفاً در دوره کارگاهی که برگزار شده است آموزش بازیگری دیده‌اند.

کارگردان و نویسنده لیلی‌ومجنون در مورد دلیل انتخاب این نام، گفت: اُپراتئاتر لیلی و مجنون با اقتباس از داستان لیلی و مجنون نظامی و شاعران هم دوره وی از معدود اپراتئاترهای ایرانی است که برای اولین بار پیوند تئاتر و موسیقی حقیقی را رقم زده است.

به گفته وی، بسیاری از بازیگران و خوانندگان این نمایش طی یک سال آموزش دیده تا بتوانند پیوند بین موسیقی و نمایش را برقرار کنند و به استانداردهای اپرا نزدیک شوند. زبان گویا و ریتمیک، جلوه‌های ویژه، موسیقی قابل فهم، صحنه عامه‌پسند و بازیگران مردمی از ویژگی‌های بارز و متمایزکننده این نمایش است.

به گزارش ایمنا، کارگردان این اثر با بهره‌گیری از مطالعات گسترده خود در حوزه ادبیات ملی و نمایشی، قصه عاشقانه «لیلی‌ومجنون» را به‌تصویر کشیده است که علاوه بر روایات اپرا گونه، اثر نورپردازی و ایجاد فضاسازی مناسب با حال‌وهوای نمایش به جذابیت این اثر افزوده است، به گونه‌ای که دکور به شکل کتابی بزرگ است و نوازندگان و خوانندگان روی آن در طبقه بالا قرار دارند و بازیگران لابه‌لای صفحات کتاب وقایع را بازی می‌کنند.

نمایش «لیلی‌ومجنون» از یکم الی بیست‌وهفتم خردادماه جاری در تالار هنر اصفهان، دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری روی صحنه خواهد رفت و علاقه‌مندان تماشای آثار نمایشی می‌توانند به صورت اینترنتی و با مراجعه به سایت گیشه ۸ بلیت تهیه کنند.

«لیلی‌ومجنون» عاشق می‌شوند

کد خبر 577079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.