نوشتن را به جوان‌ترها واگذار کرده‌ام

یک نویسنده اصفهانی گفت: دلیل استقبال از کتاب «داستان‌هایی از جنس زندگی در قدیم» که زمستان ۱۴۰۰ چاپ شد، این بود که این کتاب به روایت‌هایی از زندگی قدیم و آنچه که کمتر شنیده‌ایم و مخاطب دوست دارد، می پردازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کتاب آخر رضوان نیلی‌پور، نویسنده پرکار و خوش‌قلم اصفهانی، با عنوان «داستان‌هایی از جنس زندگی در قدیم» زمستان ۱۴۰۰، توسط نشر افراز منتشر شد. این کتاب اثر زنی است که بدون تحصیلات آکادمیک با پشتکار خود دنبال نوشتن رفته و در مسیر رؤیای نوشتن حتی کامپیوتر و زبان را نیز در سن بالا آموخته است. نیلی‌پور مملو از شور نوشتن و یادگیری است.

کتاب‌های رضوان نیلی‌پور، تاکنون به زبان‌های دیگر نیز ترجمه و در دیگر کشورها نیز منتشر شده است. کتاب «باران پشت شیشه» این نویسنده و کتاب «کاش یادش بماند» به زبان آلمانی ترجمه شده‌اند. با این نویسنده گفت‌وگویی کوتاه داشته‌ایم تا از کتاب و نوشتن بگوید؛ مشروح گفت‌وگو با رضوان نیلی‌پور، نویسنده اصفهانی را در ادامه می‌خوانید.

در «داستان‌هایی از جنس زندگی»، خواننده باید منتظر چه روایت‌هایی باشد؟

همان‌طور که از نام کتاب مشخص است، در این کتاب داستان‌هایی از جنس زندگی ۸۰ سال قبل در ایران و اصفهان قدیم را روایت کرده‌ام. دوره زندگی مادربزرگ‌ها که به قول خودشان یخ حوض را می‌شکستند و از آب حوض استفاده می‌کردند، چرخاندن چرخ چاه و کشیدن آب از چاه یا داستان زندگی مادر شوهر و عروس‌ها در یک خانه را روایت کرده‌ام؛ زندگی در سال‌های نزدیک به سال ۱۳۲۰ خورشیدی که در بسیاری از خانه‌ها، برق و آب هم نبوده است.

خود من در سال ۱۳۲۷ در یکی از محله‌های قدیمی اصفهان به نام «شهشهان» که منزل پدربزرگم بود، متولد شدم. خانه‌ای هزار متری که تعداد زیادی اتاق با حوض‌خانه، مطبخ، دالان و هشتی داشت. کتاب را با تجربه‌ها و با تحقیقاتم، درباره زندگی در ۸۰ سال قبل ایران نوشته‌ام.

در جایی از کتاب داستان‌هایی از جنس زندگی می‌خوانید، «من بعد از خوردن ناشتایی، فُرم مدرسه را می‌پوشیدم و یقه سفید، دور گردنم می‌بستم. سرم را شانه می‌زدم و روبه‌روی خانم‌جان می‌نشستم تا موهایم را ببافد. خانم‌جان، همان‌طور که پشتِ سماور نشسته بود و قنداق بچه‌مان روی زانویش بود، به طرفم می‌چرخید، موهایم را می‌بافت، روبان سفید روی موهایم پاپیون می‌کرد و سرم را می‌بوسید. قربون دختر دانش‌آموزم برم الهی.»

نوشتن را به جوان‌ترها واگذار کرده‌ام

این کتاب نیز مانند دیگر کتاب‌ها، داستانی برگزیده در بخش جوایز ادبی داشته است؟

داستان آخر این مجموعه داستان با نام «زیر درخت توت» برگزیده جشنواره ادبی آب در سال ۱۳۹۹ شد. تا امروز ۳۰ عنوان و مقام برگزیده کشوری از جمله جایزه جمال‌زاده، حوزه هنری و یک مقام جهانی دارم. در «جایزه صادق هدایت» دو سال برگزیده شدم و از دبیرخانه جشنواره تقدیرنامه مخصوصی به من دادند و اعلام کردند در طول ۲۰ سال، هیچ نویسنده‌ای دو بار برگزیده این جایزه نشده است.

آیا در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران حضور داشتید؟

هر سال به صورت مستمر در نمایشگاه کتاب تهران برای امضای کتاب‌هایم حضور داشتم اما امسال و پس از تجربه بیماری کرونا، در شهریورماه با وجود اصرار خانم افراز، ناشر «نشر افراز» نتوانستم به صورت حضوری در نمایشگاه شرکت کنم و خریدهای خود را به صورت مجازی انجام دادم.

آیا کتاب تازه‌ای در راه نشر دارید؟

حقیقت امر این است که قلم و نوشتن را به جوان‌ترها واگذار کرده‌ام و در حال حاضر کتاب جدیدی ننوشته‌ام. فکر می‌کنم کتاب‌هایم حرف‌هایم را به خوبی زده‌اند و با استقبال مخاطبان نیز همه آنها به چاپ چندم رسیده‌اند و تعدادی از آنها به زبان‌های دیگر از جمله آلمانی منتشر شده‌اند.

نوشتن را به جوان‌ترها واگذار کرده‌ام

وضعیت فروش کتاب «داستان‌هایی از جنس زندگی در قدیم» چطور بود؟

با بالا رفتن قیمت کتاب‌، قدرت خرید مردم نیز پایین آمده است. کتاب «داستان‌هایی از جنس زندگی در قدیم» با اینکه در زمستان ۱۴۰۰ چاپ شد، آن طور که انتشارات افراز به من اعلام کرده است، به‌زودی به چاپ دوم می‌رسد. به نظر من علت استقبال از این کتاب داستان‌ها و حکایت‌هایی از گذشته و قدیم‌ترها بود که کمتر شنیده‌ایم، مخاطب امروزی دوست دارد از داستان زندگی در آن روزها بیشتر بداند و می‌تواند این مجموعه را بخواند و لذت ببرد.

کد خبر 577279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.