امیدواری به نگارش دانش‌نامه روستاهای ایران

مسئول انجمن آثار و مفاخر استان اصفهان گفت: طبق آمار ۳۷ هزار و ۱۰۲ روستا و ۱۳۱۰ شهر در کشور ایران به ثبت رسیده است و امیدواریم برای همه این شهرها و روستاها دانش‌نامه‌ای در همین تراز و کیفیت نوشته شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آذرمیدخت فرهیخته‌والا روز چهارشنبه _بیست‌وپنجم آبان‌ماه_ در آئین رونمایی ازکتاب «دانش‌نامه روستای دُماب» که به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد، اظهار کرد: امروز تحقیق در حوزه گفتمان جامعه‌شناسی تاریخی و مباحث میان‌رشته‌ای مطالعات تاریخی اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: با اینکه بیشتر مطالعات و بنیان‌های علمی را از عهد یونان باستان می‌دانند اما ما در گستره ایران تاریخی، با انسان ۱۰ هزار ساله از سمرقند تا اروند روبه‌رو هستیم که حاصل سه هزار سال بوم‌شناسی و در ادامه جامعه‌شناسی تاریخی است.

مسئول انجمن آثار و مفاخر استان اصفهان خاطرنشان کرد: در گستره ایران، تاریخی کشاورز و دست‌ورز حضور دارد و همه این دوره‌های متعدد تاریخی برآمده و برگرفته از ۳۸۵ تپه تاریخی است. تپه‌ها و یافته‌های باستان‌شناسی از اصلی‌ترین منابع علمی و پژوهشی سده‌های پیشین محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: پیشینه جامعه‌شناسی به سه دوره ۷۵۰۰ ساله ابتدایی، ۲۵۰۰ ساله پادشاهی و ۱۴۰۰ ساله اسلامی بازمی‌گردد. این انسان ۱۰ هزارساله دارای خط، زبان و میراث مستقل است.

فرهیخته‌والا در ادامه با اشاره به شیوه‌های سکونت روستایی، شهری و کوچروی اضافه کرد: این شیوه از هندوستان تا قاره اروپا را در بر می‌گیرد اما ما در این نشست رونمایی، از دوره سکونت روستایی سخن می‌گوئیم.

وی ادامه داد: ۴۱ هزار و ۵۶۰ اثر تاریخی در راستای شناخت انسانی ایرانی شناخته شده و ۳۲۴۰ اثر تاریخی از دوره ساسانیان بر جای مانده است؛ همچنین کتاب «وندیداد» نخستین اثر مکتوب ایرانی است که گفت‌وگوهای تاریخی را در خود جای داده است.

مسئول انجمن آثار و مفاخر استان اصفهان اظهار کرد: زمانی که آئین مترقی اسلام تا سمرقند گسترش یافت، آثار و منابع پرشماری تولید شدند. این دوره دیگر خبری از کاخ‌ها نیست و آب‌انبارها، مسجدها، کاریزها و دیگر سازه‌های کاربردی مشابه هستند که خودنمایی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: پس از اسلام، اهتمام به علم و کتابت با منابع مکتوب متعدد تاریخی، دینی، جغرافیایی، فلسفی و ادبی روبه‌رو هستیم؛ همچنین در گنجینه‌هایی همچون شاهنامه فردوسی یا گلستان سعدی، از گویش و پوشش تا سبک زندگی، خوراک و مرگ را می‌توان ملاحظه کرد و از این علم و دانش و ادب لذت برد.

فرهیخته‌والا تصریح کرد: کاروانسراها نماد هویت انسان ایرانی است و همان‌گونه که شما به یک شهر بزرگ با امکانات مختلف می‌نگرید، باید به این کاروانسراهای تاریخی بنگرید.

به گفته وی، دیروز با عشق و انرژی برای حکاکی سنگ‌نگاره‌ها وقت و زمان گذاشته شده است و در جلد اول دانش‌نامه روستای دُماب می‌بینیم تاریخ تا کجا است که یک پای آدمی در غار و پای دیگرش در دشت است و این‌ها همه تاریخ کهن ما را روایت می‌کند.

مسئول انجمن آثار و مفاخر استان اصفهان، با بیان اینکه طبق آمارها ۳۷ هزار و ۱۰۲ روستا و ۱۳۱۰ شهر در کشور ایران به ثبت رسیده است، ابراز امیدواری کرد: برای همه این شهرها و روستاها دانش‌نامه‌ای در همین تراز و کیفیت نوشته شود.

۱۰ سال؛ مدت زمان نگارش دانش نامه دُماب

یدالله میرزایی، نویسنده کتاب دانش‌نامه روستای تاریخی دُماب در ادامه گفت: این دوره هفت جلدی در حوزه فرهنگ روستایی ایران در سده‌های میانی تحقیق و نوشته شده است.

وی با ارائه تعریفی از فرهنگ اظهار کرد: فرهنگ همان است که بشر برای بهتر زیستن خود تدبیر می‌کند و می‌اندیشد و در یک بازه زمانی طولانی به منصه ظهور درمی‌آید.

نویسنده کتاب دانشنامه روستای دماب گفت: فرهنگ بر اساس تجربه و دانسته‌های نیاکان در مسیر زیست بهتر تدبیر شده است.

وی ادامه داد: امروز اگر سند یا اثر نفیسی داشته باشیم، آن را در مکانی امن و مطمئن نگهداری می‌کنیم و باید آگاه باشیم عناصر فرهنگی و تمدنی ما گنجینه‌هایی ارزشمند و پراهمیتی هستند که باید برای حفظ و احیای آنها تلاش کرد و ممارست داشت.

میرزایی اظهار کرد: نگارش و تحقیق درباره روستای تاریخی دماب و ایران تاریخی سده‌های میانی با همراهی دو محقق دیگر، حدود ۱۰ سال زمان برده است.

به گزارش ایمنا، در پایان این نشست کتاب دانش‌نامه هفت جلدی روستای تاریخی دماب با حضور مسئولان و فرهنگ‌دوستان در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان رونمایی شد.

این کتاب در مجموع دارای دو هزار صفحه است که جلد اول و دوم مربوط به فرهنگ و تاریخ دماب، جلد سوم فرهنگ واژگان دماب، جلد چهارم و پنجم اسناد تاریخی دماب، سنگ‌نگاره‌های پیش از تاریخ دماب در جلد ششم و تبارنامه تاریخی این روستا در جلد آخر است.

کد خبر 619797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.