۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۳
هفته‌ای برای تفرش

مدیریت شهری تفرش، تبدیل‌شدن به یکی از مقاصد مهم گردشگری ایران را در چشم‌انداز طرح‌های شهری۱۴۱۰ برنامه‌ریزی کرده است و راهکارهای متفاوتی در حوزه‌های مختلف به منظور دستیابی به این چشم‌انداز در دستور کار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تفرش در استان مرکزی و در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال‌شرقی شهر اراک واقع شده است. این شهر همواره با نام مشاهیری همچون پروفسور حسابی، میرعلام، استاد و نصیر شناخته شده؛ اما آنچه تفرش را از دیگر شهرهای استان متمایز ساخته، ظرفیت‌های گردشگری قابل توجه آن است.

هر ساله مدیریت شهری تفرش، چهاردهم تا بیستم اردیبهشت‌ماه که تحت عنوان «هفته تفرش» نام‌گذاری شده است، با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری به شناساندن ظرفیت‌های قابل توجه شهر تفرش در حوزه‌های مختلف می‌پردازد.

مدیریت شهری تفرش تبدیل شدن به یکی از مقاصد مهم گردشگری ایران را در چشم‌انداز طرح‌های ۱۴۱۰ برنامه‌ریزی کرده است و راهکارهای متفاوتی را در حوزه‌های مختلف به منظور دستیابی به این چشم‌انداز، در دستور کار دارد.

اجرای طرح هوشمند گردشگری

مجید قنبری، شهردار تفرش به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تفرش در بین رشته‌کوه‌ها محصور و از آب و هوای بسیار مطبوعی برخوردار است.

وی با بیان اینکه این شهر هر ساله میزبان گردشگران بسیاری است، می‌افزاید: از جمله ظرفیت‌های گردشگری این شهر می‌توان به روستاهای خوش آب‌وهوایی همچون طاد (زادگاه حکیم‌نظامی تفرشی) و تراران و مراکز دیدنی و تفریحی همچون باغ ملی، پارک حکیم نظامی، پارک جنگلی، چشمه آب گراو، موزه استاد نصیر، شهری زیرزمینی، آرامگاه پروفسور حسابی و مسجد جامع اشاره کرد.

شهردار، هفته تفرش را موقعیت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری، حفظ میراث فرهنگی و مفاخر این شهر می‌داند و خاطرنشان می‌کند: هفته تفرش فرصت مناسبی است تا گام مؤثری در راستای تسهیل روند تبدیل شدن تفرش به یکی از مقاصد گردشگری کشور در چشم‌انداز ۱۴۱۰ برداشته شود.

قنبری با بیان اینکه شهرداری طرح شهر هوشمند گردشگری را اجرایی خواهد کرد، تصریح می‌کند: به موجب این طرح، استندهای هوشمند، راهنمای گردشگری با قابلیت‌های ویژه در تفرش می‌شود و شهروندان و گردشگران می‌توانند با استفاده از گوشی‌های همراه خود و اسکن QRکدها به تمام اطلاعات حوزه گردشگری تفرش دسترسی داشته باشند.

وی می‌افزاید: این اطلاعات شامل جاذبه‌های گردشگری، معرفی مشاهیر علمی، ادبی و فرهنگی، مراکز اداری درمانی و امدادی، نامداران، مراکز خدماتی، سوغاتی و محصولات خاص، هنرمندان، پیشنهادهای جذاب گردشگری روستاها می‌شود.

شهردار تفرش اظهار می‌کند: این شهرداری با برگزاری مراسم فرهنگی و هنری مختلف در هفته تفرش درصدد شناساندن قابلیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی این شهر به استان و کشور است.

قنبری خاطرنشان می‌کند: افتتاحیه هفته تفرش با حضور پرشور شهروندان در سالن آمفی‌تئاتر پرفسور حسابی و مراسم پیاده‌روی همگانی در روز جمعه از سمت میدان امام خمینی به سمت پارک حکیم نظامی از برنامه‌های برگزار شده در هفته تفرش است. این مراسم با اجرای ورزشکاران در رشته باستانی و همگانی و انجام قرعه‌کشی و اهدای جوایز به پایان رسید.

وی ادامه می‌دهد: از دیگر برنامه‌های هفته تفرش اجرای زنده تلویزیونی شب‌های مهتابی است که به مدت پنج شب از عمارت اجلال شهرستان تفرش با حضور مسئولان و چهره‌های علمی، هنری فرهنگی شهرستان برگزار می‌شود.

اعطای نشان شهروند افتخاری در مراسم اختتامیه

احمد جعفری، رئیس شورای اسلامی شهر تفرش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن اشاره به اجرای طرح شهر هوشمند گردشگری برای نخستین‌بار، می‌گوید: چهاردهم تا بیستم اردیبهشت‌ماه تحت عنوان هفته تفرش نام‌گذاری شده که آخرین روز این هفته نیز به نام روز تفرش است؛ از همین رو مقرر شده بود مراسم اختتامیه بیستم اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شود، اما به دلایلی برگزاری این مراسم به بیست‌ودوم اردیبهشت موکول شد.

وی ادامه می‌دهد: همزمان با اختتامیه هفته تفرش، در سالن آمفی‌تئاتر پرفسور حسابی با حضور استاندار و امام جمعه از طرح شهر هوشمند گردشگری که برای اولین بار اجرا شده است، رونمایی می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تفرش تصریح می‌کند: مقرر شده در اختتامیه هفته تفرش، نشان شهروند افتخاری به سه نفر از شهروندانی که اصالتاً تفرشی نیستند اما خدمات شایسته‌ای داشته‌اند، اعطا شود.

جعفری خاطرنشان می‌کند: در این مراسم سه نشان چهره ماندگار تفرش به سه تن از مفاخر و شخصیت‌های تفرشی که نقش شایسته‌ای در حوزه‌های علمی، فرهنگی و هنری شهر تفرش داشته‌اند و خدمات ارزشمندی را ارائه کرده‌اند، اهدا شود.

وی اظهار می‌کند: طی این هفته با استفاده از ظرفیت‌های شهرداری و سایر ارگان‌ها، تفرش‌گردی را در برنامه‌های خود داشتیم و تمام اماکن گردشگری از جمله شهر زیرزمینی، موزه استاد نصیر، عمارت اجلال و منزل نیاکانی حکیم نظامی تفرشی در روستای طاد به صورت رایگان در بازدید عموم قرار گرفت.

کد خبر 574421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.