۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
هفدهم می؛ روز جهانی شیرینی‌پزی

مردم سراسر جهان، همه ساله با پخت شیرینی‌ها، کلوچه‌ها و کیک‌های متنوع، «روز جهانی شیرینی‌پزی» را در کنار یکدیگر جشن می‌گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هنر شیرینی‌پزی از هزاران سال پیش، در میان مردم سراسر جهان رایج بوده است؛ به‌طوری که مورخان وجود اولین گاز مخصوص پخت شیرینی را به بیش از ۶۵۰۰ سال پیش نسبت داده‌اند. از سوی دیگر، تاریخچه پخت نان نیز به ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد که در کتاب‌های تاریخی مختلف آمده است، مردم یونان باستان اولین کسانی بودند که نان پختند و مصری‌ها اولین افرادی بودند که از خمیرمایه برای پخت بهتر نان‌های خود بهره گرفتند. پیدایش واژه "کیک" به قرن سیزدهم برمی‌گردد که در آن زمان شبیه به نان طبخ می‌شد اما متفاوت با آن، طعم شیرین و دلپذیری داشت.

شیرینی‌پزی، طی قرن‌های شانزدهم و هفدهم میلادی، تحولات زیادی را تجربه و شربت‌ها، ادویه‌ها و مویزها طعم آن‌ها را بسیار لذیذتر از قبل کرده است. در آن زمان، شیرینی‌هایی با طعم‌های کره‌ای، کشمشی و خامه‌ای از محبوبیت زیادی در میان مردم برخوردار بود، با این حال قیمت پایین شکر نسبت به سایر مواد، مردم را به پخت بیشتر شیرینی‌های مختلفی با چاشنی شکر سوق می‌داد. به مرور زمان، موادی مانند تخم‌مرغ، بیکینگ‌پودر و وانیل به پخت شیرینی‌ها اضافه شد و طعم آن‌ها را برای مردم دلپذیرتر کرد.

مورخان ادعا کرده‌اند که مردم بریتانیا اولین کسانی بودند که در قرون وسطی از طریق پخت شیرینی‌های متنوع کسب درآمد کردند. در آن زمان، قوانین ویژه‌ای برای پخت شیرینی‌ها اعمال شد، ضمن این‌که افرادی که از این طریق کسب درآمد می‌کردند نیز باید از مقررات خاصی برای توزیع و فروش محصولات خود پیروی می‌کردند. این در حالی بود که بیشتر مردم دنیا، بدون هیچ محدودیتی مصرف شیرینی را در زندگی روزمره خود گنجانده بودند و برخی از آن‌ها حتی به جای وعده‌های اصلی غذایی، شیرینی میل می‌کردند.

روز جهانی شیرینی‌پزی که همه ساله در هفدهم ماه می برگزار می‌شود، بهانه‌ای است تا افراد با پختن انواع شیرینی‌های خوشمزه و ترد به بازدید عزیزان خود بپردازند و لحظاتی شاد و خوشمزه را در کنار یکدیگر سپری کنند.

تاریخچه روز جهانی شیرینی‌پزی

روز جهانی شیرینی‌پزی را برای اولین بار گروهی از هنرمندان شیرینی‌پز با ایجاد وب‌سایتی به نام worldbakingday.com به جهان معرفی کردند. هدف اصلی این افراد ترویج لذت پخت شیرینی در سراسر جهان به ویژه در میان افرادی بود که هیچ تجربه‌ای در این فرآیند نداشتند. روز جهانی شیرینی‌پزی بهانه‌ای است تا افراد با لذت فرآیند پخت شیرینی آشنا شوند، به درست کردن انواع مختلف آن بپردازند و در نهایت، لحظات شادی را در کنار عزیزان خود سپری کنند.

شیرینی‌پزی از حدود ۱۴ هزار سال پیش در میان جهانیان رایج بوده است و از همان دوران، مردم، دنیا را بدون وجود این خوشمزه‌ها غیرممکن دانسته‌اند.

هفدهم می؛ روز جهانی شیرینی‌پزی

چگونه می‌توان روز جهانی شیرینی‌پزی را جشن گرفت؟

برای این‌که روز جهانی شیرینی‌پزی را جشن بگیریم، لازم نیست حتماً در پخت شیرینی حرفه‌ای باشیم. امروزه تکنولوژی و دسترسی به اینترنت انجام بسیاری از امور حرفه‌ای را حتی برای افراد غیرمتخصص تسهیل کرده است که در خصوص پخت شیرینی نیز افراد کاملاً بی‌تجربه می‌توانند با جست‌وجوی یک دستور پخت، به راحتی در منازل خود شیرینی‌های خوشمزه‌ای درست کنند و روز جهانی شیرینی‌پزی را در کنار سایر اعضای خانواده جشن بگیرند. در واقع، هزاران دستور پخت شیرینی قابل دسترسی است که افراد می‌توانند سازگار با ذائقه خود، نوعی از آن را بپزند و لذت پخت شیرینی را تجربه کنند.

حتی افرادی که به خاطر توجه به تناسب اندام یا رعایت رژیم‌های خاص از خوردن شیرینی‌های معمولی خودداری می‌کنند، می‌توانند روز جهانی شیرینی‌پزی را با پخت انواع رژیمی و سالم که طرز تهیه آن‌ها به وفور در اینترنت قابل دسترسی است، در کنار اعضای خانواده و دوستان خود جشن بگیرند.

از سوی دیگر، مادران می‌توانند با سهیم کردن کودکان خود در پخت شیرینی‌های خوشمزه و با شکل‌های متنوع، از یک سو شادی را با این خوشمزه‌های کوچک برای آن‌ها به ارمغان آورند و از سوی دیگر، خلاقیت را از همان سنین کم در آن‌ها پرورش دهند.

پیشرفت‌های تکنولوژی نقش مهمی در تکامل پخت شیرینی و ایجاد شکل و طعم کنونی آن‌ها ایفا کرده است. توسعه گازهای فر، تجهیزات همزن برقی و سایر وسایل همگی در پخت شیرینی‌های خوشمزه و زیبای امروز بسیار سهیم بوده است.‌

کد خبر 575683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.