۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
چهارم آوریل؛ روز جهانی هویج!

هویج، خواه به‌صورت خام، ترکیبی از یک کیک یا تفت داده شده در کره مصرف شود، فواید بسیاری برای سلامت انسان دارد؛ چهارم آوریل به‌عنوان روز جهانی هویج معرفی شده است، به این امید که مصرف این سبزی خوشمزه در میان مردم بیش از پیش ترویج پیدا کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هویج که در اصل یک سبزی ریشه‌دار به حساب می‌آید، به غذای محبوب خرگوش‌ها شهرت یافته است با این حال، به خاطر خواص بی‌نظیر خود، بخش مهمی از تغذیه روزمره بسیاری از مردم جهان را تشکیل می‌دهد. این غده خوراکی خوشمزه، سرشار از ویتامین آ است و مصرف مداوم آن به بینایی چشم، کمک زیادی می‌کند. آنچه اغلب مردم از هویج در ذهن خود دارند، ریشه‌ای نارنجی رنگ با برگ‌هایی سبز است، ضمن این‌که هویج لذیذ، آدم‌برفی در فصل زمستان را نیز در ذهن افراد تداعی می‌کند. جالب است بدانید که هویج برخلاف تصور عموم، تنها به رنگ نارنجی وجود ندارد و به عنوان مثال، به رنگ سفید نیز قابل مشاهده است.

چهارم آوریل که به روز جهانی هویج شهرت دارد، بهانه‌ای برای شناخت بیشتر این سبزی محبوب و مفید به‌شمار می‌رود.

تاریخچه روز جهانی هویج

نتیجه تحقیقاتی که در مورد هویج انجام شده حاکی است که برای اولین بار این ریشه خوشمزه در میان مردم آسیای مرکزی محبوبیت داشت و در واقع، خاستگاه این سبزی به آسیای مرکزی نسبت داده شده است. از هزاران سال پیش، هویج به‌عنوان یک خوراکی محبوب نارنجی‌رنگ نسبتاً شیرین در میان مردم شناخته شده است که البته امروزه گونه‌های مختلفی با رنگ‌ها و مزه‌های متفاوت نیز در توسط محققان یافت شده است.

روز جهانی هویج برای اولین بار در چهارم آوریل سال ۲۰۰۳ نامگذاری شد و بسیاری از کشورهای جهان با بیشترین میزان کاشت آن، این روز را جشن گرفتند. در سال ۲۰۱۲، جشن‌های روز هویج به سایر نقاط دنیا نظیر فرانسه، سوئد، روسیه، ایتالیا، ژاپن، استرالیا و بریتانیا گسترش یافت و به تدریج اغلب کشورهای جهان را در بر گرفت.

اگرچه اغلب مردم جهان، از هویج یک سبزی نارنجی رنگ با برگ‌های سبز را در ذهن خود مجسم می‌کنند با این حال، گونه‌های مختلف زیادی از این سبزی لذیذ، با اندازه‌های مختلف و رنگ‌های متفاوتی نظیر بنفش، نارنجی روشن، نارنجی تیره، زرد و سفید یافت می‌شود.

نحوه برگزاری جشن‌های روز جهانی هویج

اولین تصوری که از روز جهانی هویج در ذهن مردم شکل می‌گیرد، گرایش به مصرف هر چه بیشتر این سبزی خوشمزه و مفید است. در واقع، مردم در اغلب نقاط دنیا تلاش می‌کنند در روز چهارم آوریل، هویج را در تمام وعده‌های غذایی خود جا دهند و در همین یک روز، به اندازه کافی هویج مصرف کنند. آن‌ها با هویج کیک می‌پزند، سالادهای خود را تزئین می‌کنند و به طور کلی، خوراکی‌های روز خود را با این سبزی لذیذ، خوشمزه‌تر می‌کنند.

از دیگر جشن‌های روز جهانی هویج می‌توان به پرورش آن اشاره کرد به این صورت که، مردم در کاشت هویج در گلدان‌ها و باغچه‌های خانگی یا مزارع خود از یکدیگر پیشی می‌گیرند و از این طریق، روز جهانی هویج را گرامی می‌دارند.

علاوه بر این و شاید جذاب‌تر از همه، برگزاری جشن هویج باشد که در آن، مردم گرد هم می‌آیند، کیک‌های هویجی خود را به خانه میزبان می‌آورند و با یکدیگر به سرو آن‌ها می‌پردازند. جالب است بدانید که در این مهمانی‌ها نیز، تمام نوشیدنی‌ها با هویج درست می‌شود و جالب‌تر این‌که، تمام وسایل تزئینی مهمانی به رنگ‌های نارنجی و سبز و با پیش‌زمینه هویج است.

بازدید از موزه‌های هویج

شاید با شنیدن این واقعیت که در روز جهانی هویج، یک موزه مجازی با موضوع هویج توسط سازمان "موزه جهانی هویج" برگزار می‌شود و تمام علاقه‌مندان به این روز را به خود دعوت می‌کند، تعجب کنید، اما این رویداد واقعیت دارد.

تمام برنامه‌ها و جاذبه‌های این موزه با محوریت هویج در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و حتی کودکان نیز می‌توانند در آن به سرگرمی‌هایی در زمینه هویج دسترسی پیدا کنند. در این موزه، اطلاعات زیادی در مورد هویج در اختیار افراد بازدیدکننده قرار می‌گیرد، ضمن این‌که علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در فضای مجازی موزه، اطلاعات خود را در مورد تاریخچه تکامل این سبزی کامل کنند. علاوه بر این، بخشی از موزه به معرفی انواع هویج با ویژگی‌های منحصر به فرد هر یک اختصاص داده شده است که مردم می‌توانند با مطالعه دستورالعمل‌ها، با نحوه پرورش هر گونه هویج کاملاً آشنا شوند.

جالب است بدانید که بلژیک نیز میزبان تنها موزه فیزیکی هویج جهان است که در شهر برلوت واقع شده است. مردم این شهر به علت علاقه زیاد خود به پرورش هویج، موزه بسیار کوچکی از هویج را در شهر خود ساخته‌اند که با وجود زیبایی خاص خود، در هر بار تنها ظرفیت پذیرش یک بازدیدکننده را دارد.

کد خبر 565898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.