جاذبه‌های گردشگری ناشناخته در ازبکستان

ازبکستان دارای مقاصد گردشگری و جاذبه‌های کمتر شناخته شده زیادی نظیر پارک ملی طبیعی زامین، شهر سبز، تنگه سرمیشسای، مارگیلان و کوکند است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کشور ازبکستان در زمان‌های قدیم، قلب تپنده جهان محسوب می‌شد. این کشور به جز جاده ابریشم، دارای اماکن تاریخی، مقاصد گردشگری و جاذبه‌های فراوان دیگری است و نه تنها به خاطر شهرهای باستانی نظیر سمرقند، بخارا و خیوه، بلکه به دلیل مقاصد ناشناخته‌ای که گردشگران آنها را کشف می‌کنند در جهان محبوب است. در ادامه شما را با جاذبه‌های توریستی کمتر شناخته شده در ازبکستان آشنا می‌کنیم:

کاراکال پاکستان Karakalpakstan

بازدید از کاراکال پاکستان که تقریباً یک‌سوم از خاک ازبکستان را اشغال می‌کند، پیشنهاد بسیار جذابی برای طیف وسیعی از گردشگران است. یکی از مراکز اصلی جذب مسافران در این منطقه، موزه دولتی هنر در نوکوس است که بزرگ‌ترین مجموعه مدرنیسم ترکستانی و روسی نیمه اول قرن بیستم در آن دیده می‌شود.

دریای خشک آرال که به نمادی از یک فاجعه زیست‌محیطی در سطح جهانی تبدیل شده است، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم این کشور محسوب می‌شود. گورستان کشتی در بندر ماهیگیری سابق مویناک نیز عکاسان را از سراسر جهان به سوی خود جذب می‌کند. همچنین چند سالی است که جشنواره موسیقی الکترونیک Element در این مکان برگزار می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری ناشناخته در ازبکستان

پارک ملی طبیعی ازبکستان

یکی دیگر از مقاصد کمتر شناخته شده در ازبکستان، پارک طبیعی ملی زامین (Zaamin) در منطقه جیزخ است. این پارک دو تا سه ساعت از تاشکند فاصله دارد و مساحت آن ۲۶ هزار و ۸۴۰ هکتار است. از کل مساحت این پارک، هشت هزار و ۷۷۰ هکتار، قلمروی ذخیره‌گاه دولتی است که در سال ۱۹۶۸ به‌منظور حفظ جنگل‌های منحصربه‌فرد ارس و حیات وحش در رشته کوه ترکستان ایجاد شد.

حدود ۷۰۰ گونه از گیاهان بی‌نظیر در قلمروی پارک ملی طبیعی ازبکستان رشد می‌کنند. جانوران این ذخیره‌گاه نیز از خرس گرفته تا پلنگ برفی متنوع هستند. در ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا نیز آسایشگاهی وجود دارد که در آن تمام شرایط لازم برای انجام اقدامات پیشگیرانه اقلیمی و درمانی برای مبتلایان به بیماری‌های تنفسی و بیماران سیستم عصبی وجود دارد.

شهر سبز (Shakhrisabz)

یکی از رنگی‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای ازبکستان، شهر سبز است که در ۸۰ کیلومتری سمرقند قرار دارد. امیرتیمور گورکانی که به تیمور لنگ معروف بود، در این شهر متولد شد. امروزه در این شهر بناهای قدیمی زیادی یافت می‌شود و مرکز تاریخی شهر سبز نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

صنایع دستی این شهر در گذشته شهرت زیادی داشت و اشیای بسیاری از زمان تیموریان در شهر سبز نگهداری می‌شد. کاخ آخ سرای از مشهورترین بناهای تاریخی این شهر است که با ارتفاع ۵۶ متر، در زمان خود به عنوان یکی از بلندترین برج‌های جهان محسوب می‌شد.

سرمیشسای

تنگه سرمیشسای به دلیل آثار باستانی خود مشهور است. در این مکان معادن سنگ چخماق و سنگ نگاره‌های مختلفی یافت می‌شود. بر اساس برآوردها، بیش از ۱۰ هزار سنگ نگاره در تنگه سرمیشسای وجود دارد. از زمان‌های قدیم مردم محلی مراسم مقدس خود را در این مکان انجام می‌دادند.

مارگیلان

شهر مارگیلان به پایتخت ابریشم ازبکستان شهرت دارد. تاریخچه مارگیلان به یکی دو قرن قبل از میلاد مسیح (ع) بازمی‌گردد. این شهر به علت سنت‌های باستانی خود در ساخت انواع منحصربه‌فرد پارچه‌های ابریشمی که بر اساس تکنیک "آبربندی"(abrbandi) ایجاد شده است، مشهور است. مارگیلان هر سال میزبان جشنواره بین‌المللی ابریشم اطلس بایرامی است که بیش از ۳۰۰ نوع اطلس، فرش، پوشاک و سایر محصولات حرفه‌ای خود را به نمایش می‌گذارد.

کوکند

کوکند، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای آسیای مرکزی و مقصدهای کمتر شناخته شده در ازبکستان است. از زمان‌های گذشته، تجارت، هنر و صنایع مختلف سفالگری و منبت‌کاری در این شهر توسعه یافت و امروزه نیز مرکز اصلی صنایع دستی محسوب می‌شود.

بعضی از زیباترین مناظر شهر کوکند شامل کاخ باشکوه خدایارخان، مسجد جامی، مدرسه نوربوت بیا، مدرسه امیر و مقبره دخمه شاخون است. مجموعه کاخ خدایارخان در سال ۱۸۷۱ به سبک سنتی معماری آسیای مرکزی ساخته شد و تزئینات بیرونی و داخلی غنی و نقش‌های کنده‌کاری شده سبک شرقی در آن به کار رفته است.

قارشی

این شهر که در جنوب ازبکستان قرار گرفته است در تولید گاز طبیعی اهمیت دارد. قارشی پایتخت منطقه قشقاداریو و به عنوان یکی دیگر از مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده ازبکستان محسوب می‌شود. جالب‌ترین جاذبه شهر را می‌توان پل قارشی دانست که در سال ۱۵۸۳ به سبک ایرانی ساخته شده است. ساخت و ساز پل با ابتکار عبدالله‌خان دوم انجام شد. او سعی داشت این شهرک را برای کاروان‌های تجاری جذاب کند. از آن زمان تاکنون پل قارشی به یکی از نمادهای شهر تبدیل شده است.

سمرقند

شهر سمرقند دارای گورستان‌های زیادی است که معروف‌ترین آن‌ها "شاه زنده" نام دارد. با گذشت زمان، گورستان‌های بیشتری مانند آرامگاه خواهرزاده تیمور و شادی ملک به شاه زنده اضافه شد که پر از کاشی‌های فیروزه‌ای و زمردی است و به عنوان یکی از دیدنی‌های شهر سمرقند محسوب می‌شود. این شهر هر سال گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

کد خبر 557991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.