حوزه هنری قلب تپنده فرهنگ و هنر نصف جهان/ هنر انقلابی دغدغه‌مند و متعهد است

هنر انقلاب اسلامی دارای هویتی شناخته شده است که در طول چند دهه گذشته، نقش بی‌بدیلی در موفقیت‌های فرهنگی و هنری کشورمان در عرصه‌های بین‌المللی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حوزه هنری همه ساله همزمان با سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم؛ سیدمرتضی آوینی، ویژه برنامه‌های خود را در قالب «هفته هنر انقلاب» برگزار می‌کند. برنامه‌های که بیشتر آنها با رویکردی خلاقانه به تمدن و فرهنگ اصفهان طراحی شده‌اند.

به همین بهانه به گفت‌وگو با احمد نوری، رئیس حوزه هنری استان اصفهان در خصوص هنر انقلاب و هفته هنر انقلاب پرداختیم.

چگونه می‌توان با هنر انقلاب اسلامی آشنا شد و حوزه هنری چه نقشی در این آشنایی دارد؟

برای شناخت هنر انقلاب اسلامی و ویژگی‌های آن بازخوانی و توجه به سخنان و فرمایشات مقام معظم رهبری و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی الزامی است. با توجه به فرمایشات رهبر کبیر انقلاب هنر اسلامی و متعهد، هنری دردمند و مسئول در برابر مردم و انقلاب اسلامی و متناسب با عظمت و زیبایی انقلاب است و حوزه هنری به عنوان یکی از نخستین نهادهای هنری متشکل پس از انقلاب اسلامی که با توجه به نیاز هنرمندان انقلابی به مکانی مستقل و پیشرو در هنر با تکیه بر اندیشه‌های اسلامی شکل گرفت در این زمینه بسیار دغدغه‌مند است.

حوزه هنری از ابتدای شکل‌گیری تاکنون به عنوان نهادی الهام‌بخش و برانگیزاننده در زمینه ادبیات مقاومت و انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان امید هنر انقلاب نامیده شد و همین امر سبب شده است که این نهاد مسئولیت ویژه‌ای را در برابر هنرمندان برعهده بگیرد و به عنوان مجموعه‌ای دلسوز با حمایت از هنرمندان پرچمدار هنر انقلاب باشد.

مهم‌ترین رسالت حوزه هنری شناسایی و پرورش استعدادهای هنری و استفاده از جوانان انقلابی در این عرصه است. حوزه هنری تا امروز به عنوان یک نهاد مرجع هنر انقلابی شناخته شده است و در همین رابطه می‌توان رسالت مراکز استانی حوزه هنری را پرچم‌داری هنر انقلاب در زیست‌بوم خود دانست. حوزه هنری استان اصفهان نیز با توجه به آن که اصفهان همیشه به هنر و هنرمندان اهمیت ویژه داده است توانسته جایگاه مناسبی در میان هنرمندان این شهر داشته باشد.

جایگاه اصفهان در پرداختن به هنر انقلابی و پرورش هنرمندان انقلابی کجاست؟

نگاه تمدنی و مکتب‌های هنری اصفهان همواره مورد توجه تمام هنرمندان بوده است و اصفهان به عنوان یکی از موفق‌ترین کلان‌شهرهای ایران توانسته است با بهره‌مندی از خلاقیت و هنر اهالی خود همیشه سرآمد هنر کشور باشد. علاوه بر مسئله هنر و فرهنگ در اصفهان و اهمیت آن در میان مردم این شهر، وجود علما و شخصیت‌های برجسته فرهنگی، مدیران، شهدا و فعالان اجتماعی و سیاسی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و حضور فعالانه این استان در دفاع مقدس با تقدیم ۲۳ هزار شهید نشان از جایگاه ویژه این شهر در تداوم آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد.

حوزه هنری استان اصفهان با چنین پیشینه تمدنی، فرهنگی و انقلابی در کادرسازی برای هنر انقلاب و تربیت هنرمندان متعهد توانسته است در دوران‌های مختلف هویت هنری و انقلابی خود را حفظ کند و ارتباط مؤثر خود را با هنرمندان تداوم بخشد.

برای گرامیداشت این هفته در اصفهان چه برنامه‌هایی تدارک دیده یا اجرا کرده‌اید؟

یکی از ارکان هویت بخش حوزه هنری در کشور، تاریخ شفاهی و ادبیات پایداری است و در همین زمینه نیز هفته هنر انقلاب اسلامی همزمان با شهادت شهید آوینی؛ سید شهیدان اهل قلم در حوزه هنری کشور و همچنین مراکز استانی حوزه هنری گرامی داشته می‌شود و به یاد این شهید اندیشمند که در مقطع مهمی تقویت اندیشه در حوزه هنری با حضور او در مجله سوره شکل گرفت، برنامه‌های مختلفی در مجموعه حوزه هنری در سراسر کشور انجام می‌گیرد. حوزه هنری اصفهان نیز به همین صورت ویژه برنامه‌هایی را به این مناسبت برگزار می‌کند.

آوینی و اندیشه او توانست اهمیت اندیشه‌ورزی در هنر و هنرمندان را جلوه‌گر شود و سبب نشان دادن اثربخشی و شفافیت اندیشه اسلامی در بستر هنر ایرانی باشد. توجه و اهمیت تفکر به عنوان پشتوانه هنر اسلامی در طول تاریخ توانسته است موجب زنده نگاه داشتن این هنر در برابر هجمه فرهنگی و هنری دنیای مدرن و غرب باشد.

هفته هنر انقلاب اسلامی در واقع بزرگداشت اندیشه آوینی است که توانست هنر را با اندیشه اسلامی و انقلابی پیوندی ناگسستنی زند.

حوزه هنری در سراسر کشور به مناسبت همین هفته برنامه‌های متنوعی را برگزار کرد و اصفهان نیز به عنوان یکی از پیشگامان و پیشروان هنر انقلاب به بزرگداشت یاد و خاطره شهید آوینی به عنوان سید شهیدان اهل قلم و اندیشه می‌پردازد.

حوزه هنری استان اصفهان برنامه‌هایی مانند غبارروبی از مزار شهدای هنرمند در گلستان شهدا، برگزاری دو نمایشگاه ویژه هفته هنر شامل نمایشگاه «کتیبه‌های ماندگار» آثار گرافیکی استاد موحدیان عطار در گالری بوستان و نمایشگاه گنجینه آثار نقاشی هنرمندان انقلابی کشور در گالری گلستان عمارت سعدی، نشست تخصصی گرافیک ویژه نمایشگاه استاد موحدیان عطار با حضور گرافیست مطرح استاد نجابتی، دیدار با خانواده شهدای هنرمند دفاع مقدس و مدافعان حرم، رونمایی از سردیس شهید آوینی، دیدار با علمای فرهیخته اصفهان و استفاده از رهنمودهای آنها، دیدار با هنرمندان پیشکسوت به ویژه هنرمندان انقلابی رشته‌های مختلف هنری، برگزاری جنگ طنز ویژه کودکان کار، برگزاری نمایشگاه محیطی در گذر سعدی، اجرای تئاتر صحنه‌ای «قصه‌های قلعه قرمز» به مدت ۱۰ شب در تماشاخانه ماه، اکران ویژه فیلم «موقعیت مهدی»، نشست داستان‌نویسان اصفهانی و همچنین گردهمایی انجمن شعر دیدار در شهر دُرچه را در همین هفته داشتیم.

حوزه هنری برای سال جدید چه رویکردی را دنبال می‌کند؟

اندیشه‌ورزی، مسئله‌محوری، مردم‌گرایی، توسعه مخاطبان و ترویج آثار هنر انقلاب، تربیت و شناسایی هنرمندان انقلاب اسلامی از دیگر رویکردهای جدید تحولی حوزه هنری کشور است که هم‌اکنون حوزه هنری استان اصفهان این رویکرد را با شعار «حوزه هنری قلب تپنده فرهنگ و هنر نصف جهان» همراه کرده است تا بتواند بیش از پیش با توجه به رسالت‌های خود حامی هنرمندان اصفهانی در شهر گنبدهای فیروزه‌ای باشد.

گفت‌وگو از: محمود افشاری خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 568100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.